Skifte fra T8 til T5

Jeg har 2 x 15w T8 lysrør i armaturet til min 112L. Dette blir litt lite for plantene mine. Selve armaturet er ca 70cm og de nåværende lysrørene er da ca. 60cm.

Det jeg lurer på er om jeg kan kjøpe 2 x T5 lysrør og putte de inn i samme armaturet. F.eks disse
om det lar seg gjøre. Men gjerne med høyere Watt.

Jeg kan ikke mye om dette og fant ikke noe tilsvarende i forumet, noen som vil hjelpe?

Mvh Marte

For info om T5: http://www.akvarium.nystul.no/Lysside/

Der kan du se hvor lange de ulike wattstyrkene er, og måle hva du har plass til i amaturet ditt.
Å sette inn T5 kan jeg anbefale, men du må tenke på at når du øker lysmengden vil også plantene kreve større mengde CO2 og annen næring. Vist du får ubalanse mellom disse faktorene kan du få problemer med alger. Etter min mening og erfaring tilpasser plantene seg utrulig varierende forhold, så etter litt tid vil karet være i balanse. Dette forutsetter at forholdene er innenfor visse minimumsverdier. Faren med algeoppblomstring er størst i overgangsfasen til plantene har tilpasset seg den ekstra lysmengden.
Jeg tilsetter CO2 i karet... det blir ca 0,5 L sats. Det er mulig det er litt lite, men da får jeg finne en større dunk å blande i så jeg kan få 1L - 1,5 L.

Det står at 24w T5 rør er 54,9cm lange uten tilkoplingspinner. Vil disse da kunne plasseres i et 70cm langt armatur? lysrørlengde på t8 rørene som er der nå er: ca 60 cm (har bare målt de sittende i armaturet)
Jepp, du får plass til dem T5 røra du snakker om der. Bare å "mekke" og skru litt så ordner det seg
15watts T8 er 45cm lange. 18watt er 60cm lange.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap