Blondinespørsmål ang. saltvannskar

Ok. Nytt blondinespørsmål fra meg: man snakker om saltvannsakvarium. Men er det noe spesielt med selve karene, eller kan man bruke en hvilken som helst type akvarium?

Og hvordan gjør det dere egentlig med vannskiftene (tenker på bl.a. hvor dere blander inn saltet). Måten jeg gjør det i brakkvannskarene mine er tungvint, og jeg vil gjerne ha gode tips på bedre måter å gjøre det på.

Forresten et blondinespørsmål til: kan saltet skade sirkulasjonspumper?
Nå er jeg mørk blond, så jeg kan bare svare på det ene spørsmålet ;P
Saltvann koroderer metall, så man bør ikke bruke rammekar... Men hvilket som helst helglass skal visst fungere
Alle metalldeler som kan ruste i en sirkulasjonpumpe vil nok etterhvert bli ødelagte - saltet vil erodere på metallet og ødelegge det. Spesielle filtere for saltvann finnes, for eksempel Eheim Pro-serien finnes i saltvannsvariant. De er litt dyrere, og alle metalldeler er skiftet ut med f.eks. keramiske deler som ikke påvirkes av saltvannet.

Som Aggi never brukes som oftest helglass-kar til saltvann pga saltets påvirkning på metallrammer.
Sånn som jeg har forstått det så bytter man ikke vann på saltvannskar, bare fyller på når vannet fordamper. Man fyller da på med rent ferskvann fordi salt ikke fordamper men blir værende i karet. trodde dette gjaldt brakkvann og...

Mvh Sondre.
Sondre
Man fyller da på med rent ferskvann fordi salt ikke fordamper men blir værende i karet. trodde dette gjaldt brakkvann og...

Problemet er at kulefisk krever 50% vannbytte i uka...
Det er noe ulik praksis på dette med vannbytter. Noen erstatter kun med rent RO-vann, andre foretar ett delvannsbytte i ny og ne. Jeg ser ikke noe problem i å bytte vann, så lenge det nye vannet er "riktig".

Ang pumper, finnes det en rekke pumpehoder som er beregnet for alle typer vann. Siden en oftest ikke har ett vanlig biologisk filter til saltvann, ser jeg ikke helt poenget i å kjøpe en overprisa filtertønne som vil ha liten effekt.
For den del; kan ikke minnes å ha sett en eneste metallisk bit som vil være i kontakt med vannet i mine eheim-filtre...

Jeg ville av flere årsaker valgt ett helglasskar, men vet at en del bruker rammekar. Ramma er da behandlet med en godkjent epoxy (drikkevannsgodkjent). Men hvorfor bruke mange timer på å male ramma på alle mulige flater, med &¤#%"#!dyr epoxy, når det finnes alternativer som er bedre ?

Om det er ett kar av størrelse, ville jeg spandert borring av glassene, slik at du kan ha en sump med overflateavrenning under karet. Genialt for å sette fra seg varmekolber (om disse trengs), skummer, evt kalkreaktor etc.
vannbytte på saltvann
Jeg vet at folk her i mitt distrikt henter saltvann fra sjøen og bytter med dette. Har et fiskemottak som har en forsyningsledning som ligger langt ute og på 50m dybde, her kan en hente vann. Man bruker da som regel et eget kar til oppvarming av vannet, samt testing for saltinnhold.

Det som etterhvert evaporer blir erstattet med RO-vann
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap