Mulighet for å kjøpe blekkspruter til å ha i akvarium?

Hei

Hvor kan man få tak i blekksprut til å ha i akvarium?
Noen som har noen navn å gi meg, for finner ikke noe i fiskebasen uansett om jeg søker etter blekksprut eller octopus..

Noen som har hatt blekksprut i akvarie før som har noen innspill?

Håper på respons

Mvh
Eirik
Det spørs hva slags akvarium du har egentlig.
Er det tropisk saltvann eller "norsk" saltvann.

Om det er tropisk så ville jeg spurt zoobutikkene.

Om det er "norsk" blekksprut du er ute etter så ville jeg forhørt meg med lokale fiskere om de vet om hvor man kan fange dem,kanskje du er heldig og de kan skaffe deg en,selv har jeg aldri hatt noe sånt i akvarium men det hadde vært stilig å se
Blekksprut regnes som noe av det mest krevende man kan ha i akvariet. De er rovgriske som få og bryter seg ut fra det meste. Det som kan fordøyes blir spist.

Men ok, jeg kan virkelig forstå fasinasjonen! Blekksprut er et av de få vesner i havet jeg har opplevd at har studert meg like intenst som jeg har studert dem. Det er noe med blikket som er urovekkende og fasinerende. Det er som om den ser på deg og vurderer om du er en potensiel kamerat eller en litt for stor middag...

Hvor du kan skaffe en? Har ikke peiling, men send meg gjerene en mail om du finner det ut.
Dahls dyrerike i moss fikk inn en eller to blekkspruter i går..
Var ikke så veldig dyr heller.
Ring dit, de sender over hele landet også.

SET
Jeg har aldri holdt blekksprut i akvarium, men ble veldig fascinert over de som levde i akvariet i Kiel. Pratet med en kar som holdt til der, og ifølge han var de ikke spesielt krevende å holde, men man måtte tilpasse miljøet på riktig måte. Det var i kaldt saltvann, men jeg antar de samme hensyn gjelder for tropisk vann.

Enkelte arter er ekstremt glad i å rømme. Det er derfor ikke mulig å kjøre uten dekkglass eller annen tildekning av karet.

Mange arter er kannibaler, om man ikke har et spesielt stor kar så går det sjelden bra med mer enn ett eksemplar.

Alt som inneholder snev av næring og passer i munnen, blir mat for en blekksprut. De må derfor normalt holdes i et artsakvarium, om man ikke har ubegrensede midler til å supplere dyr mat....

De er mer sensitive for vannverdier enn de fleste fisker, ammonium og nitrit påvirker dem lettere. Likeså er de avhengig av vann med konstant saltholdighet. Det er derfor mindre "slingringsmonn" enn for mange andre dyr.

De produserer omtrent tre ganger så mye avfallstoffer og trenger tre ganger så mye oksygen som fisker av tilsvarende størrelse. Filtrering må derfor dimensjoneres riktig. Siden man sjelden kan ha mange i et og samme kar, så er dette imidlertid ikke noe stort problem.

Dersom de blir stresset, utskiller de "blekk"....som i utgangspunktet ikke er giftig, men det arbeider i tanken.

Innredningen må tilpasses blekkspruten. Mye stein, gjemmesteder...gjerne rør og andre innretninger som den kan utforske er bra.


"Norske" blekkspruter er enklest å få fatt i om man allierer seg med en liten reketråler (kyst). De får stadig vekk ulike typer i fangsten, jeg har det som et prosjekt å forsøke i akvarium om ikke alt for lenge.

Ta en titt på http://www.tonmo.com/ for å lese mer om blekkspruter.


mvh
Per-Kristian Hole

Kaldt Saltvann
Hei
finnes det ferskanns blekksprut?
Tam Alna hadde en inne på lørdag. Aner ikke typen, gikk i ett saltvannskar.

Thor Rognerud
finnes det ferskanns blekksprut?


Blekkspruter fins i alle hav og i alle dyp. Ingen tåler ferskvann, men noen få arter kan leve i brakkvann.

Kilde:Wikipedia



Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap