hvordan lage mer gjenommstrømming på innebygd pumpe?
hei! jeg har en innbygd pumpe. den har et kammer for svamp og kolbe og et for et sirkulasjonspumpe. problemet er at vannstanden i pumpe kammeret tømmes raskere enn det fylles. har på minimum med gjenommstrømning men det skjer likevell.
kan jeg borre gull så det fylles opp raskere? til og med slik at jeg kan ha mer gjenommstrømning? det er ikke filteret som er tett, siden det skjer forde. kan jeg rive "veggen"? nå bruker jeg litt av en brødpose med et lite hull i for å forhindre at det skjer men det funker for dårlig og er jo ingen varig løsning...
kan jeg borre gull så det fylles opp raskere? til og med slik at jeg kan ha mer gjenommstrømning? det er ikke filteret som er tett, siden det skjer forde. kan jeg rive "veggen"? nå bruker jeg litt av en brødpose med et lite hull i for å forhindre at det skjer men det funker for dårlig og er jo ingen varig løsning...
Postet 30.03.06 kl 15:04
Postet 30.03.06 kl 15:07
Postet 30.03.06 kl 18:01
Postet 30.03.06 kl 18:15
Da misforsto jeg litt hvordan du mente. Bildene var litt uklare, så jeg så for meg en annen løsning på filteret enn det du har. Tenkte gjerne at det var vannet på utsiden av filteret som ikke kom fort nok inn til svampen med den følgen at pumpekammeret heller ikke fikk nok vann.
Men da er det i alle fall ikke fare for fisk i filteret Flere huller vil nok hjelpe på gjennomstrømningen. Siden det er etter svampen kan du vel egentlig ha ganske store hull, det vil jo ikke trenge noe rusk og rask inn til pumpekammeret så lenge svampen står i veien.
Men da er det i alle fall ikke fare for fisk i filteret Flere huller vil nok hjelpe på gjennomstrømningen. Siden det er etter svampen kan du vel egentlig ha ganske store hull, det vil jo ikke trenge noe rusk og rask inn til pumpekammeret så lenge svampen står i veien.
Postet 31.03.06 kl 01:26
Hans Martin StølenDa misforsto jeg litt hvordan du mente. Bildene var litt uklare, så jeg så for meg en annen løsning på filteret enn det du har. Tenkte gjerne at det var vannet på utsiden av filteret som ikke kom fort nok inn til svampen med den følgen at pumpekammeret heller ikke fikk nok vann. Men da er det i alle fall ikke fare for fisk i filteret:) Flere huller vil nok hjelpe på gjennomstrømningen. Siden det er etter svampen kan du vel egentlig ha ganske store hull, det vil jo ikke trenge noe rusk og rask inn til pumpekammeret så lenge svampen står i veien.
er kanskje litt dårlig til å forklare ting.... ok, jeg skal lage hull da. borr eller med spiker? må jeg tømme karet helt? isåfall må jeg finne en annen løsning. holder det med 50%?
Postet 31.03.06 kl 07:34
Postet 31.03.06 kl 08:53
Ken MyrsethJeg hadde borret, vist det var mitt karr. Trenger bare å tømme/tappe ut litt vann-men er verktøyet/bor utstyret "møkete", så må du tappe ut så mye som det kreves for at utstyret er over vann. Og er boret elektrisk så må du jo gjøre det uansett.
tror det er litt problemer med å få borre nedi de lille kammeret. får se hva jeg gjør...
Postet 31.03.06 kl 22:50
Postet 31.03.06 kl 23:24
Hei FS!
Jeg har samme systemet i ett av mine kar, og samme problemet! Det jeg har gjort er å sette i litt grovere filtermateriale (blåmatte). På innsuget på pumpen har jeg satt på en liten slangebit slik at pumpen suger fra bunnen av det kammeret. På den måten blir det litt større trykk og pumpen suger ikke luft.
Dette fungerer veldig bra her, jeg må bare rense filteret litt oftere.
Jeg har samme systemet i ett av mine kar, og samme problemet! Det jeg har gjort er å sette i litt grovere filtermateriale (blåmatte). På innsuget på pumpen har jeg satt på en liten slangebit slik at pumpen suger fra bunnen av det kammeret. På den måten blir det litt større trykk og pumpen suger ikke luft.
Dette fungerer veldig bra her, jeg må bare rense filteret litt oftere.
Postet 01.04.06 kl 10:35
UlriksHei FS! Jeg har samme systemet i ett av mine kar, og samme problemet! Det jeg har gjort er å sette i litt grovere filtermateriale (blåmatte). På innsuget på pumpen har jeg satt på en liten slangebit slik at pumpen suger fra bunnen av det kammeret. På den måten blir det litt større trykk og pumpen suger ikke luft. Dette fungerer veldig bra her, jeg må bare rense filteret litt oftere.
smart hvor stor må slangen være? tror jeg gjør det i tilleg til å lage noen hull. skjønner ikke hvorfor de lager sånne "kasser"
Postet 01.04.06 kl 10:48
Postet 01.04.06 kl 10:54
Postet 28.04.06 kl 18:07