Saltvann for dummies - to enkle spørsmål

Jeg har et brakkvannskar som etterhvert skal bli saltvannskar (ennå en stund til), og her er to enkle spørsmål for en som er helblank når det gjelder saltvann:
Ved hvilken salinitet bør man begynne å bruke en skummer?
Og ved hvilken salinitet bør man begynne å tenke på å anskaffe levende stein?

Og hvilket annet utstyr er helt nødvendig ved hvilken salinitet?

Og som vanlig kan jeg ikke telle: det ble tre spørsmål, det.

Jada, jeg skal sette meg bedre inn i dette, men jeg må vite hvor jeg skal begynne å tenke saltvann og slutte å tenke brakkvann.
Om du skal ha saltvann så er det jo anbefalt salinitet på mellom 1.025 - 1.030. Så man bør jo holde saliniteten der om man kjører saltvann.

Levende steinen fungerer på delvis lik måte som et filter i ferskvann gjør. Organismene som lever i steinen tar seg av ting som filteret ville gjort, med noen unntak.
Når du har blandet saltet i vannet, tempraturen har fått kommet opp i vannet så bør du tilsette levende stein. Innkjøringsfasen vil ikke begynne ordentlig før man har levendestein i karret, med mindre man har sump hvor bakterier setter seg. Men ls er jo absolutt å anbefale da organismene gjør stor nytte..

Av annet utstyr må du ha nok sirkulasjon, vist ikke vil vannet bli mer salt på bunnen enn på toppen. Sirkulasjon er nødvendig uansett hvordan du ser på det, vannet må konstant blandes, slik at ikke overnevnte skjer..

Så:
Skummer
Sirkulasjon
Levende stein
Varmekolbe (for tropisk saltvann)

Er vel det som er mest viktig.
Så er det jo nesten endeløst av annet utstyr man kan bruke for å gjøre ting mer automatisert. Alt ettersom hva man ønser (har råd til).

Lys er jo rimelig vesentlig også, dersom du skal holde koraller og anemoner.
På mitt karr som jeg skal sette opp snart, så vil det være 4x39t5 samt 1x150 metallhallogen.

Vil anbefale deg å ta en titt på denne siden http://www.saltvannsakvariet.no/
Her er det mye god og nyttig info..

Mvh Maria
Takk for svar, men jeg fikk ikke helt svar på det jeg spurte om, bortsett fra på spørsmålet om hva annet jeg trenger ;-D
Poenget er at jeg har et kar med en grønn kulefisk. Grønn kulefisk holdes i brakkvann som liten, og skal over i rent saltvann når den vokser til. Saliniteten økes etterhvert som kula vokser. Foreløpig filtreres karet med et normalt innvendig filter. Kula har gått i brakkvann hos meg i godt over ett år, og saliniteten har blitt økt en del. Men jeg er usikker på når saliniteten blir så høy at jeg må inn med en skummer. Og når den er høy nok til at jeg kan putte i levende stein.
Men takk for innspill på utstyret jeg trenger. Jeg har alltid lurt på hvorfor det er så viktig med sirkulasjonspumpe i saltvann, og nå fikk jeg svaret på det
Jeg tipper du kan sette inn skummer nå jeg.. Skummeren har jo som hensikt å gjerne proteiner i vannet og litt annen gugge.. Og om ikke saliniteten er i hennhold til saltvann så tror jeg fint du kan bruke den i brakkvann..
Det eneste som kan skje er at den ikke skummer ordentlig, så det er jo noe du bør følge med på de første dagene..
Er det noen som har erfaring med om luftdrevne skummere fungerer noe særlig? Det er kun skummer til et mindre kar det er snakk om (foreløpig 85 liter, senere 120 liter).
Aqua Medic MiniFlotor bruker jeg i min 120 liter og den fungerer kjempebra. Billig er den å
Det var den jeg tenker på å kjøpe, ja

Jeg har ennå ikke fått svar på ved hvilken salinitet jeg kan putte i levende stein.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap