I mitt 400-liters kar, har jeg god sirkulasjon via to utvendige Eheim pumper på henholdsvis 600 l/min og 1050 l/min. Jeg har også en bitteliten sirkulasjonspumpe etpar cm over bunnen av karet - for mallenes skyld.
Jeg forer ikke ekstremt mye, og har heller ikke lyset på mer enn 10-12 timer om dagen.
Vannbytte tas annenhver dag - slamsuging ca 1 gang i uka.
Som sagt; alt er som det skal være, fiskene trives og vannet er rent - trodde jeg...
For etpar dager siden, satte min kjære inn en ekstra sirkulasjonspumpe (fluval 4+) med nytt , hvitt filter for å skape litt ekstra sirkulasjon en periode, samt for å fjerne det vi evt. ikke ser av partikler som svevealger etc.
Resultatet var nedslående (se bildet).
Dette er deler av filterne som satt i fluvalen etter 2 - to dager!!
Vannet er nå klarere enn noen gang, og jeg ser nå hvor mye guffe det har vært i vannet. Ingen her har lagt merke til at vannet har blitt mer og mer uklart, men det er helt tydelig at dette trengtes!!
Blottet for skam, legger jeg disse bildene ut i håp om at det kan inspirere andre til å la fiskene få muligheten til å se litt lengre fremfor seg - kanskje til og med helt til andre enden av karet
))