sand?

hei hei folkens.. jeg har dekket bunnen i akvariet med fin hvit sand.
jeg merker at sanden blir tettpakket.
har 5-10 cm tykkt lag.
noen som har hatt problemer med at det begynner å råtne nedi sandlaget. hørt at dette kan skje.
lurer derfor på om jeg skal bytte til korallgrus for å slippe dette problemet..
¨noen som har erfaring med dette?
takknemlig for alle svar
Sandsneiler løser det evt råtne problemet-dem snur og vender på sanden. Og sørger for at det blir litt sirkulasjon i sanden.
Varmekabler og\eller sandsneiler er riktig "medisin" mot dine problemer

Å bytte til korallgrus, vil medføre vesentlig endring i vannverdiene dine. Ph, Kh og Gh vil øke merkbart med slik grus. Om du ikke har fisk som krever vann med høye verdier av dette, vil jeg anbefale deg å styre unna denne grusen
jeg bare stusser litt, innlegget er lagt under "saltvannsforum"... da er vel kanskje ikke sandsnegler det beste ?
Ser det nå, at det er under saltvann Takk for den, Stina!!

Sandsneiler vil nok ikke overleve lenge i saltvann, så dem er utelukket der
Og korallsand vil passe meget godt i ett saltvannskar, nettopp fordi den vil gjøre vannet mer likt saltvann i havet

Må bare beklage, Svenn, at jeg surra og anbefalte ting som er helt og holdent ferskvannsrelatert i sta
Frank Angell
Ser det nå, at det er under saltvann ;) Takk for den, Stina!! Sandsneiler vil nok ikke overleve lenge i saltvann, så dem er utelukket der :) Og korallsand vil passe meget godt i ett saltvannskar, nettopp fordi den vil gjøre vannet mer likt saltvann i havet :) Må bare beklage, Svenn, at jeg surra og anbefalte ting som er helt og holdent ferskvannsrelatert i sta :)

hei hei frank.. jeg har sandsnegler for saltvann. vet ikke hva de heter men de graver seg jallefall ned i sanden o.s.v
greie å ha tror jeg men de beveger seg ikke så mye som jeg kunne tenkt meg.
Ante ikke at det fantes sandsneiler for saltvann, men innen den verden er det mye jeg ikke kan

Rart at dem ikke lufter sanda noe særlig, det er jo det sandsneiler skal gjøre

Om du syntes det er plagsomt med den hardpakka sanden, er jo varmekabler, bytte av bunnsubstrat, eller flere sneiler, det som må til. Vil tro at det også finnes en del fisk som roter i sanda etter mat, og dermed vil lufte denne.
Men som sagt, saltvann er for meg ikke annet enn en fremtidig drøm, har skammelig lite peiling på annet enn sei og torsk

Hadde vært kult å vite hva disse sneilene heter, og om dem tåler å gå i ganske heavy brakkvann.
Du får rope ut om du finner ut av hva dem heter
Hadde selv en type sandsneiler når jeg drev med saltvann, mye større en dem vi har i ferskvann-men at det finnes det er helt sikkert. Ellers så hadde jeg ikke skrevet det i første innlegg. Så Stina, sandsneiler er tingen også for saltvannskarr.
Varmekabler skaper store problemer!
De aller fleste sliter med varmeproblemer og da er det unødvendig å tilføre mer varme.
Dessuten vil varmekabler lage en termisk sirkulasjon i bunnlaget som hindrer nitrat nedbrytningen som skjer under anaerobe forhold.

Ønsker du å holde sanden ”porøs og luftig” kan du kjøpe;
Sjøpølser (slekten Holothuria, er mest ”reef safe”)

Sandvender gobier, Her er link til flere typer:
http://www.liveaquaria.com/product/scateg.cfm?pCatId=1851

Sandvender sjøstjerner ( slekten Astropecten, er helt reef safe, og er veldig aktive)

Nassarius snegler, som også er meget effektive.

Lykke til

Sven-Egil
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap