Spørsmål om sand bunn.

Etter kort tid har lysten på sand bunn blitt større og større...
Men er litt redd de "gasslommene" som jeg har hørt kan oppstå.
For og motvirke dette kan bruke div. fiske arter som graver, sandsnegler eller varmekabler.
Men for min del er nok varmekaler ikke ønskelig (pga. allerede litt høy temp) Så det blir nok snegler og/eller fisk.

Men da lurer jeg på hvilken typer fisk som kan anbefales?
Og hvor mange snegler man trenger for å holde dette effektivt om De blir de eneste "renserene" uten bunnfisk.
Akvariets bunnareal er på 60x35 (63liter akvarium)
Begynn med 5-6 sandsnegler, skal (nesten garantere at du får nok innen rimelig kort tid. De reproduserer seg godt. Jeg startet med 10stk i 160-literen min for ca ett år siden. Nå er det ikke vits å telle dem, ikke langt fra at når jeg er ferdig kommer det nye i andre enden..

Hvis du har problemer med for høy temperatur går det fint å ha varmekablene på timer. Og eventuelt stille ned varmekolben noen hakk. Fordelen med varmekabler er at du slipper døde snegler i sanden på sikt. Bakdelen er at kablene koster litt i innkjøp og bruker strøm (selv om det ikke er mye).

Så hadde du hatt større kar ville jeg gått for kabler var jeg deg, men i et så lite er snegler et godt alternativ. Bare ta med deg noen av de små når du slamsuger så slipper du overbefolkning.
Hei Vic!

For meg fungerer det fint med Corydoras sp. som bunnfisk over sandbunn. Disse siler sanden litt, men uten å vende alt "opp ned". For å unngå gasslommer, har jeg et relativt tynt lag med sand siden jeg ikke har varmekabler. Hos meg er dybden 1-3 cm. I alle disse akvariene har jeg sandsnegler. Begynner du med få, blir det raskt flere!
Ørjan
Hei Vic! For meg fungerer det fint med [I]Corydoras[/I] sp. som bunnfisk over sandbunn. Disse siler sanden litt, men uten å vende alt "opp ned". For å unngå gasslommer, har jeg et relativt tynt lag med sand siden jeg ikke har varmekabler. Hos meg er dybden 1-3 cm. I alle disse akvariene har jeg sandsnegler. Begynner du med få, blir det raskt flere!

Har dere link til disse sandsneglene?? Jeg har noen eplesnegler, er det de samme?
Hei!

Sandsnegler er ikke det samme som eplesnegler. Eplesnegler er ekstremt praktiske til sitt bruk, som i og for seg er å rydde opp i alger og eventuelt annet avfall (matrester, døde planterester osv). Sandsnegler er koniske, og du kan lese litt om disse her.
Da jeg har tenkt å ha akvariet på badet, blir det nok hverken varmekolbe eller varmekabler.
(Skjønner at kabler er tingen, og strømforbruket er jo minimalt. Men kan ikke kjøre på noe ekstra tempratur)

Vil sneglene dø om jeg ikke har varmekabler?

Corydoras vil jo fungere fint om man har 1-3 cm. Men hvordan blir denne mengden med sand i sammenheng med plantevekst?

Vil tro de fleste planter har det bedre med mere en 0,5- 2,5 cm med sand?

Har hørt noe om at man deler liter mengde på 5 !?!
Mitt tilfelle, 63/5= 12,6
Men er usikker på om det er kilo eller liter som er svaret?

Har også hørt at man skal bruke 10 % med sand. Men vet heller ikke da om man skal bruke 10 % beregnet i kilo eller liter!
Du vet at gasslommer ikke er så farlige som folk skal ha det til? du klarer deg fint uten snegler og kabler
Stemmer det Ja sier, at gasslommer slett ikke er så skumle som mange skal ha det til. Rett å slett fordi det er ganske lite vann som kommer i kontakt med boblene, både i sanda og når dem letter.

Selv ville jeg nok hatt noen sandsneiler, også for å lufte sanda slik meitemarken lufter jorda i blomsterbeddet.
For sanda vil etterhvert bli ganske kompakt, og noe av den biologiske effekten bunnsubstratet har i nedbrytingen, vil mer eller mindre opphøre, på grunn av manglende passering av vann.
Dette, samt at planter ikke akkurat stortrives i steinhard sand, er for meg viktigste grunnen til å ha noen sneiler i sanda.

Sandsneilene vil også beite på overskuddsfor, og død fisk.

Sandtykkelsen bestemmer du selv, skal du ha ett mer eller mindre plantefritt kar, er 3-4 cm sand mer enn nok. Skal du derimot ha planter, bør snitttykkelsen være på omlag 8cm.
Frank Angell
*Sanda vil etterhvert bli ganske kompakt, og noe av den biologiske effekten bunnsubstratet har i nedbrytingen, vil mer eller mindre opphøre, på grunn av manglende passering av vann. *Sandsneilene vil også beite på overskuddsfor, og død fisk. *Skal du derimot ha planter, bør snitttykkelsen være på omlag 8cm.

Takker for gode svar!
Da tenker jeg at det blir fyllt opp med ca. 8 cm med sand, pga. jeg har fisk som trives best i godt beplantet kar! Tenker på sommerfuglciklide og pansermalle.

Vondt av å se på de nå når de instinktivt prøver og grave og rote i sanden,, (som ikke er der/har grus)...
ja
Du vet at gasslommer ikke er så farlige som folk skal ha det til? du klarer deg fint uten snegler og kabler :)

Da har jeg blitt skrent uten grunn!
Kan det være forskjell etter sand dybden eller lingnende?
Vet du om det er forskjellige faktorer som spiller inn?
Eller er det bare i exstreme uheldige øyeblikk det kan være farlig,, om det er det i det hele tatt??
Vic
[QUOTE=ja]Du vet at gasslommer ikke er så farlige som folk skal ha det til? du klarer deg fint uten snegler og kabler :)

Da har jeg blitt skrent uten grunn!
Kan det være forskjell etter sand dybden eller lingnende?
Vet du om det er forskjellige faktorer som spiller inn?
Eller er det bare i exstreme uheldige øyeblikk det kan være farlig,, om det er det i det hele tatt??Synes franks innlegg forklarer ganske bra jeg så jeg ville sagt at det ikke er noe og bekymre seg over kompakt sand derimot er skumlere for plantene, men det tar litt tid og det problemet bliir over når du ommøblerer. vet ikke ossen det er med deg men jeg mmøblerer hver 3månede og gjerne oftere
Dette er kanskje ikke helt innenfor emnet, men... Hvorfor heter den Malaysisk sandsnegle i fiskebasen, og har Sør-Amerika som biotop?
Er den ikke Afrikansk/Asiatisk da? Og ønskes en Sør-Amerikansk biotop (og er prippen), hvilken snegle kan brukes da?
Frank Angell
For sanda vil etterhvert bli ganske kompakt, og noe av den biologiske effekten bunnsubstratet har i nedbrytingen, vil mer eller mindre opphøre, på grunn av manglende passering av vann.

Hvordan blir det i henhold til filter-pumpe?
Må man belage seg på å eventuelt bytte pumpe når man går fra grus til sand.
Tenker da på at det blir mere og bearbeide for filteret i pumpa!

Karet er oppe og går med ei 8-kantet Eheim fiter pumpe med 3 vann inntak, som jeg ikke finner data på/til. Karet er 63L.

Normalt vil man ikke få noen merkbar forskjell i nedbrytingen mellom sand og grov grus, men om karet er overbefolket, og filteret underdimensjonert, kan det være det lille som skal til for å bikke over kanten...

Så normalt vil det gå bare fint med tanke på den biologiske kapasiteten i akvariet. Overbefolking er jo uansett ikke gunstig
Takker og bukker for gode svar!

Du/dere skulle ikke tilfeldigvis vite kapasiteten på de gamle Eheim, 8 kantet, innvendige pumpene???

Har ikke klart å funnet noe på nett ennå! Og finner ikke data på den jeg har.
Hei Vic!

Viser til ett av dine tidligere innlegg, hvor du skriver at du ønsker en viss dybde på sanden fordi du har fisk som krever mye planter. De to artene du nevner, mener i alle fall jeg ikke krever mer planter enn det som godt kan vokse i 3-4 cm sand. Har selv Corydoras, og de trives jo best om det er ganske mye åpne partier uten planter. Også sommerfuglciklidene trives med noen åpne partier i akvariet. Dette som en liten kommentar...
Ørjan
Viser til ett av dine tidligere innlegg, hvor du skriver at du ønsker en viss dybde på sanden fordi du har fisk som krever mye planter.

Kommentar mottatt! =)

Ble litt feil det, siden det er Jeg som liker det godt beplantet...
Men har/skal sørge for at de får det de trenger (håper jeg).

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap