Low-tech "lunkent" norsk saltvann

Leker med tanken om å fylle et standard 54 liters med plasttopp (1*15 watt) med arter som kan gjenfinnes i en tidevannspytt her i Østfold, Hvaler.

Akvariet vil ikke ha verken kjølig eller oppvarming, temperaturen vil nok variere mellom 18 og 25 grader (bortsett fra i juni/juli/aug). Arter som trives i en tidevannspytt antar jeg er ganske fleksible m.h.p. salinitet. Ingen skummer, men 25 prosent vannbytte hver 14. dag. Har tre minipumper fra Eheim som pumper opptil 300l/time jeg kan bruke.

Har lest et annet sted på forumet at våre hjemlige blåskjell tåler opp mot 29 grader.

Må jeg ha mer lys? Har et 36 watts T5 kompaktlysrør 6500K liggende som jeg evt. kunne sette inn i toppen.

Hvilke andre arter bør kunne være aktuelle? (Skalldyr, alger, fisker?)

(En til til: dersom blåskjellene som sankes inn er giftfrie (m.h.p. komsum) bør de vel fortsatt være giftfrie etter noen uker i et stuekar?)
Strandreker, enkelte snegler, små flyndrer og de fleste leppefisker er relativt varmekjære og vil kunne overleve i romtemperatur. Lekeledes strandkrabber, men de vil du muliigens ikke ha dersom noe annet skal overleve.

Jeg vil anbefale en liten luftdrevet skummer, den koster ikke mange kronene.

Så lenge du ikke har alger, trenger du ikke lys annet enn for å se det som er i akvariet. Og skal du ha alger, krever det såpass mye lys at du vil få problemer med for høy temperatur så lenge du ikke har noen kjøling. I tillegg kreves også tilsetning av en del stoffer for at de skal vokse i et lukket system.

Jeg ville ikke spist blåskjell som har bodd noen uker i et lite akvarium med lunkent vann. Men jeg tror ikke det vil være spesielt farlig.

mvh
Per-Kristian Hole
Tangkvabber overlever fint i et akvarium man har inne,det har jeg selv hatt tidligere og det er en artig fisk. Obs obs er at den biter deg uten å nøle,ikke så veldig hardt men nok til at du merker det. Selv katten vår lot være å prøve å få tak i den etter et par bitt

Om du skal ha akvariet inne så ville jeg forsøkt å ikke ha en altfor høy romtemperatur.

Jeg vil også anbefale oftere vannskift enn hver 14.dag. 2-3 ganger i uken hadde ikke skadet. Men hvor smerteterskelen går vet jeg ikke,da jeg hadde det innendørs så skiftet jeg vann 4-6 ganger i uken. Dette var ganske lett for meg da jeg har ca 100 meter å gå til sjøen
Tangkvabber overlever det mest *ler*.

Men at de ikke kan bite skikkelig vil jeg på det sterkeste tilbakevise !! For noen år siden opplevde jeg noe morsomt, husker ikke helt hva jeg skulle med handa nedi akvariet, men en hissig j*vel beit seg ihvertfall fast i ene fingeren. Spesielt vondt var det dog ikke, men jeg tok opp hånda og den hang fast over vann.....Ventet et par minutter...tenkte den slipper nok når den savner sitt element...men nei....måtte til slutt riste den løs. Enkelte forstår ikke sitt eget beste !!!

mvh
Per-Kristian Hole

Kaldt Saltvann
Hehe det kan nok stemme det

Jeg lærte meg å ikke ha ubeskyttede hender nedi akvariet deres etter at noen veldig små bet meg. De store fikk aldri mulighet til å bite meg :p
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap