Saltvann, hva trenger jeg?

Hei

Har fått en del spørsmål som jeg har blitt bedt om å videreformidle.

Det skal settes opp ett 375 liters saltvannskar. Det skal være kaldtvann og karet skal inneholde leppefisk (slike som vi har her i norske farvann).

Regner med at vannet skal hentes direkte fra havet.

Det som er spørsmålene er i første omgang.

Hva trengs av utstyr? Pumper, skummere, filter div.

Hva gjør en med kjøling? Bygger selv eller kjøper man? Hva og hvordan eventuellt? Karet skal holdes innendørs så vannet må kjøles for ikke å anta romtemperatur.

Kostnad er ikke et stort problem her, men ting fra flere prisklasser mottas med takk hvis det fins alternativ.

Vi får ta oppfølgingsspørsmålene ettersom de kommer.

Håper dere kan hjelpe meg.
Ang. kjøling har jeg hørt at folk bruker kjøleskap...
Man stiller da kjøleskapet inn på den temperaturen man vil ha i karet og legger slanger fra karet inn i kjøleskapet, lar de gå noen runder der inne (sånn at vannet oppholder seg så lenge i ønsket temperatur at det blir samme temp.) og så inn igjen i karet.

Har riktig nok hørt dette om ferskvann hvor utvendig filter brukes i kombinasjon med kjøleskapet, det vil jo ikke gå i saltvann med mindre du tar ut filtermatriale og bruker filteret kun som powerhead.

Mvh Sondre
Takker for det

Har også hørt om denne typen kjøling, men siden dette er saltvann som du sier og også at det ikke er noe problem med kostnad av å kjøpe egnet nedkjølingsannlegg så tror jeg ikke det blir selvbygg på denne delen av prosjektet.

Det må da finnes noen som har laget et nedkjølingsanlegg for akvariumer?
Du trenger nok en del sirkulasjon for å simulere norske farvann, og må derfor belage deg på en hel del sirkulasjonspumper.
Disse må være med keramisk oppheng, slik at de tåler saltvannet.

Har selv en aquamedic oscean runner til mitt kar på 375L (ferskvann), og denne har funger strålende i over 3 år.

En skummer er ett must, ville nok lagt en del penger i dette.
Kjøling er og blir ett evindelig "problem". Dette koster flesk, for å si det slik Billige i drift er dem heller ikke...

Jeg tror jeg ville googlet litt rundt, å sett hva som finnes av lignende kar oppsatt, og sett på utstyret de har.
Takker igjen.

Jepp

Sirkulasjon og skummer var jeg stort sett klar over. Skal se litt på hva folk har. Noen spesielle modeller som anbefales til denne størrelsen kar?

Kjøling har jeg sett på og de koster flesk ja... Men de jeg har funnet konstaterer bare at de skal takle å holde et kar på 24-27 grader. Det er jo ikke helt det jeg er ute etter. Jeg trenger kjøling ned til minst 15 helst mindre. Dette vil jo selvsagt komme ann på temperaturen i rommet regner jeg med, men... noen som kjenner til dette?

Vil tro at en kraftig kjøler, skulle kunne trekke vannet mye lavere ned på gradestokken en det som 24`C.
Om det er så at den stopper der, må dette skuldes elektronikken i kjøleren.

Liker ikke å sende deg videre til ett annet forum, men har du tittet innom dette forumet?
Har en egen del av forumet til nettopp kaldt saltvann, og der bør du vel finne ett par-tre tips
Takker. Skal ta en kikk.

Var ikke så lett å finne frem der, men det er vell øvelse.

Lurer på om bygging av kjøleanlegg ikke er så dumt. Viser seg at disse gutta har lyst på et stort prosjekt så de hev seg på ideen når jeg nevnte det. Problemet som jeg ser er at vannet må holdes ved kjøleelementet lenge nok til at det blir tilstrekkelig kaldt. Kanskje et oppsett alla sumpfilter med kjøling i bunnen? Bare som kjøling selvsagt, skal ikke brukes som filter.

Bare fortsett å komme med ideer og forslag til produkter.
Tja, tror du er inne på noe fornuftig her

Såkalte peltier-kjølere, brukes jo en hel del til kjøling av PC-er, og slike elektriske kjølebager.
Mener at de er i stand til å kjøle ned med ca 50-70 grader, i forhold til lufta
Problemet er jo å få dette regulert på en eller annen måte, slik at på varme dager, kan vannet være akkurat like kaldt som på kalde dager.

Jeg ville nok ha "forsket" litt på ulike termostatløsninger til dette, slik at det fungerer som det skal.

Termisk lim, og så en del peltiere (usikker på hvor mange W varme som man må regne med å fjerne) festet rett på glasset til en sump, burde kunne fungere greit
Kan fort bli ett dyrt prøveprosjekt, kjenner ikke til at noen har testet ut dette selv .
Husk en kraftig 12V strømforsyning, elementene trekker mye strøm... Ett element på "usle" 226W, skuker hele 24A 12V To slike tapper altså det meste av strøm fra de fleste bilbatterier på en time!
Glad jeg har satt deg på en ide.

I slike tilfeller som dette må jeg nok trekke inn at jeg er 24 og JENTE. Til og med en jente som ikke har studert noe som har med elektrisitet eller ledninger å gjøre, noen gang. Jeg kan komme med ideene, men disse gutta får ta seg av utformingen og det praktiske arbeidet. De får også betale for det.

Det hele er på research stadiet ennå.

Fant selvsagt en kjøler som så veldig bra ut på nettet. Har ikke klart å finne hvem som fører slikt i Norge ennå. Noen som har ideer?

Titan 1500
Dette er samme kjøleren

Habbedafyttefy, prisen er jo #¤%&/
Hehe. Har sette noen andre til over 30 000. Det er fytte fy det!! :P

Takker for linken. Det er rart jeg var faktisk inne der å kikket. Gikk glipp av den der jeg..

For 30 høvdinger, kan man få ett kjølefirma til å komme å montere ett topp kjøleannlegg, vil jeg toppe

Modifiser en varmepumpe, slik at denne eter opp varmen fra akvariet, og heller varmer opp huset :p Hadde vel vært tingen det
høres veldig greit ut egentlig. Vi får nå se hva det blir.

Disse gutta syns kjøleskap ideen var gøy. Da får deødelegge noe også... :P
Husk på at du må ha to lags glass med luft i mellom for og forhindre konden\dugg på glasset...
Det må trolig spesialbestilles pga. det er spesielle tykkelser som må til her...
Et vanlig isolerglass vil fungere utmerket,men de er ofte ikke tykkere enn 5\6 mm......!!!Så det kan fort koste litt !!!
Kult prosjekt forresten.....
Det er ikke nødvendig med dobbelt glass for å unngå kondens, et hvilket som helst "vanlig" akvarium vil fungere utmerket, også om det har aluminiumsramme.

Kjøling er den evige utfordringen, det beste er selvfølgelig en skikkelig akvariekjøler, selv om den koster en del penger. Det finnes også en del andre metoder som kan fungere godt om det gjøres skikkelig, et kjøleskap er IKKE en av dem !

Imidlertid er det enkelte ting som lever i havet i våre farvann som trives i ganske varmt vann, og holder man seg til slike arter kan man slippe rimelig unna.

Leppefisker er en familie som i så måte passer glimrende, de fleste artene vi har hos oss lever også ganske langt syd. Faktisk er vi helt i den nordlige delen av utbredelsesområdet, og et av problemene mange av de har er at de fryser ihjel om vinteren.

Om man fanger inn ting om sommeren når det er varmt i vannet og de er akklimatisert, så kan et akvarium med f.eks. leppefisker, blåskjell og strandkrabber fint stå i vanlig romtemperatur uten at noen mistrives.

Velg da i tilfelle moderat belysning (bare algene trenger lys) og pumper som har stor effekt i forhold til strømforbuket (type Tunze Stream el.l.) og ting skulle kunne fungere fint uten kjøling.

Men IKKE eksperimenter med alle mulige andre arter, les skikkelig på forhånd om de naturlig også lever i varmere vann, og pass alltid på at de må akklimatiseres gradvis. Fishbase er et glimrende oppslagsverk for å lese om dette for fisker, tilsvarende finnes også for andre dyr.

mvh
Per-Kristian

Kaldt saltvann !
Takker for den.

Kjekkt det er noen som leser gamle innlegg.

Dette prosjektet er for tiden på vent til de får samlet sammen alt utstyret. Vi får se om det blir kjøling eller ikke. Siden dette opplegget skal brukes i undervisning er det viktig å få alle delene tilpasset slik at det kan sees av elevene.

Fortsett gjerne diskusjonene. Jeg har ikke mye å komme med, men alltid spennende å høre fra de som driver med saltvanns delen av hobbyen. De er jo noe underrepresentert på det daglige forumet.
Er vel kanskje ikke så rart at det er få som primært driver med saltvann som ofte er her inn, det er et ganske lite miljø, og det er et par andre forum der de fleste stort sett holder seg.

Jeg har drevet med kaldt saltvann noen år, så dersom det er noe du lurer på så spør gjerne, jeg kan ihvertfall si litt om de erfaringene jeg har gjort meg. Det er få absolutte sannheter innenfor akvaristikken, det som fungerer utmerket for noen behøver ikke nødvendigvis gå så bra for andre.

Du kan jo ta en titt på den linken som står nederst her, nå har jeg ikke fått oppdatert sidene på ganske så lenge, men det står da en del om mine erfaringer og kanskje noen tips som kan være nyttige å ra med videre. Som med alt annet, så sparer man seg for mye frustrasjoner og unngår mange nybegynnerfeil om man skaffer seg litt kunnskap før man går i gang.

mvh
Per-Kristian

Kaldt Saltvann !
.....og et lite apropos til det jeg nettopp skrev....

At det er få som driver med tropiske saltvannsakvarier har jeg litt forståelse for. Det krever gjerne mer både kunnskap og utstyr for å lykkes, og ikke minst koster det betraktelig mer enn ferskvannsdar.

Men det jeg stadig lurer på, er jo hvorfor ikke flere forsøker seg på kaldt saltvann. Det koster en del penger det også om man skal ha noe som er "semi-profesjonelt", men med litt oppfinnsomhet kan man komme ganske langt uten at det behøver bli for dyrt. Og innholdet er jo gratis.

Når såpass mange her i landet bor langs kysten eller ihvertfall ganske nært, så er det litt underlig. Mange har jo et nært forhold til stranden og fjøra, og ikke få har gode minner fra det å kravle rundt å fange småfisk og krabber på sommeren. Jeg får stadig nye, gode minner fra det jeg

Derfor overrasker det litt at det nok ikke er mer enn et par håndfull mennesker som har interesse for å forsøke seg, mange ville blitt positivt overrasket over hvor mye flott og spennende som finnes i havet, også på våre breddegrader.

mvh
Per-Kristian

Kaldt Saltvann !!

Mye gøy i sjøen da. Jeg ser godt på de når jeg er ute å dykker. Pleier å knuse en kråkebolle og legge den i hånden. Ligger da på bunnen å lar fisken komme til meg. Veldig gøy!

Linken til siden din virket desverre ikke, men kunne godt tenkt meg å se den siden.
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap