Størrelse på saltvannsakvarium
Postet 31.07.06 kl 11:54
Kommer helt ann på hva du tenker å ha i karet, akkurat som ved ferskvannsakvariet.
Faktisk er det en del som har gjort sport av å ha så små kar som mulig, såkaldte nano-reef. Dette er selvsagt kar uten fisk. Minste jeg har sett (bilde) av er på en lusen halvliter...
Men skal jeg si min ærlige mening, er det: Jo større jo bedre, også med tanke på saltvann.
Om jeg selv skulle skaffet ett saltvannskar, ville det nok vært på 720L+++
Selve akvariet er skjeldent særlig forskjellig, om det er ett saltvannskar. Noen velger å ha en såkaldt sump til saltvannskaret, og trenger derfor enten overflateavrenning, eller at det borres hull i karet.
Men det er på den tekninske siden at det er stor forskjell i fersk og saltvann.
Utstyr som skummere, bølgecomputere, kalkreaktore (med mye mer) er jo ikke noe vi bruker til ferskvann, men hører hjemme i saltvannsverden.
Faktisk er det en del som har gjort sport av å ha så små kar som mulig, såkaldte nano-reef. Dette er selvsagt kar uten fisk. Minste jeg har sett (bilde) av er på en lusen halvliter...
Men skal jeg si min ærlige mening, er det: Jo større jo bedre, også med tanke på saltvann.
Om jeg selv skulle skaffet ett saltvannskar, ville det nok vært på 720L+++
Selve akvariet er skjeldent særlig forskjellig, om det er ett saltvannskar. Noen velger å ha en såkaldt sump til saltvannskaret, og trenger derfor enten overflateavrenning, eller at det borres hull i karet.
Men det er på den tekninske siden at det er stor forskjell i fersk og saltvann.
Utstyr som skummere, bølgecomputere, kalkreaktore (med mye mer) er jo ikke noe vi bruker til ferskvann, men hører hjemme i saltvannsverden.
Postet 31.07.06 kl 12:21
Postet 31.07.06 kl 12:28
Pris på saltvann kommer an på hvor mye utstyr og hva slags innhold du er ute etter. Det er ufattelig mye greier det går an å ha. En sak du bør gjøre rede for er om du vil ha sump eller ikke. Her får man mulighet til å "gjemme" bort det meste utstyret. En sump bør ikke koste så mye ekstra. (selv betalte jeg 150 kr for en stygg gammel 150 liter
Ta en titt på webzoo eller korallrevet.com (f.eks.) for å finne priser. Du trenger en skummer og gjerne et par sirkulasjonspumper, avhengig av hvor stort kar du vil sette opp. Ellers kan det være greit å satse på godt lys med det samme. Et rev krever en del lys, så det kan være likegreit å investere i hallogen eller T5 med det samme. Hallogen er jo helt klart det beste, men det koster.
Jeg er selv i gang med et nytt saltvann. Til å begynne med blir det en sump hvor jeg skal ha skummer, filter, automatisk vannpåfylling, varmekolbe, makroalger og lys 24/7. Karet er på 430 liter og her blir det kun levendesten, godt med sirkulasjon og 2 T5 lysrør. (muligens 2 til senere) Jeg skal ikke ha noe rev, så derfor er ikke lyset fullt så viktig for meg.
Det står mye som er verdt å lese på www.saltvannsforum.no ,her er det også litt kjøp og salg.
Lykke til. Fler burde prøvd seg på saltvann ;D
Ta en titt på webzoo eller korallrevet.com (f.eks.) for å finne priser. Du trenger en skummer og gjerne et par sirkulasjonspumper, avhengig av hvor stort kar du vil sette opp. Ellers kan det være greit å satse på godt lys med det samme. Et rev krever en del lys, så det kan være likegreit å investere i hallogen eller T5 med det samme. Hallogen er jo helt klart det beste, men det koster.
Jeg er selv i gang med et nytt saltvann. Til å begynne med blir det en sump hvor jeg skal ha skummer, filter, automatisk vannpåfylling, varmekolbe, makroalger og lys 24/7. Karet er på 430 liter og her blir det kun levendesten, godt med sirkulasjon og 2 T5 lysrør. (muligens 2 til senere) Jeg skal ikke ha noe rev, så derfor er ikke lyset fullt så viktig for meg.
Det står mye som er verdt å lese på www.saltvannsforum.no ,her er det også litt kjøp og salg.
Lykke til. Fler burde prøvd seg på saltvann ;D
Postet 31.07.06 kl 13:38
Endret: 31.07.06 kl 13:54
Postet 31.07.06 kl 13:42
Postet 31.07.06 kl 13:45
Postet 31.07.06 kl 13:49
Postet 31.07.06 kl 13:53
Postet 31.07.06 kl 13:54
Postet 31.07.06 kl 14:03
Postet 31.07.06 kl 14:04
Det er flere forskjellige klovner, noen er litt mer agressive enn andre. Prisen varierer også. Den vanligste (nemo) Amphiprion ocellaris er en av de hardføre, men jeg vet ikke pris. Var en svipp på Aquazoo.no for å se på pris men de hadde ikke klovner nå.
Leser at klovner er noe agressive og at det er best å ha dem parvis.
Leser at klovner er noe agressive og at det er best å ha dem parvis.
Postet 31.07.06 kl 14:15
Endret: 31.07.06 kl 14:17
Postet 31.07.06 kl 14:25
Postet 31.07.06 kl 16:11
Postet 31.07.06 kl 16:34
Postet 26.08.06 kl 17:07
Hei.
De sier at man skal poste i en eksisterende tråd og ikke lage en ny, men de sier også at man ikke skal kuppe en tråd. " hjelpe meg"
Uansett håper jeg ikke tramper i salaten.
Har et kar (hjemmebygd) 100 liter -150 og lurte på.
Kan man bygge dette inn i et møbelakvarie og bruke det som sump, forstår jeg det riktig at denne fungerer som buffer mot fordamping?
Skummeren,hvor blir avfallstoffet av..
Nei grønn og sporer av..
Er det gode Diy prosjekt man kan kopiere som alle anbefaler,gjerne med bilder og trinn for trinn (t-sje)
Tenker å bygge og gjøre klart,så lese litt.
Har litt for mye tid på hendene jeg bare må kværke for å ikke bli sprø...
mvh
No clue
Uansett håper jeg ikke tramper i salaten.
Har et kar (hjemmebygd) 100 liter -150 og lurte på.
Kan man bygge dette inn i et møbelakvarie og bruke det som sump, forstår jeg det riktig at denne fungerer som buffer mot fordamping?
Skummeren,hvor blir avfallstoffet av..
Nei grønn og sporer av..
Er det gode Diy prosjekt man kan kopiere som alle anbefaler,gjerne med bilder og trinn for trinn (t-sje)
Tenker å bygge og gjøre klart,så lese litt.
Har litt for mye tid på hendene jeg bare må kværke for å ikke bli sprø...
mvh
No clue
Postet 27.08.06 kl 15:45
No clueHar et kar (hjemmebygd) 100 liter -150 og lurte på. Kan man bygge dette inn i et møbelakvarie og bruke det som sump, forstår jeg det riktig at denne fungerer som buffer mot fordamping? Skummeren,hvor blir avfallstoffet av..
Ja, den kan du bruke. Og ja det fungerer litt som en buffer for fordampningen, så når du etterfyller, så gjør du det i sumpen...
Vannlinja i akvariet vil være den samme...
Avfallsstoffet blir skummet til toppen an skummeren, den øverste delen er til å ta av og vaske..
Postet 28.08.06 kl 00:51