kull filter
Postet 03.05.06 kl 19:22
Postet 03.05.06 kl 22:01
Postet 03.05.06 kl 22:26
Siden kullfilter er noe som stort sett ikke skal brukes til annet enn å fjerne medisinrester, ser jeg ingen grunn til å prøve på aktivt kull engang
Ferdige svamper innsatt med kull, eller kull i "løsvekt", er da ikke så dyrt
Har forøvrig ikke råd til Mortens forslag, går med så himla mange liter godsaker til det
Ferdige svamper innsatt med kull, eller kull i "løsvekt", er da ikke så dyrt
Har forøvrig ikke råd til Mortens forslag, går med så himla mange liter godsaker til det
Postet 04.05.06 kl 11:36
I saltvann brukes aktivt kull aktivt (hehe) som en del av den totale filtreringa. Veldig mange saltvannsfolk kjører aktivt kull 24-7Frank AngellSiden kullfilter er noe som stort sett ikke skal brukes til annet enn å fjerne medisinrester, ser jeg ingen grunn til å prøve på aktivt kull engang;)
Enkelte typer kull inneholder (og avgir) Fosfat og bør derfor ikke brukes i akvarie..
Det er ikke sikkert at Kull beregna for vinlegging inneholder dette, men ivertfall en ting å være obs på før en kjører i gang..
Postet 29.05.06 kl 15:07
Hei Are
Til saltvann, finnes det virkelig kullfilter som ikke har egenskapen at det må skiftes ut hver 14 dg, om så er finnes det alternativer?
Postet 27.08.06 kl 15:47
Postet 27.08.06 kl 17:57
"Vanlig" aktivt kull har som kjent den egenskapen at det fjerner en del kjemiske stoffer som fester seg i de ørsmå porene i kullet når vannet sirkulerer gjennom det. Mange bruker "kullsvamper" eller filterposer med kull som innlegg i filtere, eller andre steder med stor vanngjennomstrømning. Fordelen er at mye vann ofte går gjennom kullet, ulempen er at de små porene tettes av større partikler. Derfor mister kullet mye av sin effekt etter kun kort tid.
Om det ikke er et "akuttiltak" i forbindelse med medisinering eller andre ulykker, er det oftest ikke nødvendig med så effektiv kullfiltrering. Min egen erfaring er at å legge et par liter i en dertil egnet filterpose i sumpen er tilstrekkelig til å fjerne humus, som kanskje er det som for de fleste er viktigst (gulfargen i vannet). Jeg skifter så ut denne posen etter 2-3 måneder, men trolig vil det for mange fungere enda lenger (jeg har MYE makroalger som farger vannet).
Jeg har forøvrig kjøpt kull i "bulk" på 50 liters fat, og aldri merket noe problem med det. Men jeg ved mange fremhever faren for fosfatinnhold, selv om jeg tror det oftest ikke er noe problem.
mvh
Per-Kristian
Om det ikke er et "akuttiltak" i forbindelse med medisinering eller andre ulykker, er det oftest ikke nødvendig med så effektiv kullfiltrering. Min egen erfaring er at å legge et par liter i en dertil egnet filterpose i sumpen er tilstrekkelig til å fjerne humus, som kanskje er det som for de fleste er viktigst (gulfargen i vannet). Jeg skifter så ut denne posen etter 2-3 måneder, men trolig vil det for mange fungere enda lenger (jeg har MYE makroalger som farger vannet).
Jeg har forøvrig kjøpt kull i "bulk" på 50 liters fat, og aldri merket noe problem med det. Men jeg ved mange fremhever faren for fosfatinnhold, selv om jeg tror det oftest ikke er noe problem.
mvh
Per-Kristian
Postet 29.08.06 kl 20:07