Oppgradert lyset til akvastabil 660 liter

Idag har jeg oppgradert den orginale lysarmaturen til akvastabil karret mitt på 660 liter, orginalt er det 4 stk 30 wattere,120 watt T8 rør. Nå nettopp så er jeg ferdig med en oppgradering på 160 watt T5 armatur, 2 stk rør på 80 watt/stk med reflektorer. Day light kalles røra.
Så nå har jeg 280 watt, så da begynner det å hjelpe, har 3 lysbrytere vis jeg ikke vil ha på alt-en bryter til 160 watt, og 2 brytere på 60 watt hver.
Trekker jeg fra de 85 kg sand og roten på 5-6 kg-så har jeg omtrent 0,5 watt pr. liter vann. Så det bør holde.
Men jeg får jo ikke tak i diskus-må køpe i butikken da, ringe Dahlsdyrerike imorgen.
Vil helst kjøpe privat, men ikke noe napp på anonsen, bortsett fra på andre siden av landet da. Men liker ikke å kjøpe fisker usett når jeg ikke kjenner selgeren.

Du må for all del ikke kjøpe discus uten å ha sett den. Alt for mange kjøper katta i sekken.

1.) Sjekk øye, stripeforholdet. Det skal være plass til sju øyer i stripa. Er det ikke det så er fisken eldre enn størrelsen tilsier. Med andre ord har den fått for lite mat og man styrer unna.
2.) Alder skal oppgis nøyaktig.
3.) Variant, er de ikke sikker på det la være å kjøp. Avkom av slike discus er verdiløs. Spør om å få se bilder av foreldre hvis vi snakker om oppdrett (blir kanskje urimelig å be om dette på VF ) )
4.) Sjekk fargene (det lille som er, hvis yngel). Er fisken mørk er det noe som er galt og man styrer unna.
5.) Ta bilder og post her på AF hvis du ønsker hjelp til vurdering. Ta bildene rett fra siden

Tusen takk for hjelpen Geir.
Hva mener du er den høyeste NO3 verdien man kan ha i et Diskus karr før det går at skogen??

NO3 er det som vi sliter mest med i et discuskar. Tung foring resulterer i rimelig høye nitratverdier og dette bøter vi på med ved å bytte vann, mye vann.

Klarer man å holde NO3 rundt 10 så har man gjort jobben. Nitratverdier opp mot 25 er heller ikke kritisk for fisken, men heller ikke av det helt gode. Andre virkninger er problemer med alger.

Jeg bytter 80 - 90 liter vann i mitt 528 annenhver dag. Tung beplantning hjelper også på.
Ken Myrseth
Men jeg får jo ikke tak i diskus-må køpe i butikken da, ringe Dahlsdyrerike imorgen. Vil helst kjøpe privat, men ikke noe napp på anonsen, bortsett fra på andre siden av landet da. Men liker ikke å kjøpe fisker usett når jeg ikke kjenner selgeren.

Har du forsøkt å kontakte Kristian Baldejera? Han bor på Mortensrud i Oslo. Han har Stendker diskus som avlspar, og jeg har hørt at han har svært god kvalitet på sine diskus. Han selger jevnt og trutt, og driver oppdrettet seriøst. Så seriøst at han nå har etablert en egen nettside. Ta en titt:

www.eradiscus.no
Jeg har kjøpt fisk av han selv, men da fra "bi-geskjeften" hans; oppdrett av Corydoras Sterbai. Kjøpte 12 stk av han i høst, og han er en hyggelig fyr

Takk for den mona, har ventet at noen skule nevn han-har vært i kontakt med han og han har fisker. Men som uerfaren diskus man så liker jeg å høre navnet hans fra noen andre også(så jeg ikke kjøper av en luring
Så han skal jeg ringe igjen-han har sendt meg bilder av flere fine fisk.
Har du vært hos Arild's Zoo på Selbak? Jeg kjøpte 5 discus av han til en grei pris. De hadde ikke 1/7 øyeforholdet, mellom 1/5 og 1/6 tipper jeg. Siden jeg likevel ikke skal drive oppdrett betyr ikke det noe for meg, syns også fullvoksne discus blir for store i mitt akvarium (720 liter)
De fiskene jeg kjøpte er mellom 8 og 10 cm, har fine farger, er ikke redde og spiser av hånda. De har også overlevd alt jeg har dreti meg ut med av vannbytter (bl.a. hatt temperaturen ned i 23 grader), og de spiser all slags for, også flakfor.
Lars Solem
De hadde ikke 1/7 øyeforholdet, mellom 1/5 og 1/6 tipper jeg. Siden jeg likevel ikke skal drive oppdrett betyr ikke det noe for meg, syns også fullvoksne discus blir for store i mitt akvarium (720 liter)

Selv om foreldrene ikke har full størrelse kan yngel av de få det. Spørsmålet er heller om de har gode nok gener. Har de det så er det ikke noe i veien for å drive avl på de.

Var innom og så på avlsparrene på www.eradiscus.no og disse så meget bra ut.
Hvor små kan de være for å legge egg? Regner med at dette har med alder å gjøre, men når man ikke vet alder, men har f.eks. 10cm fisker med 1/5 øyeforhold, har de da lenge igjen før kjønnsmoden alder? To av mine har nemlig begynt å oppføre seg litt rart med hverandre, står ved siden av hverandre og 'bølger' mot hverandre.

Vanskelig å estimere, men hvis de har startet å kurtisere, med de klassiske bevegelsene, er det kun et spørsmål om å trigge de.

Vanligvis er et godt delvannsbytte med lavere temp enn det som er i karret nok for å sette de igang.

Oppdrettsdiskus starter tidligere enn VF. Normalt er oppdrettsdiscus kjønnsmodne mellom 10 og 15 måneder. Det er nettopp derfor det er så viktig å fore korrekt fra starten av.

Jeg har litt lyst å fått delt denne tråden siden den gled ut til et kjempebra tema ang discus.. kunne det vært ønskelig?
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap