Levende eller døde stein?

kjøpt ett ka i dag som er brukt som kaldtvann kar. der var det levende stein. karet har stått tomt en stund (år?).hvor lenge vet jeg ikke. er det mulig det er liv i disse enda?

evt om det ikke er liv i dem kan disse brukes i ferskvanns kar eller?
Levende stein er noe av det mest utfordrende du kan ha i karet ditt. Den store faren her er at steinen kan svømme på rutene og knuse disse....
Neida.. det er det ikke selv om man kan begynne å lure når man ikke vet hva det er .

Levende stein er porøs stein som kan minne (men må ikke forveksles) med Lavastein. Levende stein er det samme som korallrevene er bygget opp av, nemlig døde steinkoraller. Denne porøse steinen er levestedet for et enormt mikrobiologisk liv som til vår fordel er med på å bryte ned næringen i vannet. Steinen "renser" med andre ord vannet i akvariet ditt.
En viktig ting å tenke på er at steinen må behandles som levende. Det går bra å frakte den "fuktig" men den må ikke tørke ut eller fryse. Da vil mikrolivet på steinen dø. Av de viktigste av bakterier på levende stein kan man nevne aerobe bakterier og anaerobe bakterier.

det var dette jeg fant når jeg søkte på levende stein.
Hvis de har stått uten vann over en periode så er de døde. Hvis du skal bruke dette i enten ferskvann eller saltvann så burde de stå i en bøtte med masse sirkulasjon og du må ta 100% vannbytte hver dag i flere uker.

Dette må du gjøre pga alle de døde dyrene som engang bodde i steinen, ellers får du problemer med nitritt og forurensing av vannet
Går det ann å bruke det som filter i et ferskvannskar i stedet for pumpe, eller er det bare for saltvann ?
Freddy Gillund-Paulsen
Går det ann å bruke det som filter i et ferskvannskar i stedet for pumpe, eller er det bare for saltvann ?

Det går ikke. Hvis du leser det som er skrevet her, så er det saltvannsdyr som levde i den steinen en gang... de kan ikke leve i ferskvann.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap