Kjøp av saltvannsakvarie !

Jeg har så innmari lyst på saltvannakvarie og har sett ett 100 liters til 2000.
Det er egentlig ett ferskvannsakvarie, men kan jeg ombygge det til saltvann ?
Det skal være ett vanelig korallrevkar. Lurer på hva det vil koste for fisk og koraller, noen ideer ?
Takker for svar (:
Det er mye lettere enn man tror
En Nemo-fisk koster 200-250 og bløtkoraller koster fra 100-lappen og oppover.

Du må også kjøpe sirkulasjonspumper og en skummer. Trenger også godt med lys, T5 eller halogen

Kommer straks tilbake med mer info, bare lufte hunden
Hei!
Vil anbefale deg å lese på saltvannsforum.no, saltvann.aquafreaks.no og andre saltvannsforumer. Der ligger det allerede tråder med svar på mye av det du spør om, blant annet denne.

Ferskvannskar skulle gå greit å bruke, så lenge det ikke er aluminiumsrammer eller andre metalldeler på det. En evt. lystopp tror jeg du må bytte ut, i tillegg trengs det annen type utstyr til filtrering enn til ferskvann, sånn som skummer.

Jeg driver og og ser på saltvannsoppsett for tiden, men det blir kun planlegging ettersom jeg ikke har plass og har fått forbud om flere kar i huset nå. :/ (må få knødd meg til å flytte hjemmefra snart. :p Men heller tvilsomt at jeg har råd til å starte med saltvann når det skjer)

Hvor mye av levende greier og slikt det er å få tak på her i byen vet jeg ikke, men regner med at det går an å bestille noe. Nye gullfisken har jo et par saltvannskar med nemo og et par andre typer fisker, pluss et par-tre reketyper. Den nye dyrebutikken driver visst å planlegger stor saltvannsavdeling til sommeren, de må bare få lest seg opp om emnet først, så det kan jo bli bra.
Judosola kom i forkjøpet for meg, men en ting du skal huske på er at du bruker 5 ganger så mye penger som du beregner. Det er en dyr hobby
Høyer'n
Judosola kom i forkjøpet for meg


Hva? Her sitter jeg spent og venter på mer utfyllende svar fra deg, og så har du ikke mer å tilføye etter det jeg har sagt. Haha, morsomt. Jeg begynte å lese om saltvann på torsdag...
Hehe, joda men er lettere å lese litt først så man begynner å skjønne noe.

Jeg kjøpte dette til min 120 liter.
1 Tunze Nanostream for å få sirkulasjon, ca 700-800 kr
Salt koster 400,-
Grus/sand koster fra 300-600 kr
Skummer 400,- (innvendig for å slippe sump)
Luftpumpe for å drive skummeren koster 200-300
Levende stein koster fra 50 hvis du kjøper privat og opptil 200 i butikk. Dette er pr kg. Jeg har 14 kilo og det er akkurat passe.
4 fisk og noen koraller havnet på rundt 1000-lappen

Det som også koster ganske mye er lyset. Jeg fikk heldigvis en ny 4x24w T5 fra den gamle jobben min. Med reflektorer og alt
Beregn noen 1000-lapper til belysning


Så som dere ser så koster det endel å starte opp ett forholdsvis lite kar også, men fy f**n i helvete så sinnsykt mye finere det er med saltvann enn ferskvann Jeg anbefaler alle å starte opp minst 1 saltvannskar
Helt enig, saltvann er mye finere enn ferskvann ;D
Her kommer det flere spørsmål:

1. Koster det mer med strøm for salt enn ferskvann ?
2. Noen som vet hva vannforskikring koster ? ( Må vel ha det, når det kommer mere vann i huset)
3. Og så lurte jeg på om man kan ta sand fra strender ?
Tenkte da på grøttfjordstrendene.
4. Noen som kjenner til stille skummere og pumper ? (Skal nemmelig være på soverommet)
5. Hva koster det i måneden for salt, mat osv..
Takker for alle svar
1. Det kommer an på hva slags teknisk utstyr du har og hvor mye watt de bruker. Ettersom man feks må ha ekstra sirkulasjon så tror jeg det kan koste mer med saltvann. Hvor mye vet jeg ikke.

2. Sjekk først med forsikringsselskapet ditt om den vanlige innboforsikringa dekker skader fra akvariet - mange gjør det, mens noen ikke gjør det (det finnes flere tråder om tema her på AF hvis du søker litt).

3. Til ferskvann skal det gå greit å bruke strandsand, men mener å ha lest at man ikke bør bruke sand fra strender til saltvann pga faren for å få med dyr, alger, små organismer o.l. som man ikke vil ha i karet. I alle fall bør man forsikre seg om at det ikke er metalldeler, søppel eller lignende med i sanda. Og den bør ikke være for finkornet (feks størrelse biltemasand) da det blir sandstorm i karet pga den ekstra sirkulasjonen.

5. Saltkostnader kommer an på hvor stort karet er og hvor mye vann du bytter, men det er sikkert noen her som kan komme med et ca-tall.
Takk for svar !
Tror ikke forskikringen dekker vannskader, men skal se nermere på det.
i grøttfjorden er sanda helt finkornet, så tenkte da litt lengere. Vi har sommerhus på Hamarøy å der er det maaange strender. Det er korall strender da. Ville det funket hvis man skyldte sanda godt før bruk.. Har lest at man kan bruke sand fra strender, men ville bare ha svar fra flere synsvinkler
Jeg er ikke sikker på det med sanda, jeg bare gjenforteller det jeg (mener å ha) lest. Regner med det er noen her med erfaring som bekrefter/avkrefter om den kan brukes eller ikke.

Lurer på hvor stort saltvannsmiljøet her i byen er... Tviler på at det er så fryktelig stort, har til nå kun funnet to her fra Tromsø med saltvannskar registrert på profilen (har bare kommet til K på lista da). Det hadde jo vært greit å ha noen i samme område å snakke med evt besøke når man skal starte opp og kanskje bestille varer og fisk sammen med.
Jeg har innboforsikring jeg bestilte i nettbanken til DNB nor og der følger det med akvarieforsikring.

De ekstra strømutgiftene er så minimale at det ikke har noen betydning.

Det fordamper endel ferskvann fra akvariet, så du trenger bare å fylle på ferskvann igjen.
Ved ett vannbytte derimot, så må du blande inn salt.

Ang mat så spiser de fleste fiskene vanlig flakfor og artemia. Artemia blir dyrt i lengden hvis du kjøper det, mem du kan jo lage det selv.

Skummeren er innvendig, så det er kun en luftpumpe du eventuelt hører. Kjøp en stillegående og putt den inni skapet eller noe, så er det problemet løst
Hmm.. Ja, saltvannakvarister skulle det vært flere av her i byen.
Nå har jeg regna over kostnadene å kom frem til at dette prosjektet må jeg nok legge på is fram til høsten. Jaja drømmene lever iværtfall videre
Dyre saker dette, ja :P

Takk for svar alle sammen !
Mye av dette kan du kjøpe brukt vet du! Se på annonsene på saltvannsforum eller finn.no
Det er ikke så fryktelig mye brukt å få tak på her oppe. Selvfølgelig går det jo an å kjøpe brukt sørfra, men da må man betale porto, og da sparer man kanskje ikke så mye like vel.
Har sett over alt, men finner ut at det blir dyrt uansett og har ikke så mye tid. Må jo få tid til å se på kassa også da
Saltvann er en hobby som krever enda mere av deg som akvarist enn ferskvann.

Pris på utstyr kommer helt ann på hva slags utstyr du vil ha. Skummeren til mitt kar på 320 liter koster ca 3700. Dette er en utrolig stillegående og effektiv skummer.

I tillegg må man jo ha lys. Anbefaler HQI jeg, da jeg har dette selv. Hvis du skal ha T5 blir det omtrent like dyrt uansett, da man må ha flere rør. HQI-pærer bør byttes en gang i året, og T5 enda oftere.

Sirkulasjon er også viktig. Hvis karet står uten sirk. vil det bli saltvann på bunnen, brakkvann i midten og ferskvann på toppen. Så noen ordentlige sirk. pumpes anbefales. Det har vist kommet en del merker fra Kina som skal duge. Selv bruker jeg Tunze.

Fisk, koraller etc er noe som er helt umulig å regne pris på før man begynner. Du vil ha mer og mer. Sjeldne fisk er stas. Og de er ikke billige. Har sett Zebrasoma Gemmatum til 4000$. Ikke kroner, men dollar! Dette er jo så klart en unik fisk, men fisk og koraller er generelt mye dyrere enn ferskvannsfisk og planter.

Hvis du skal holde noen litt mer avanserte koraller enn mykkoraller, vil du sannsynlighvis trenge tilsetningsstoffer som calsium og magnesium. Strontium er også noe mange tilsetter.

Da jeg startet hadde hodet lyst, men ikke lommeboka. Men etterhvert som man kommer inn i det og trives med hobbyen, så gjør det ikke noe om man bruker litt penger på det heller.

Jeg så det var noen som spurte hvor mye salt koster i måneden. Dette kommer helt ann på hva slags salt. Jeg har sett 20kg kvalitetssalt til alt fra 700 til 1200. "Samme merke, forskjellige leverandører) Man finner fort ut av hvor man vil handle

Dette med vannbytter varier også. Noen bytter en gang i uka. Personlig gjør jeg ikke dette selv. Noen erfarne saltvannsakvarister som har et veldig etablert kar. 1-2 år gammelt. Vannet altså. Noen av de bytter kun 10 % i året!

Noen gode linker:

[URL=korallrev.no][/URL]
[URL=saltvannsforum.no][/URL]

Mvh Fredrik
Jeg er litt uenig med deg, Freddy!
T5 lysene trenger ikke å skiftes flere ganger i året, det holder med 1 gang.
Man trenger heller ikke å tilsette så mye så lenge man har litt vannbytter. Marine Pro Reef saltet ineholder alle de 70 mineralene havet inneholder og du vil da få inn dette hver gang du har ett vannbytte. Kan lønne seg for ditt kar å bytte litt innimellom også
10 kilo koster 384 kr på korallen.no og det holder til mange vannbytter. Man bruker 4 kilo pr 120 liter
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap