hva trenger jeg til saltvannsakvarium?

hei!
har et 128l akvarium stående hjemme, lurer på hva det kommer på hvis jeg skal kjøpe alt jeg trenger for å gjøre det om til saltvannsakvarium kontra å kjøpe komplett, og hva jeg trenger av utstyr til akvariumet.
fint hvis dere hadde satt opp en liste med pris per ting.

på forhånd takk.

mvh kim
dette lurer jeg også litt på
Det kommer jo litt an på hva du vil ha i saltvannsakvariet. Litt avhengig av hvilke lyskilder du har fra før, trenger du muligens å skifte ut det. Fargetemperaturen og intensiteten på lyset skal ofte være noe høyere enn i ett ferskvannsakvarium, men skal du f.eks. bare ha fisk så spiller lyset ingen rolle. Det finnes også koraller som ikke er mer lyskrevende enn at du kanskje kan bruke det du allerede har.

Det du imidlertid ikke kommer unna, er en skikkelig skummer. Hvor stor den må være er som andre filter avhengig av hvor mye du belaster akvariet. Jeg anbefaler imidlertid å legge litt penger ned i noe som er skikkelig og som fra fabrikanten er dimensjonert for et større kar enn det du har.

Du trenger mer vannsirkulasjon i et saltvannskar, så et par pumper må nok til.

Enkelte stoffer må tilsettes jevnlig, kalsium er kanskje det viktigste. Det finnes mange måter og metoder å gjøre dette på fra det helt enkle til det mer avanserte (og dyre). Hva man velger å gjøre er litt smak og behag, og kanskje litt opp til lommeboken.

Ellers finnes det en mengde myttig og unyttig teknisk utstyr som noen mener en livsviktig, mens andre har klart seg uten i årevis. Du får omtrent like mange råd som antall akvarister du spør. Som med så mye annet. Hver og en må bare skaffe seg kunnskap og erfaring og finne ut hva som fungerer best. Ingen akvarium er like, og det er oftest ikke bare en måte å få hvert enkelt til å fungere greit på.

Mange velger å ha mesteparten av det tekniske utstyret i et annet akvarium, en sump. Det kan være et annet akvarium som står i kjelleren, eller en plastbalje som står under akvariumet. Dersom man har en slik innretning, krever det også at man kobler ting sammen på en fornuftig måte med slanger og rør. Og tenker på at for mye saltvann på stuegulvet er kjedelig.

I tillegg vil du trenge en del småting som en saltmåler, noen litt andre vanntester o.l.

Jeg tror det aller viktigste før man begynner med saltvannsakvarium (eller forsåvidt også ferskvann) er å bruke god tid på å lese litt og skaffe seg en del grunnleggende kunnskap på forhånd. Da sparer man seg for mange frustrasjoner og ikke minst sparer man oftest mye penger.

Mange har saltvannsakvarier på 128 liter, og mye mindre også. Men jeg tror kanskje det er fornuftig å begynne med et kar som er noe større dersom det er mulig.

Når det gjelder priser og slikt er det ikke så greit å komme med noen tips, ta en titt på andre forum der saltvann er hovedtema, les om hvilke utstyr som blir anbefalt til ulike bruksområder og sjekk prisene i den lokale akvariebutikken eller på nettet. Eller se hva som finnes for salg brukt.

Lykke til !!!

mvh
Per-Kristian
http://aquawest.com
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap