lite oksygen? utstående øyne

Jeg har en Sigma 2 puls pumpe i mitt 128L kar.
I karet går 2 helt vanlig gullfisk og 1 slørhale.

I stad la jeg merke til at den ene hadde det venstre øyet litt utstående. Er ikke det et tegn på oksygenfattig vann.

Det er 3 dager siden jeg kjøpte de, kan det hende at den var sånn fra butikken av og at det ikke er noe som har hent i karet mitt..?

Bare så det er nevnt har pumpen til nå gått på lav hastighet, men det virket som det er nok da den spytter ut bobler som bare det.
SomethingFISHY
I stad la jeg merke til at den ene hadde det venstre øyet litt utstående. Er ikke det et tegn på oksygenfattig vann..

Det kan være [URL=Utstående øyne (Pop-eye):]popeye[/URL]. Tatt fra sykdomsartikkelen her i forumet.

SomethingFISHY
Bare så det er nevnt har pumpen til nå gått på lav hastighet, men det virket som det er nok da den spytter ut bobler som bare det.

Om fiskene oppfører seg normalt, dvs at de ikke bare gulper etter luft oppi overflata er det kanskje nok.

Tror ikke at det kan bli for mye surstoff i vannet fra en pumpe, det er heller om det blir for sterk strøm i forhold til det de enkelte fiskeartene liker. Kjenner ikke til din pumpe.
Utstående øye har ingenting med oksygenet å gjøre. Det er et symptom, på en av en hel rekke ulike sykdommer.

Er dette karet nyoppsatt? Siden du nettopp har kjøpt fiskene, betyr det at karet er satt opp nylig også? Da kan det være at du har begynnende nitritt (forgiftning) i vannet, noe som oppstår i alle nyoppstartede kar de første tre-fire ukene. Du bør bytte vann, hver dag ca en tredjedel av vannet, for å se om det hjelper. Utstående øyne kan også være et tegn på dårlig vannkvalitet, såvel som symptom på sykdom.
Takk Mona
Jeg oppdaget nitritt i går. Da jeg så øyet til gullfisken fulgte jeg ekstra med, la da merke til at den ene virket helt gæren ut, svømte rundt i akvariumet i en superfart. Dro fram testen, og så ble det vannbytte.
mona o
Utstående øyne kan også være et tegn på dårlig vannkvalitet, såvel som symptom på sykdom.

Ja, selvfølgelig Mona o.
Vannbytte er alltid et godt tiltak når det oppstår problemer i et akvarium.

SomethingFISHY; får håpe at du kommer i mål med daglige vannbytter. Følg med Nitrittverdiene framover. Det kan ta opptil 4 - 6 uker før et nystarta kar har nok med gode bakterier som bryter ned giftstoffet til stoffer som ikke er giftige.
Les litt i akvarieskolen. Der får du mange gode råd mht oppstart av akvarier og vannverdier.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap