Saltvanns akvarium og meg.

Har masse spørsmål og finner ikke svar.
Vet noen om noen steder man kan lese seg til kunnskap, gjerne med abc som ferskvann.

Hva er likt og hva må man ha fra A-Å tenker på 300 l akvarium.
Hvilke forskjeller er det på innkjøp\pris.
Hva slags måte skifter man vann.

Omvent osmose anlegg,uv filter,
hvordan kobler man opp overrensanlegg,hvordan virker det og hvor i gampen skal vannet ende.

Trenger man pumpe eller skal dette kobles til osmoseanlegget?

Noen har vist koblet direkte til vannutak,men hvordan får man da rett ph osv og saltinnhold.

Mektig forvirret...
Linker til akvarium med bilder,gjør det selv.

Takker for svar.

No Clue
Inaktiv bruker
Hvorfor ikke bruke ekspertisen:

Svein
Her er et par andre linker også..

www.korallrev.no
www.saltvannsakvariet.no

Leser du igjennom disse sidene her på forhånd, så veit du ganske så mye mere...

Men for å svare deg på et par av tingene du lurer på...

man bytter vann i mindre grad enn ferskvann, bytte vann gjøres enten ved å hente vann selv i fra fjorden (helst fra dypet, om vinteren kan det gå greit å hente overflatevann) og salte opp dette til riktig saltinnhold.
Eller du kan blande din egen saltvann, med salt. Spesial salt for saltvann. Personlig bytter jeg vann 2 ganger i året, og da henter jeg overflatevann. Venter til det blir kaldt høst/vinter og neste vannbytte blir da vinter/vår før det begynner å bli varmt.
Har ikke hatt noen problemer enda pga. vannet, men det kan være lurt å sjekke om det er mye alger i vannet. Hadde en link til en side, men finner den ikke i farta.

Mitt inntrykk av naturlig saltvann vs. kunstig blanda med kun salt er at det naturlige saltvannet er mye bedre. Så når/hvis du starter opp så ville jeg anbefalt naturlig saltvann, virker som det er et eller annet i vannet som man ikke får med den kunstige blandinga.

RO anlegg bruker du for å tilsette fordampet vann fra karet.
Bland dette vannet ut i en kalkvannsmixer, eller den billige varianten med å blande i en flaske.

Man trenger strengt tatt ikke noe overavrenning. Hvis man borrer hull i bunn av akvariet for å ha til sump, er man avhenging av å ha en overflate avrenning, så ikke dyrene blir med ned i hullet.
En annen stor fordel er at mye av avfallstoffer som skummeren skal skumme bort ligger i dette øverste sjiktet...

Hvor vannet renner hen.. tja på gulvet?
I f.eks et kar som står under hullet, med en pumpe som returnerer i hovedkaret. Når man bygger et sånt system, så må man passe på å lage en overavrenning som klarer mere enn pumpa klarer å tilføre..
Helst med god margin også. Hvis ikke så kan man vente seg en fuktig overraskelse.

Det er så mange måter å bygge opp et saltvannskar på at du nesten ikke vil tro det. RO anlegget kan både bygges inn i systemet eller helt for seg selv, med manuell påfylling.
RO-trengs å kobles til vann-inn og ut kommer det dråper. feks 90L/døgn.

PH fikses via kalsiumhydroksid i en kalkvannsmixer eller manuelt blanding i beholder, vær forsiktig med å helle blandingen oppi!
Saltet fordamper ikke, det blir igjen i karet...bare å tilsette kalkvann.
re:Saltvanns akvarium og meg.
Takker for nyttige tips, var inne på siden din for å finne diy prosjekt,men ser at du hadde prob med 5oo kar,jeg tenkte meg 375-350.

Alt skal lages fra pakkesett,glass,amatur,møbel.
Hadde du sump under?Hvordan fikk du sirkulasjon.
Ellers bor jeg 100 meter fra sjø, med norges beste vannkvalitet!

Her dyrker de blåskjell og har oppdrett.
Videre er det et av de beste eller den beste klarheten på dykkiing her.

Må man ha spesial salt?Hvorfor kan man ikke bruke havsalt?
Finner ikke betegnelser,forklaringer på termen av salt,standard og forklaring.

Ellers nevner du mange tekniske løsninger som virker spennende,men bilder og oppskrift hadde vært toppers.

Ellers er jeg forvirret,noen har ro anlegg med automatisk vannbytte fra tank sjult i karte.
Skjønner ikke dette helt så jeg skriver det slik.

Er det mulig å ha ro anlegg som tilpasser ph og andre verdier selv i en egen tank komplett med alt det andre?
Dette for å ha et akvarium uten tilførselsslanger direkte fra vannkran.

Kandtvannsmikseren ordne altså ph, hvordan er det ett stille, ph stopper vel på 8,5 tror jeg.

Ellers ser jeg med rosystem at det snakkes om kullfilter,en type som ikke trengs å byttes?Henger ikke på greip i min ferskvanns begreper ,men dog.

Du skjønner, tenker å bruke tid på å skjønne alt før jeg starter opp, men er utolmodig for å finne den beste og billigste løsningen,som ser ok ut for å bygge Diy.
Tenker da på akvariumet,sump eller liknende som er bygget inn og skjules av møbelet jeg skal bygge.

Er ikke dum på dette forstår jeg ,har bygget 500 liters diy skap til en kompis og fikk dette til,men iunnholdet i amaturet måtte han fiks selv.

Uansett om jeg har forstått dette riktig, kan følhgende oppsett benyttets.
Møbelakvarie,men skjult under, men utdragbart sump med ekstra adskilt tank for vannreserve koblet til sump med flotørkontroll fra Ro til kalkmikser.

Er jeg på bærtur?

Boonyarit Amundsen
Her er et par andre linker også.. www.korallrev.no www.saltvannsakvariet.no Leser du igjennom disse sidene her på forhånd, så veit du ganske så mye mere... Men for å svare deg på et par av tingene du lurer på... man bytter vann i mindre grad enn ferskvann, bytte vann gjøres enten ved å hente vann selv i fra fjorden (helst fra dypet, om vinteren kan det gå greit å hente overflatevann) og salte opp dette til riktig saltinnhold. Eller du kan blande din egen saltvann, med salt. Spesial salt for saltvann. Personlig bytter jeg vann 2 ganger i året, og da henter jeg overflatevann. Venter til det blir kaldt høst/vinter og neste vannbytte blir da vinter/vår før det begynner å bli varmt. Har ikke hatt noen problemer enda pga. vannet, men det kan være lurt å sjekke om det er mye alger i vannet. Hadde en link til en side, men finner den ikke i farta. Mitt inntrykk av naturlig saltvann vs. kunstig blanda med kun salt er at det naturlige saltvannet er mye bedre. Så når/hvis du starter opp så ville jeg anbefalt naturlig saltvann, virker som det er et eller annet i vannet som man ikke får med den kunstige blandinga. RO anlegg bruker du for å tilsette fordampet vann fra karet. Bland dette vannet ut i en kalkvannsmixer, eller den billige varianten med å blande i en flaske. Man trenger strengt tatt ikke noe overavrenning. Hvis man borrer hull i bunn av akvariet for å ha til sump, er man avhenging av å ha en overflate avrenning, så ikke dyrene blir med ned i hullet. En annen stor fordel er at mye av avfallstoffer som skummeren skal skumme bort ligger i dette øverste sjiktet... Hvor vannet renner hen.. tja på gulvet? :) I f.eks et kar som står under hullet, med en pumpe som returnerer i hovedkaret. Når man bygger et sånt system, så må man passe på å lage en overavrenning som klarer mere enn pumpa klarer å tilføre.. Helst med god margin også. Hvis ikke så kan man vente seg en fuktig overraskelse. Det er så mange måter å bygge opp et saltvannskar på at du nesten ikke vil tro det. RO anlegget kan både bygges inn i systemet eller helt for seg selv, med manuell påfylling. RO-trengs å kobles til vann-inn og ut kommer det dråper. feks 90L/døgn. PH fikses via kalsiumhydroksid i en kalkvannsmixer eller manuelt blanding i beholder, vær forsiktig med å helle blandingen oppi! Saltet fordamper ikke, det blir igjen i karet...bare å tilsette kalkvann.
www.korallrev.no
Finner ikke noe nyttig der, enten er jeg kronidiot eller så funker ikke browseren.
Har opera og internett ex 6.
Ser linker ,men kommer til søk når jeg trykker på de.
No clue
Finner ikke noe nyttig der, enten er jeg kronidiot eller så funker ikke browseren. Har opera og internett ex 6. Ser linker ,men kommer til søk når jeg trykker på de.

Da tror jeg det er noe gærnt med browseren din....jeg kommer inn på den sida. Bruker vanlig Internet Explorer fra Møkkasoft.

Det var ikke lite du lurte på heller, jeg vil anbefale deg og lese igjennom de sidene der, så vil du fort forstå mye mye mere, og så kan du komme tilbake her og spørre om ting...en ting av gangen...
Hei lurer på å kjøpe saltvannsakvarium, hva mangler jeg?

Takker for alle svar,ja vet litt,men til mere jeg leser til mere forvirret blir jeg.
Nesten da...

Det store spørsmålet er, hva trenger jeg for et problemfritt(så lang det lar seg gjøre) akvariehold.

Har noen modifikasjoner,tips til brukt tilsvarende utstyr?

Akvariumet
Aqualine Glasakvarier
430 Ltr.
130 x 55 x 60 cm.
DKK 2,239,00

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Belysning
Håper dette kan bygges inn i selvlaget amatur.
Aqua Medic T5 Sunbeam 2 x 54 watt
Incl. 2 x 20.000 kelvin T5 rør. og 2 aluminiums reflektorer.
120 cm.
Pris: DKK 1,484,75
-----------------------------------------------------------------------------
Varme løsning
Aquamedic Titanium varmelegme 100 watt.
Pris: DKK 230,25 =460 ddk
2 st.
Aquamedics temperatur controller
715,75
Tar 1 av disse
----------------------------------------------------------------------------
Møbel lager jeg selv.
Sump,bruker jeg gammelt pleksiglass akvarium,eller lager selv.
Fitings rør, tilpasser jeg med pvc rørdeler fra min lokale bygg å bo.
---------------------------------------------------------------------------
Skummer.
Utvendig skummer APF 600
Passer til ca. 750 liter. Skal fødes med en 800 liters pumpe.
2,760,00
Til utvendig skummer.
AquaBee UP 1000 lt\t
Pris: DKK 330,00
Håper denne er bra nok?
Aqua medic
Omvendt osmose standard 90
75-90 Liter pr dag.
DKK 1,510,50

Til automatisk vannpåfylling buffertank,sump fra RO
Mekanisk niveauregulator
DKK 630,00
Til sirkulasjon av karet og sump?
AquaBee UP 3000 Indsugningsstudsen uden rist er 19 mm. Udstrømmer studsen er 19 mm. Leveres med indsugningsrist og 2 stk. holdere hvor den ene er med sugekopper.
45 watt. - 3000 l/t. med en max løftehøjde på 2,4m
DKK 618,00
--------------------------------------------------------------------------
AquaMedic
Kalkreaktor 1000 Lukket
For tilførsel af opløst kalk til saltvandsakvarier op til 1000 Liter (c.250 gallons). Calcium Reaktoren er et lukket system, designet for universel brug. Den kan anvendes på et bypass system, uafhængig af vandniveauet i akvariet, eller alte ...Læs resten her
Pris: DKK 1,614,50
No clue
Det store spørsmålet er, hva trenger jeg for et problemfritt(så lang det lar seg gjøre) akvariehold.

Gjør som Svein A sier, ta deg en tur til www.saltvannsforum.no her sitter det maaaange dyktige akvarister. Mange av de er veldig hyggelig, og et hjemmebesøk er ikke vanskelig å avtale. Se på utstyr de bruker, spør og grav hva som funker for de og hva som ikke funker...

Mye av de fancy utsyret som finnes er absolutt ikke nødvendig.
Man kan heller kjøpe det litt etterhvert.

Problem fritt, er nok ikke kjempe lett, før eller siden vil det dukke opp et eller annet som vil være et problem. I større eller mindre grad.
F.eks. sneglene og eremittene bare forsvinner/dauer...eller at det er fisker som krangler, eller at korallene begynner å blekne, eller at du får besøk av noen uønska anemoner som glassroser, eller at annet litt
vanskeligere problem som flatormer...
Noe av utfordringa blir jo løse dette, det kan være lærerikt eller koste deg masse penger...

Min siste erfaring var veldig lærerikt og dyrt....steng aldri vinduer eller dører helt igjen når man drar på ferie uten å ha noe vifter stående på gulvet eller under lampa (og ja jeg har lufte ventiler, men det var ikke nok). Kosta meg det meste jeg hadde av liv oppi karet...
Har ikke regna på prisen eksakt ennå, men jeg regner med at det blir billigere å importere 100kg selv i fra Indonesia isteden for å bruke de lokale butikkene..

Dette er utstyr som jeg mener du bør ha
Akvarie
Kjenner ikke til Aqualine akarier, men anbefaler deg helglass....
Bor hull i bånn og lim opp en overavrenningsboks med kam.
Kjøp skikkelig PVC fittings (tankgjennomføring) i 40 eller 50mm...
Ikke bruk sånn billige elektro nipler

Skummer
Hvis du har tenkt å starte med 430L, så er den Deltec'en du foreslår helt utmerket, bruker denne selv...Fra det hullet i akvariet ditt skaff deg noen pvc deler og kjør denne rett inn i skummeren for en mere effektiv skumming. Du trenger noen overganger for å få det til å passe.

Lys
Ikke heldekka armatur som ligger på akvariekanten, da vil du få problemer med for lite fordampet vann, og vil slite med å fylle på kalkvann. Har du råd så skaff deg en 2x250W HQI, så trenger du ikke å tenke noe mer på lys i framtida.

Sump
Et lite akvarie, 60 eller 100 liter eller noe...Plasser skummeren din oppi den, og varmekolbe oppi her.

Retur pumpe fra sump
Du må ha en retur pumpe, en på 2500-3500 L/time
Eheim sine pumpe hoder er fine..

Kalkvannsmixer
Deltec KM 500 er fin å bruke, jeg starta med den til Aqua-Medic, men fant fort ut at jeg skulle teste noe annet..kjøpte så en Deltec angrer ikke et sekund.

RO
Da jeg er på jakt etter en RO anlegg selv så har jeg titta litt rundt omkring, har hørt en del bra om Kent Marine og det er ikke så altfor gærn pris heller. Jeg har nå selv den Aquamedic filteret du nevner, har hatt den i 3år nå...så jeg er klar for å oppgradere litt...

Sirkulasjonspumper i karet
Har brukt en del Maxijet pumper, helt greit å starte med det. Har titta litt på de variable til Tunze, og de frister...

Doseringspumpe
Den pumpe til Aqua-Medic er helt greit, nå lurer du sikkert på hva den skal brukes til...den bruker 4/6 slange, så på inn setter du slangen i feskvannstanken med RO vann og ut på den pumpa setter du inn i kalkvannsmixeren...og fra kalkvannsmixeren til sumpen

Tror jeg har fått med de mest nødvendige tingene...
Skal du automatisere det litt så skaffer du deg nivå følere som du bruker sånn at du har kontroll over den doserings pumpa...
Jeg har ikke dette selv, så min metode er å ha den på en timer og prøve å beregne den tid som det tar å fylle opp fordampet vann for 1 døgn...

Saltvanns akvarium og meg, ikke bra tror jeg....

Takker aller nådigst for svar,du er kjempesnill med dumme no clue meg.

Lisetr..

Boonyarit Amundsen:
Lys
Ikke heldekka armatur som ligger på akvariekanten, da vil du få problemer med for lite fordampet vann, og vil slite med å fylle på kalkvann. Har du råd så skaff deg en 2x250W HQI, så trenger du ikke å tenke noe mer på lys i framtida.

No clue
Påstand

Skummeren,den henter vann direkte fra sump til og fra og er egentlig bare en sirkulaskjonsfilter\rydder av nitritt nitrat"grovt sagt".
Derfor kan du sette den direkte i sump og glemme den,bortsett fra vanelig rengjøring?

Boonyarit Amundsen:

Retur pumpe fra sump
Du må ha en retur pumpe, en på 2500-3500 L/time
Eheim sine pumpe hoder er fine..

Boonyarit Amundsen:
Doseringspumpe
Den pumpe til Aqua-Medic er helt greit, nå lurer du sikkert på hva den skal brukes til...den bruker 4/6 slange, så på inn setter du slangen i feskvannstanken med RO vann og ut på den pumpa setter du inn i kalkvannsmixeren...og fra kalkvannsmixeren til sumpen

No Clue:
Den jeg satte opp var vel drypp og lukket, men du mener direkte kobling? Her er det vel som du sa at kalkvannsmikseren trenger direkte kobling med flow,samme som retur fra sump til kar igjen?
Denne trenger kalkpåfylling av og til og eller set it and forgett it?
Denne bør også startes kunn når det er lite nivå på sump?
Altså styres av nivåregulator?

Altså, 1pumpe fra sump til kar,denne er også sirkulasjonspumpe.

1 pumpe fra rovann til kalkvannsmikser og dette bygger trykk nok til å drifte denne kalkvansmikseren og levere ferdig ph balansert vann til sump?

Bare for å finne ut om siste hjernecella er på overload etter 4 timers lesing,puh

Og er den det så finns det ikke håp!

Tusen takk for at du gidder Boonyarit,stilig navn forresten.
mvh
No clue

Ikke noe problem det, jeg svarer hvis jeg har tid, har ikke noe å finne på nå på natta alikevel...det eneste blir å gå og legge seg..kjedelige greier.

Greia med å sette den rett oppi sump og få den direkte tilkobla det hullet fra karet er jo for å spare 1 pumpe.
Den Deltec skummeren må ha vann inn, enten via en ekstra pumpe i sumpen eller direkte tilkoblet det hullet. Vann ut, har du den i sumpen vil det ferdig skummet vannet renne ut i sumpen.
Hvis du ikke direkte kobler den, vil jeg anbefale at du deler sumpen i 2 og lager en rensa del og ikke rensa del.
Det er noe av grunnen til at jeg anbefaler deg å dra til en saltvanns akvarist og får sett på oppsettet hans. Da vil du nok få en aha opplevelse.

Den du nevnte istad er en Kalkreaktor, ikke en kalkvannsmixer...
Start med en mixer du, så supplerer du med reaktor seinere, når du har fått testa utstyret litt...

Riktig, doseringspumpa bør styres av en nivåføler, men dette koster penger, så hvis du vil spare i starten, så setter du på timer...
Doseringspumpa er ikke nedsenkbar i vann, det er bare 2 slanger på den 4/6mm slange...vann inn og vann ut

1 doseringspumpe fra rovann til kalkvannsmikser og dette bygger trykk nok til å drifte denne kalkvansmikseren og levere ferdig ph balansert vann til sump? RIKTIG!
Bytta ut pumpe med doseringspumpe, da du ikke må sammenligne den med en powerhead... :/

Ingen saltvanns ting kan du glemme....alle delene vil bli dekt med kalkalger, vel og merke at du får det til...og kalkalger, er ikke bare å vanske bort med varmt vann...Eddik 35% er verktøyet du skal bruke.
Pumper og stæsj bør vli vaska innimellom...
Hvilken Ph skal saltvannsfisk ha?
Hvilken Ph skal saltvannsfisk ha?
Jeg har 8-9 i springen og sikkert med kalk krystall.

Håper jeg kan ha saltvann, da vannet et umulig å bruke til fersk vann.
No clue
Hvilken Ph skal saltvannsfisk ha? Jeg har 8-9 i springen og sikkert med kalk krystall. Håper jeg kan ha saltvann, da vannet et umulig å bruke til fersk vann.

7,9-8,4
No clue
Hvilken Ph skal saltvannsfisk ha? Jeg har 8-9 i springen og sikkert med kalk krystall. Håper jeg kan ha saltvann, da vannet et umulig å bruke til fersk vann.

Ferskvann kan du jo godt ha, bare å tilsette noe PH minus...ikke noe i veien for det.

Saltvann blir det værre med, det anbefales sterkt å skaffe en ro filter for å bruke dette og blande med kalk eller ph buffer, vann som har passert et ro filter, vil ikke ha 8-9 i PH...
Takk for svar
Hei du er snill du Boonyarit ,svarer alltid.
Ja, lurer litt på å kjøpe ro for å få ph ned til 0.
Mener å huske at denne enheten gjorde det?

Vil takke de andre i tråden for svar også : )

mvh
No Clue
Bare hyggelig å hjelpe til, husker godt den gangen jeg startet med saltvann.. det er ganske så mye duppeditter man skal sette seg inn i...
Ikke bare bare...men når jeg fikk de delene og montert det opp, så er det mye lettere å se hvordan ting fungerer...kalkvannsmixer, skummer, ro...osv..

det ro vannet ditt får ikke 0 i ph mener å huske at jeg målte til nøytralt vann, om jeg ikke husker helt feil...
Vannet er ganske så dødt, smaker nesten som kjøpevann..kjedelig smak.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap