"Norskt saltvann" tekst og bilder av mine småtstudier av våre fisker i sjøen.

Hvem har vel ikke trasket rundt i fjøresteinene og fanget småfisk når de var små eller for den slags skyld går la med de små som roper ut "FISK!" straks noe rører seg i tangen?

Jeg klarer ikke engang å si cirka antall timer av livet mitt som har blitt brukt på småbrygger eller i fjøresteinene i jakten på noe nytt og spennende. Skjønt som liten så var jo alt spennende,enten det var en stor flott Ulke eller sandkutling nummer 1000.

Etterhvert som jeg ble litt eldre så fant jeg ut at man kunne levere fisker til akvariet i Ålesund (Forløperen til Atlanterhavsparken). Dette gjorde ikke ting enklere for min mor og hun var vel litt lei da hun for ørtende gang skulle kjøre meg ut dit med par bøtter fyllt med masse forskjellige fisker. Eieren og datteren hans syntes det var skikkelig stas at en liten guttunge kom tilbake gang på gang med både stort og smått,så en dag kjøpte de en bok til denne gutten. Norges fisker i farger.

Ikke lange tiden senere så stod det et lite akvarium og duret med norskt saltvann, et par skeptiske foreldre og en gutt med et glis stort nok til å svelge en middagstallerken.

Man kan trygt si at det ble massedød i det akvariet,prøving og feiling og gjentagelse av feilingen varte første sommeren. Neste sommer ble heldigvis ikke likedan,da var det lille akvariet mer brukt til å observere fisker i og sluppet ut om kvelden. Tiden gikk og det ble litt mer prøving og feiling,men så etterhvert fant jeg en balanse på hvordan jeg kunne drifte et slikt akvarium uten å måtte kjøpe all verdens utstyr. Fornøyd med resultatet så ga jeg meg,nå hadde jeg fått til dette og skulle forsøke meg på vanlige akvarium som følge av at 160 literen kom i hus.



Men nå så er altså denne interessen for kaldt saltvann kommet tilbake. Frem med 38 literen og vekk med alt som stod i veien på seksjonen jeg har på rommet. Så begynte ca en uke med leting etter forskjellige arter og nyttedyr,samt alger og planter.

Til å begynne med var det bare steinbunn,men noen av artene jeg fikk tak i krever jo sandbunn. Problemstillingen løste seg lett da jeg delte akvariet i en stein og en sandbunn. Ideen fikk jeg av å se bortover stranden,der ser man et punkt der det brått går fra steinbunn til sandbunn. Hmm er fjøra i Olsvika godkjent som egen biotop mon tro?


Videre kom andre problemstillinger:
-temperatur
-salinitet
-avfalls stoffer
-nærings salter
-fòr

Mange tror at temperaturen i et slikt akvarium må være veldig lav,dette stemmer ikke helt. Fisker og dyr man finner i tidevannspytter er som regel ganske hardføre av seg,de overlever raske og høye temperatursvingninger etterhvert som det blir både flo og fjøre. I tillegg så går saliniteten opp og ned i samme syklus. Mange fisker vi finner i vår sjø lever også i mer tempererte områder,ofte helt ned mot Spania og vel så det,dette gjelder ikke alle så det er lurt å ha en bok som viser utbredelsen til fisken man vil ha. Disse fiskene vil da kunne trives godt i et litt mer temperert akvarium,hvertfall om sommeren. Min temperatur ligger på 23-25 grader på dagtid og 21-23 grader om natten.

Obs: Aklimatisering anbefales allikevel,jeg skifter minst halvparten av vannet i akvariet før jeg putter ny fisk oppi.



Salinitet er ganske viktig,vannet fordamper men det gjør ikke saltet. Hos meg ser man dette tydelig på dekkglasset etter et par dager,dette saltet bør man tørke vekk. En salinitetsmåler anbefales,sist gang jeg sjekket så fant jeg en til 149,- Hvordan finner man ut "fasit" på hva saliniteten skal være? Enkelt,man tar med måleren til sjøen der man fanger fisken og kontrollerer målingene derifra og i akvariet opp mot hverandre.
At akvariet skal bli for lite salt trenger man ikke å bekymre seg for,men hvordan senker man saliniteten om den er for høy? Ferskvann Jeg bruker faktisk isbiter til dette,selv om kjølingsverdien i dette ikke er så høy så kan man tenke at alle monner drar Det er ikke et must å bruke isbiter,kjølig vann er like greit.


Hvordan skal man bli kvitt avfalls stoffer uten en effektiv skummer? En masse nyttedyr er ganske viktig her,reker er veldig effektive til å rengjøre akvariet,også snegler gjør en grei jobb men i mitt tilfelle er rekene mye kjappere.
I mitt akvarium står det kun en liten pumpe (rena 225). Om denne etterhvert vil kunne utvikle bakterier og fungere likedan som den gjør i et ferskvannskar vet jeg ikke noe om,i mitt kar er jobben dens å lage sirkulasjon så dyra får oksygen. Jeg har valgt den mest tungvinte løsningen..vannbytter. Dette lar seg gjøre da jeg bor nært sjøen og egentlig bare har godt av den ekstra mosjonen :P


Nærings salter og andre ting som tropisk saltvann akvarister bruker har jeg ikke tenkt å kjøpe meg,siden jeg bor ved sjøen så har jeg tilgang til dette gratis. Man sparer seg arbeidet med å mikse sammen litt av ditt og datt før man skal ha det i akvariet. Det man trenger av nærings salter og sånt får man tak i samtidig som man tar et tidligere nevnt vannskift.


Hva slags for skal man bruke her da? Hva de forskjellige fiskene spiser kan man lese om i bøker. En ting er sikkert,du finner det garantert i sjøen og trenger ikke å bruke penger på å kjøpe det i butikken Mange fisker liker veldig godt skjell og snegler man finner i fjøra,om man har reker til overs som ikke lenger er spiselig for mennesker så kan fiskene få det.


Dette er et ganske low tech akvarium som fungerer ganske greit og det gir en flott mulighet til å finne ut at fiskene i vår egen sjø faktisk kan være minst like spennende og flotte som de vi kjøper for dyre summer i butikkene. I et saltvannskar er det også lettere å bygge opp et mer komplett økosystem enn i et ferskvannskar.

Et slikt low tech akvarium som det her koster nesten ingenting.
Det eneste man er nødt til å ha er akvariet (aller helst med dekkglass) og en pumpe. Bortsett fra det så anbefales det salinitetsmåler og en temperatur måler. Litt mer arbeid er det med et slikt low tech kar,men langt ifra noe pes


Hva bør man unngå?
Armatur og lamper som ligger oppå dekkglasset,dette vil kunne øke temperaturen til et nivå som ikke er heldig. Selv bruker jeg en lampe som holder en viss avstand fra dekkglasset for å unngå at den øker temperaturen for mye.
Alt annet som avgir en del varme bør stå et stykke unna fra akvariet,en for høy romteperatur er heller ikke gunstig men "vanlig" romtemperatur skal gå bra.
Overbefolkning,her gjelder det samme som ved ferskvannskar som igjen vil si..ikke bra



Dette var innledningen min,jeg skal fortsette å legge inn bilder og små beskrivelser av forskjellige fisker jeg har foreløpig. Men akkurat nå er stumpen min lei av stolen så de må skilles litt
Flott tråd, Fredrik!

Jeg vil bare nevne, for de som ikke vet det, at en saltmåler (hydrometer), måler vekta på vannet. Da har temperaturen noe å si, det er ikke mulig å måle vann med temp på f.eks 10`C, og ta utgangspunkt i avlest salinitet, i romtemperert vann. Her vil man lese av en forskjell, som kan være nok til at enkelte sarte arter legger seg på rygg.

Ta heller en vannprøve med hjem En tom brusflaske\ vannflaske, er vel noe de fleste greier å hoste opp
Bilde 1 viser hvordan lampa er plassert for å ikke avgi for mye varme,grunnen til at jeg ikke har for høy vannstand er at plastrammen rundt karet sitter løst og da renner det over vann som igjen legger seg under akvariet som deretter igjen vil kunne føre til fuktskader på seksjonen min
Et estetisk tips er å la utblåset til pumpen ligge såpass høy opp at man får en del krusninger\småbølger i akvariet,disse vil bryte opp lyset og resultatet ser man i form av at det "bølger" på bunnen

Bilde 2 ser vi et par kamskjell og en tom konkylie som er blitt hjem for en av de minste tangkvabbene. Ved siden ligger det jeg kaller "norsk korall" men om det er en ekte korall eller ikke kan jeg ikke svare på :p
Her kan man også så litt av lyseffekten man får i vannet takket være krusninger i vannoverflaten.

Bilde 3 viser den største tangkvabben min,dette er veldig hardføre fisker som kan tilpasse veldig bra. De kan minne om steinbit i formen og de biter også deretter :P
Takk for den Frank

Det med avlesningen var jeg ikke klar over så det var bra du sa ifra
Har ennå ikke brukt min da jeg kun har hardføre fisker akkurat nå som takler litt variasjoner og så tar jeg 90% vannskifte iløpet av en dag for å se om det er økt trivsel når jeg forsøker til en viss grad å etterligne flo og fjøre
Hei, flott skrevet! Gøy å lese andre sine erfaringer! Tror det er mange der ute som går å lurer på low tech kaldt saltvann så det er veldig nyttig at folk deler erfaringer.

"Korallen" er en rødalge som heter vorterugl. De danner kalkskjelletter som kan bli ganske store. Første gang jeg fant en sånn så var det en død en. Den var helt hvit, så jeg må si jeg lurte både vel og lenge på hva det kunne være.

Pumpen vil fungere på samme måte i saltvann som i ferskvann!
Takk for det

Flott at pumpen vil fungere på samme måte,da skal jeg etterhvert som den er innkjørt og 160 literen er klar begynne å måle vannverdier+salinitet og se hvor mye vedlikehold et saltvannskar egentlig trenger.
160 literen vil da ha en annen pumpe i tillegg som skal være igangkjørt også.

Det var en rødalge ja,da vet jeg endelig det Må si at når man ser større sånne så kan de se like fine ut som koraller
Bilde 1 er sandkutlinger og tangkutlinger,det er da de mørke på bildet som er tangkutlinger



Bilde 2 viser hvordan den større tangkvabben har gjort den tomme konkylien om til sitt hjem,den er ganske fredelig av seg så lenge ingen forsøker å ta over konkylien. Man kan også se en av nyttedyrene mine,den ser ut som en forvokst amano reke og har en gulfarget gjennomsiktig kropp.

Bildene er desverre ikke de beste da de er tatt med mobilkamera.

Kutlinger er gobyer, ikke rart de er herlige
Hehe mente på at jeg hadde lest i et annet innlegg her på forumet at du elsket gobyer

Er artig å se sandkutlingene sånn delvis nedgravd i sanden,antall sandkutlinger er jeg ikke sikker på :p Tangkutlinger har jeg så langt 5 av,de trives godt i stimer og har veldig fine farger. Spesielt ryggfinnene deres er flott der de har røde og blå striper.

Prøver å få tatt et skikkelig bilde av en liten ulke jeg har,problemet her er både at mobilen ikke har verdens beste kamera og at ulken kan forandre kamuflasjen sin så bra at den er vanskelig å se på bildene som blir tatt :p
Obs til de som skulle være interessert i en bok om norske fisker,så skrev jeg faktisk feil navn på den. Den heter Aschehougs store fiskebok.
Har du boken "Dyreliv i havet" av Moen og Svendsen? Den er et must for folk som har norsk saltvann. Nesten alle typer dyr er representert og det er over 600 sider og 1000 fantastiske bilder.

http://www.marinbi.com/dyreliv_i_havet.htm
Har den ikke,men gjett om jeg skal ha den
Med den så burde jeg kunne klare å lage et ganske optimalt økosystem når jeg skifter til 160 literen og får plass til å legge inn forskjellige kjekke organismer som har positive innvirkninger.

Regner med det er gode beskrivelser over alle de forskjellige artene også?
Ja det er masse tekst om dyrene også. Det står litt om biologien. Hva de lever av, hvor, hvordan de formerer seg osv. Utrolig mye nyttig info.
Da er boken bestillt
Mener den vil komme til god nytte i marinbiologi utdannelsen min og

Og da gleder jeg meg enda mer til å gjøre 160 literen om til saltvann.
Da kan det jeg finner ut og skriver inn her om min lille 38 liter være en slags innføring i forenklet hold av saltvannsarter mens delen om 160 literen kan bli litt mer avansert.

I tillegg så driver jeg å planlegger en billig og enkel DIY metode for å kjøle ned akvariet. Mer om dette kommer senere når jeg finner ut om det fungere,den vil bli testet ut på 160 literen
Lenge siden jeg har skrevet noe her men nå kommer det.

Først har vi bildet av ulken som jeg hadde der,desverre er det som alle andre bilder ganske dårlig med mobilkamera men man klarer ihvertfall å se at det er en ulke der :p

Et problem jeg kom over var at tangkutlingene ble tynne og fikk ikke i seg nok næring. De spiste ikke det som lå igjen på bunnen og var ganske motvillig til å spise det jeg puttet oppi etterhvert. Løsningen ble dyreplankton fra sjøen,dette viste seg enkelt å skaffe. Spesiellt om kveldene så var det enormt å få tak i,etter å ha sveipet kontinuerlig gjennom sjøen med håven i 6-7 sekund så håven ut som på bilde 2

Dette ble snaddermat i akvariet,fiskene var nærmest i ekstase når de fikk jakte på små dyreplankton. Men pumpen bør slåes av under slik fòring for å unngå at planktonet forsvinner inni den. Bilde 3 viser dyreplankton i akvariet,grunnet dårlig kvalitet ser man det kun som små hvite prikker.

En stor advarsel når man fòrer med dette er at etter mine erfaringer dør planktonet ganske raskt i akvariet. Så å putte for mange av disse oppi på en gang vil lett føre til at akvariet foretar et aldri så lite havari. Ja de er små men du verden som de kan ta det igjen med antall.
Jeg var heldig og fikk reddet akvariet fra å havarere helt,men i styret med vannskifte og å renske bunnen for xxx antall dyreplankton skjedde det noe uventet.

Jeg hadde klart å flytte dekkglasset ned på gulvet og ene hjørnet lå oppå noe,og der kommer dama og trakker på glasset. Som om ikke det var nok så har jeg over en tid irritert meg over en liten lekasje i den øverste delen av akvariet. Så nå som jeg også var uten dekkglass så bestemte jeg meg for å ta ned karet inntil videre,uten dekkglass vil fordampningen øke og saltnivået vil da også øke raskere enn før.

Men jeg kommer til å sette dette opp igjen i løpet av sommeren for å vise diverse fisk som egner seg for slike små akvarium og som liker høyere temperaturer. I tillegg har jeg fått til en flott deal med Atlanterhavsparken som jeg har fått ekstrahjelp stilling hos.

De skal levere et digert plastkar på x tusen liter som skal stå nært fjøra og en egnet pumpe til å få opp vann fra sjøen. Denne skal fungere som et samlekar der jeg putter diverse fiske arter jeg får tak i. Disse vil da bli hentet etterhvert av de andre som jobber der ute

160 literen er droppet som saltvannskar,dette skal istedenfor bli norsk ferskvann nå i sommer,her skal jeg bruke norske planter og noen norske fiske arter fra nærområdet. Erfaringer og bilder fra dette vil komme i en egen tråd

Med andre ord,det blir en herlig og veldig aktiv fiskesommer
Da har 160 literen min vært norsk ferskvann,skjønt det varte ikke lenge.

Jeg fikk nemlig en annen ide etter å ha lest side opp og side ned på diverse arter fra sjøen vår. Noen av dem trives faktisk i brakkvann

Så nå er dette karet igang med brakkvann og inneholder så langt noen nålefisker, tangstiklinger og trepigget stingsild.


Bilder og link til filmsnutter som jeg skal legge på youtube vil komme etterhvert.

Men jeg lurer på å ta dette i en ny tråd,men et spm. Hvor legger jeg en tråd om brakkvann med fisk fra vår sjø? :p Kanskje man skulle laget egen brakkvann fora,eller er det bare å legge det under saltvann siden det er "nogenlunde" salt? :p
Tilfeldig bekjentskap
© Aron W
Reklame for plussmedlemskap