Lyst på "Mantis Shrimp" aka Odontactylus scylarrus
Postet 15.12.06 kl 23:23
Mantis Shrimp er ikke en enkelt art - men en gruppe på over 400 arter. Da er det nesten pokka nødt til å være forskjell fra reke til reke
Googlet litt på denne, men har ikke giddet å leite så lenge at jeg har funnet noe om hvor stort kar de behøver.
Det som imidlertid går igjen; dette er en krabat man enten elser eller hater!
Googlet litt på denne, men har ikke giddet å leite så lenge at jeg har funnet noe om hvor stort kar de behøver.
Det som imidlertid går igjen; dette er en krabat man enten elser eller hater!
Postet 16.12.06 kl 11:04
Endret: 16.12.06 kl 11:04
Postet 16.12.06 kl 12:49
Postet 16.12.06 kl 18:10
Den er en hat siden den tar livet av snegler og eremitter i et saltvannskar.
Eremitter og snegler er anbefalt å ha siden det er nyttedyr og spiser mye avfallsrester og alger.
Jeg hadde en mantis som fulgte med den levende steinen en gang, må si at den er egentlig råkul. Denne var grønnaktig og bodde stortsett inni steinen. Den var på ca 8-9cm
Jeg har sett en gul variant også, denne var bare helt rå...
Eremitter og snegler er anbefalt å ha siden det er nyttedyr og spiser mye avfallsrester og alger.
Jeg hadde en mantis som fulgte med den levende steinen en gang, må si at den er egentlig råkul. Denne var grønnaktig og bodde stortsett inni steinen. Den var på ca 8-9cm
Jeg har sett en gul variant også, denne var bare helt rå...
Postet 16.12.06 kl 19:27
Krever ikke stor plass gitt :D
Ah jeg fant en info side om dem, de krever vist ikke noe større enn 100l. akvarium. Så tror jeg skal skaffe meg en sånn etterhvert. Har også sett ett akvarie med eremitt kreps og noen andre nyttedyr som har fått være ifred selvom de har hatt mantis reke der Virker som en artig og farlig skapning :P
Postet 16.12.06 kl 23:39
Hadde engang en grønn med røde tegninger ( ca 10 år siden som fulgte med noe levende stein ), utrolig fin.
Men den var ganske så hissig, fikk den til å ta mat rett fra hånden.
Problemet var at den angrep ALT som dukket opp rundt hulen sin. Men kan du ha et eget akvarium kun for denne, vil du ha en vakker og interessant beboer.
Men den var ganske så hissig, fikk den til å ta mat rett fra hånden.
Problemet var at den angrep ALT som dukket opp rundt hulen sin. Men kan du ha et eget akvarium kun for denne, vil du ha en vakker og interessant beboer.
Postet 29.12.06 kl 08:20
Grunnen til at den er nevnt la med 22.kaliber er fordi kraften den klarer å produsere i slagene sine tilsvarer kraften fra en 22.kaliber.
Derfor ville jeg hatt et veldig sterkt glass i det akvariet. Om den treffer et standard akvarieglass med det slaget....da ser jeg form meg et veldig vått gulv. Om den ikke ødelegger glasset med selve slaget så ville jeg mene at det vil kunne lage sprekker\svakheter som etterhvert vil kunne gi etter.
Så den på en dokumentar der en krabbe satt inni et stort glass,reka knuste glasset lett som ingenting og tok krabben.
Men er enig i at den er veldig stilig og det hadde nesten vært et høydepunkt i samlingen
Derfor ville jeg hatt et veldig sterkt glass i det akvariet. Om den treffer et standard akvarieglass med det slaget....da ser jeg form meg et veldig vått gulv. Om den ikke ødelegger glasset med selve slaget så ville jeg mene at det vil kunne lage sprekker\svakheter som etterhvert vil kunne gi etter.
Så den på en dokumentar der en krabbe satt inni et stort glass,reka knuste glasset lett som ingenting og tok krabben.
Men er enig i at den er veldig stilig og det hadde nesten vært et høydepunkt i samlingen
Postet 12.02.07 kl 02:41