Innvendig skummer?

Jeg lurer på om det finnes rimelige skummere som kan benyttes i akvarier med heldekkende armatur, altså inne i karet og under vann.

Det er kun plass til ca 6cm over vannflaten. Problemet kunne helt sikkert vært løst med en sump, men det har jeg ikke plass/tid/råd til nå. Tanken er å komme igang med saltvann, og avansere med bedre utstyr etterhvert.


Karet er på 112liter, og er ca 40cm høyt.



På forhånd takk for eventuelle svar
Jeg har en luftdreven billigskummer i mitt lille kar. Den er for høy, men kanskje det finnes lavere typer eller så kan du modde litt.

Koppen vil jo bli stående delvis under vann, men dersom heften til røret er større enn oppdriften, og det skal ikke mye til, vil det vel kunne fungere.
hva vil det egentlig si at den er lutftdrevet??
N Fredrik
hva vil det egentlig si at den er lutftdrevet??

de fleste skummere er luftdrevet. Det som skjer er at luftboblene knuser overdlata, og proteinene blir til ett skum. Derav navnet proteinskummer
Når jeg sier "luftdrevet" er det fordi jeg må ha en luftpumpe som pumper luft ned i en spesialbrusestein av trevirke som lager svært fine bobler. Boblene slippes ut i et høyt rør og og når de har klumpet seg sammen i toppen av røret renner de opp i koppen. Pris 600,-

Brusesteinen må skiftes hver 2. - 4. uke ettersom den gror igjen.

Det vanligste er vel å ha en skummer med en pumpe som lager fine luftbobler ved å blande luft og vann og knuse alt rundt i en spesiellt utformet impellor. Jeg hadde en aquamedic hang-on type før, men den bråkte. Pris over 1500,- (ca.)
den er grei!

Har blit lovet og få bygge et saltvannskar i kjelleren om jeg pusser opp :P

......men det er passe dyrt!, og kjelleren ser ikke ut :P 100 år bokstavelig talt siden det er gjort noe der


(hvordan funker de ikke luftdrevene skummerne og er de luftsteinene dyre??)
Hei,

Her er skummeren jeg har. Den er for høy for ditt formål. Du må sage og modifisere. Da blir høyden og effekten mindre. Du klarer kanskje å finne en kortere i andre webbutikker.



Luftblokker:


Takk
Takker for alle svar!
Da satser jeg på å prøve Dag Alan Killi`s tips, og enten sage/modifisere eller benytte et større kar.
kan den skummeren brukes ok til en sump til nanokar ?? (vet det finnes nanopakker, men har lyst til å prøve sump

Hva annet trenger man i en sump, til saltvann?
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap