Budsjett til saltvann

Av div. grunner jeg ikke vil gå inn på her, har jeg litt mer penger på luringa enn normalt og siden vi flytter i løpet av året er planen gå over til saltvann, eller retter sakt ha det også. Litt avhengig av plassen vi får tenker jeg på 5-600 liters saltvann tropisk naturlig nok. Spørsmålet mitt er enkelt, hvor mye penger bør jeg sette av til det prosjektet? 25-30 000? Holder det?
Vil nok komme et stykke med det beløpet når det gjelder det tekniske...
Bare husk å kjøpe god skummer og lampe med en gang, så slipper du mange problemer underveis. Osmose filter er også en kjekk ting.
Tror denne summen er altfor lav for. Det er litt avhengig av hva du legger i budsjettet, men skal du ha det som trengs av teknikk + tilstrekkelig med levende stein holder neppe 30.000 og da har du ikke begynt med dyra enda. Dersom du prøver å skaffe utstyr brukt samt og kjøpe stein på privatmarkedet vil du nok kunne klare deg med denne summen
Ok, takker for svar. Om 25-30 000 ikke nok får jeg sørge for å sette av mer. Saltvann skal jeg ha, sånn er det med den saken... he he
Vet at kaldt saltvann blir litt off topic,men du kunne vel ikke tenkt deg det istedet? Det er hvertfall god trening med tanke på hvordan man skal holde saltverdier og lignende under kontroll,og utstyr som skummer er noe man trenger til begge deler. Da kan du kjøpe inn noe utstyr nå og noe utstyr senere når du har råd

Og det beste er at dyrene i kaldt saltvann er gratis

En liten obs obs er at kaldt saltvann trenger kjøling fremfor ekstra varme.

Mulig dette er ganske uaktuelt men tenkte det kunne være et forslag
Kaldt saltvann? Tja som dykker gjennom snart 20 år vet jeg mye om hvor vakre en del av artene langs kysten vår kan være, så ideen er slettes ikke helt idiotisk den, på ingen måte idiotisk. Jeg kan jo faktisk hente det meste selv.

Men jeg mener å huske at kjøling er mye pes og at tropisk er lettere, om du ikke har tilgang til slange rett ned i sjøen. Jeg får se når jeg kommer så langt.
Kjøling kan være litt pes ja,men man får kjøpt kjølere til akvarier. Aqua Medic selger sånne,spørsmålet er vel om man er villig til å kjøpe en kjøler som man senere ikke vil trenge om man skifter til tropisk saltvann. Skjønt den kan jo selges etter at man ikke bruker den lenger,med mindre man faller pladask for det å ha kaldt saltvann

Kjølere er desverre også litt dyre,noe som foreløpig holder meg fra å starte opp for alvor med kaldt saltvann.

Selv har jeg et lite 38 liters akvarie stående uten kjøler til,her er brukes det mange "fjøsmekk" metoder for å holde overlevbar temperatur og jeg har kun litt mer hardføre fisk fra små tidevannspytter som tåler svingninger opp og ned i temperatur. Mer om mitt lille prosjekt kommer i en egen tråd senere.

Sannheten er vell egentlig så enkel som at det blir lettere å få lov til å invistere i tropisk saltvan enn en tidevannspytt.. Så nå gjelder det bare å snakke minst mulig om hvor mye det koster i tiden framover. (Litt langtidsprosjekt, men pengene må siles av nå...)
Hei,må si at jeg kan ha gitt litt feil inntrykk når det gjelder kjøling. Jeg satt meg ned med en bok om norske fisker og leste rundt der,mange av fiskene er faktisk nokså varmekjære da de er utbredt nedover mot Spanie også.

Så med mindre du har slått fra deg tanken om "norsk" saltvann så kan du gå på et bibliotek og se etter boken Aschehougs store Fiskebok.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap