anbefaling - innvendig sirkulasjonspumpe

I mitt 400-liters kar, har jeg god sirkulasjon via to utvendige Eheim pumper på henholdsvis 600 l/min og 1050 l/min. Jeg har også en bitteliten sirkulasjonspumpe etpar cm over bunnen av karet - for mallenes skyld.
Jeg forer ikke ekstremt mye, og har heller ikke lyset på mer enn 10-12 timer om dagen.
Vannbytte tas annenhver dag - slamsuging ca 1 gang i uka.

Som sagt; alt er som det skal være, fiskene trives og vannet er rent - trodde jeg...

For etpar dager siden, satte min kjære inn en ekstra sirkulasjonspumpe (fluval 4+) med nytt , hvitt filter for å skape litt ekstra sirkulasjon en periode, samt for å fjerne det vi evt. ikke ser av partikler som svevealger etc.

Resultatet var nedslående (se bildet).
Dette er deler av filterne som satt i fluvalen etter 2 - to dager!!
Vannet er nå klarere enn noen gang, og jeg ser nå hvor mye guffe det har vært i vannet. Ingen her har lagt merke til at vannet har blitt mer og mer uklart, men det er helt tydelig at dette trengtes!!

Blottet for skam, legger jeg disse bildene ut i håp om at det kan inspirere andre til å la fiskene få muligheten til å se litt lengre fremfor seg - kanskje til og med helt til andre enden av karet ))
Jeg har det likedan.... setter jeg inn en innvendig ekstra filterpumpe, blir jeg like overrasket hver gang. De blir mørkebrune i filtermassen på rekordtid.

Særlig ille er det i mallekaret mitt, uten at jeg vet hvorfor. Det legger seg slik "mulm" på bladene til de få plantene som er der (to stk bare, ellers kun røtter).

Jeg innbiller meg at Eheims store utvendige filterpumper ikke er særlig gode på partikkel-filtrering....? Selv om de er råbra på den biologiske biten, så er det mye partikler de ikke greier å ta.
mona o
Jeg innbiller meg at Eheims store utvendige filterpumper ikke er særlig gode på partikkel-filtrering....? Selv om de er råbra på den biologiske biten, så er det mye partikler de ikke greier å ta.

Jeg tror du har rett
Jeg har en innvendig sirkulasjonspumpe stående fastmontert i zebrakaret, men der forer jeg mer enn vanlig på grunn av at det også er annen (glupsk) fisk i karet, og zebraene er såpass sky. Filteret her pleier å være direkte grelt når jeg skifter / rengjør.

Tror jeg skal la fluvalen gå i noen dager til før jeg flytter den over til neste kar. Blir en slags kjendispumpe på turné, dette her
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap