Isoporplate i bunnen?

Hei,
har lest at man bør ha ei 1cm ispoporplate i bunnen hvis man f.eks skal sette opp et Malawi-kar med store steinrøyser i tilfelle ras (knust glass), og lurte på om det samme gjelder for saltvannsakvarie?

Har lest ang saltvannsakvarie at:
Legg den levende steinen direkte på bunnen i akvariet. M.a.o. unngå sand under den levende steinen. Du kan nemlig senere risikere at fisker og andre dyr kan grave i sanden under steinene med det resultat at steinene som er satt i formasjon raser sammen til en diger steinrøys med fare for glassknusing og tap av dyr. Hell i stedet sanden i akvariet etter at den levende steinen er plassert på plass.
Kira29
Har lest ang saltvannsakvarie at: [I]Legg den levende steinen direkte på bunnen i akvariet. M.a.o. unngå sand under den levende steinen. Du kan nemlig senere risikere at fisker og andre dyr kan grave i sanden under steinene med det resultat at steinene som er satt i formasjon raser sammen til en diger steinrøys med fare for glassknusing og tap av dyr. Hell i stedet sanden i akvariet etter at den levende steinen er plassert på plass.[/I]

Dette er helt sikkert riktig, høres iværtfall fornuftig ut
Tror ikke det er like viktig siden levendestein er porøs og veier mindre.

Men kan ikke tenke meg at det kan skade, spesielt ikke om det er litt spisse kanter som kan bli liggende og gnage på bunnen.

Tror jeg ville nøyd meg med ganske tynn isopor, evt. liggenunderlag.
Isopor eller liggeunderlag i et saltvannsakvarium er unødvendig. Plasser steinene heller forsiktig på glasset (som anbefalt) og bruk litt sunn fornuft i plasseringen.

Det er ikke særlig kult når krabber og fisk gnager løs på isoporen slik at kulene flyter over alt.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap