50 l nanokar

Da skal jeg endelig hoppe uti det og prøve meg på et nanokar. Vet at dess større det er dess bedre er det, men har ikke plass til et stort et akkurat nå så jeg skal prøve meg på et lite.

Har et helglassakvarium til overs og har kjøpt en brukt skummer så nå blir det snart Action.

Skal legge inn bilder underveis slik at dere kan følge med.

Mvh Linka
Dette går bra
Det kommer til å gå et par, tre mnd. til du får alt stabilt.
Det lønner seg å måles ganske ofte i starten, og få justert inn verdiene.
Ca, Mg, Kh, og pH, er det jeg regner med du må justere inn.
Jeg justerte inn, Ca, Kh, og pH, med kalkvann i nanoen, og måtte tilsette ekstra magnesium, for å justere Mg, i den første mnd.

Det er bare å gjøre det enklest mulig for seg selv.

Automatisk etterfylling av fordampet vann, mener jeg er et must.(da saltet ikke fordamper men vannet gjør, dette vil føre til svingninger i saliniteten)
Dette lager du lett til en 50l av en 2,5l kanne, litt lufte slange, og "drypp"(intravenøs sett, kjøpt på apotek).
-To hull i toppa til kannen(et til dryppet, et til lufting)
-Trekk igjennom slanger i begge hullene, den ene så vidt igjennom(lufting), og en til nesten av bunnen av kannen(drypp)
Så er det bare å justere dryppet, til den fordampningen(du allerede har funnet ut)
På denne kannen kan du ha kalkvann, og det vil holde Ca, Kh, og ph rett.
Jeg bruker denne metoden på 48l min, med Kalk2+ fra brightwell aquatics, som også innholder Stontium, og Magnesim.(blander ny annenhver dag)
Mine verdier er mega stabile med denne metoden, og jeg holder SPS i dette karet nå.

PS her er ikke 1w pr/l mye
Her er det om å få lyset fra en så konsentrert kilde som mulig(T5/MH/LED), da det avgjør hvor dypt lyset "rekker".
Jeg ville ha satset på 4-6xT5, eller en 70/150W MH(14000K), med to T5 Actinic

LYKKE TIL!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap