hvordan lage mer gjenommstrømming på innebygd pumpe?

hei! jeg har en innbygd pumpe. den har et kammer for svamp og kolbe og et for et sirkulasjonspumpe. problemet er at vannstanden i pumpe kammeret tømmes raskere enn det fylles. har på minimum med gjenommstrømning men det skjer likevell.

kan jeg borre gull så det fylles opp raskere? til og med slik at jeg kan ha mer gjenommstrømning? det er ikke filteret som er tett, siden det skjer forde. kan jeg rive "veggen"? nå bruker jeg litt av en brødpose med et lite hull i for å forhindre at det skjer men det funker for dårlig og er jo ingen varig løsning...
Ville boret flere hull var jeg deg. Eller enda bedre, du skal jo bore en del hull for å få like god gjennomstrømning som med netting, du kan jo skjære ut et større hull og silikonere fast en egnet netting. Hullene i nettingen bør ikke være så store at det suges inn fisk.
Hans Martin Stølen
Hullene i nettingen bør ikke være så store at det suges inn fisk.

hvor kan det suges inn fisk? det er det kammeret "etter" svampen som tømmes. tenkte å lage flere hull mellom de 2 kammerene.
Da misforsto jeg litt hvordan du mente. Bildene var litt uklare, så jeg så for meg en annen løsning på filteret enn det du har. Tenkte gjerne at det var vannet på utsiden av filteret som ikke kom fort nok inn til svampen med den følgen at pumpekammeret heller ikke fikk nok vann.

Men da er det i alle fall ikke fare for fisk i filteret Flere huller vil nok hjelpe på gjennomstrømningen. Siden det er etter svampen kan du vel egentlig ha ganske store hull, det vil jo ikke trenge noe rusk og rask inn til pumpekammeret så lenge svampen står i veien.
Hans Martin Stølen
Da misforsto jeg litt hvordan du mente. Bildene var litt uklare, så jeg så for meg en annen løsning på filteret enn det du har. Tenkte gjerne at det var vannet på utsiden av filteret som ikke kom fort nok inn til svampen med den følgen at pumpekammeret heller ikke fikk nok vann. Men da er det i alle fall ikke fare for fisk i filteret:) Flere huller vil nok hjelpe på gjennomstrømningen. Siden det er etter svampen kan du vel egentlig ha ganske store hull, det vil jo ikke trenge noe rusk og rask inn til pumpekammeret så lenge svampen står i veien.

er kanskje litt dårlig til å forklare ting.... ok, jeg skal lage hull da. borr eller med spiker? må jeg tømme karet helt? isåfall må jeg finne en annen løsning. holder det med 50%?
Jeg hadde borret, vist det var mitt karr. Trenger bare å tømme/tappe ut litt vann-men er verktøyet/bor utstyret "møkete", så må du tappe ut så mye som det kreves for at utstyret er over vann. Og er boret elektrisk så må du jo gjøre det uansett.
Ken Myrseth
Jeg hadde borret, vist det var mitt karr. Trenger bare å tømme/tappe ut litt vann-men er verktøyet/bor utstyret "møkete", så må du tappe ut så mye som det kreves for at utstyret er over vann. Og er boret elektrisk så må du jo gjøre det uansett.

tror det er litt problemer med å få borre nedi de lille kammeret. får se hva jeg gjør...
Hvis du har en loddebolt med bøyd spiss kan du kanskje komme til og smelte hull i plasten. Ville i alle fall vært forsiktig med å lagd hull med å presse en spiker inn, er plasten av "feil" type kan den sprekke opp.
Hei FS!
Jeg har samme systemet i ett av mine kar, og samme problemet! Det jeg har gjort er å sette i litt grovere filtermateriale (blåmatte). På innsuget på pumpen har jeg satt på en liten slangebit slik at pumpen suger fra bunnen av det kammeret. På den måten blir det litt større trykk og pumpen suger ikke luft.
Dette fungerer veldig bra her, jeg må bare rense filteret litt oftere.
Ulriks
Hei FS! Jeg har samme systemet i ett av mine kar, og samme problemet! Det jeg har gjort er å sette i litt grovere filtermateriale (blåmatte). På innsuget på pumpen har jeg satt på en liten slangebit slik at pumpen suger fra bunnen av det kammeret. På den måten blir det litt større trykk og pumpen suger ikke luft. Dette fungerer veldig bra her, jeg må bare rense filteret litt oftere.

smart hvor stor må slangen være? tror jeg gjør det i tilleg til å lage noen hull. skjønner ikke hvorfor de lager sånne "kasser"
Jeg husker ikke hvor tykk slange jeg brukte, 6-7mm kanskje?
Jeg forstår ikke helt hvor du har tenkt til å bore hull, det er jo kjempeåpning mellom alle kammerene.

Nei disse filtersystemene som er bygd inn i akvariet er teit. Skal med tiden fjerne hele boksen og skaffe et bedre filter.
Har samme system selv! Hvor stor pumpe har dere egentlig? Min pumper 400 l/t og dette går bra!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap