Finnes det gode saltvanns-baser?

Jeg kjenner jo til basen her på AF, men hvis den skal fungere som saltvannsbase, så trenger den et løft.

Jeg kunne ha bidratt med å fylle ut info, for jeg er stadig på søken etter kunnskap. Men da ville jeg vært nødt til å stole på den infoen som jeg finner, og det er vel kanskje ikke ideelt? ;P

Bilder er det enda verre med... Forsøkte å ta bilder på akvariet, men de ble ikke så bra...

Blir litt frustrert over å mangle håndgripelig info på nettet. Har måttet ty til lånebøker osv...
Plussmedlem
Veldig bra at du ynskjer å bidra til å lage ein betre saltvatnbase, Aggi!
Vi skal i gang med dette om ikkje lenge. Vi sit på ein haug saltvatnbilder av Johnny Jenssen, og desse vil danne basis for registrering av nye artar.
Informasjon om artane må basere seg på andre oppslagsverk, inkl. Fishbase.
Supert!
Er det bare å sette i gang, da?
Hva med baser over koraller, anemoner og saltvannsplanter? Samt mulighet til å søke på lysbehov, næringsbehov, kompabilitet, osv? Ja, jeg vet, jeg er storforlangende... ;P
Plussmedlem
Det vil i utgangspunktet vera dei basane som er der no. Det er jo fisk, dyr og plantar i saltvatn også. Dersom det trengst spesialtilpasning for saltvatnartar, så tar eg gjerne mot innspel på det.
Så lenge det blir logisk for folk å vite i hvilken base man skal søke etter koraller og anemoner. De er jo egentlig dyr... Og hvis man skal putte dem blant snegler og skalldyr, så bør man vel finne et nytt fellesnavn for den basen?
Plussmedlem
Aggi
De er jo egentlig dyr... Og hvis man skal putte dem blant snegler og skalldyr, så bør man vel finne et nytt fellesnavn for den basen? :)

Det er ein dyrebase, og den blei berre kalt Snegle- og skalldyrbase fordi det var det som var aktuelt i starten. Eit namneskifte er nok snart på sin plass.
Anemoner og koraller vil bli dyretyper i dyrebasen slik muslinger, reker, krabber etc er skilt ut i dag.
Aggi
Jeg kunne ha bidratt med å fylle ut info, for jeg er stadig på søken etter kunnskap. Men da ville jeg vært nødt til å stole på den infoen som jeg finner, og det er vel kanskje ikke ideelt? ;P


Sånn er det med all info i basen, den er bygd opp av info fra andre nettsteder, bøker og akvaristers egne erfaringer

Ang bilder;
jeg har sendt endel mail til fotografer og spurt om å bruke bilder. Forteller hvor de skal (legger med lenke hit) og sier selvsagt at de krediteres.
Har enten på hyggelige tillatelser eller ingen svar.
Aldri noen negative svar.

That's the way to do it
Også kan vi vel bruke en del bilder vi tar selv?
Jeg har pr dags dato 6 forskjellige fisker, masse forskjellige andre dyr og 12 forskjellige koraller og knipser med ett EOS 400D, så jeg kommer til å bidra med bilder ihvertfall

Når regner du med å komme skikkelig i gang med saltvannsbase?
Jeg tror nok bilder blir det enkleste å skaffe til veie snakker vi om de vanligste artene som er å få fatt på Alle kan jo her være med å hjelpe til Noen arter er vel allerede å finne i basen, men infoen er vel svært mangelfull. Finnes arter i basen nå allerede så er det ingenting i veien for at saltvannsakvarister eller andre med interesse for saltvannsfisker går inn å legger til info.

Skulle det være noen godt erfarne saltvannsakvarister som ønsker å bidra med info i fiskebasen så kan Holger kontaktes mtp. enklere tilgang til å legge inn info, en rolle som såkalt "fiskeadmin". Da oppdateres fiskeprofilen direkte av denne uten at en moderator går gjennom og godkjenner, noe som kan være svært tidkrevende.

Men f. eks en Chrysiptera cyanea er jo nesten like vanlig til saltvann som guppy er i ferskvann, men den har dere ikke i basen...
Jeg vet det er mange saltvannsfisker i basen, men de vanligste som folk flest har, er jo ikke her..

Jeg er ikke en veldig erfaren saltvannsakvarist, men kan gjerne bli en fiskeadmin for å hjelpe til med å legge inn nye arter og legge ut info om de.
Er hekta så det holder og leser om fisk i timesvis hver dag
og har 2 saltvannsakvarier selv...
Kjempeflott!

Det er selvsagt flere tusen arter saltvannsfisk som ennå ikke er lagt inn i fiskebasen her på AF. Legg merke til at basen på AF er koblet mot Fishbase sin base. Dvs. at alle arter som finnes på Fishbase også vil kunne finnes i AFs base. Informasjonen må riktignok legges inn for egen regning her på AF. Det er her brukerne av AF kommer inn i bildet

Det er Holger som sørger for å få lagt inn artene fra Fishbase til AF. Vær litt tålmodig så vil du nok finne "dine" arter i AFs fiskebase snart også
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap