720 l saltvann

Hvor mye ville det koste for et komplett 720 L saltvannskar med innredning og fisk vs. et komplett 720 L tropisk ferskvannskar med innredning og fisk?
Det kommer helt an på hva du skal ha i karet, men som regel er saltvann dyrere enn ferskvann. Hva totalprisen blir avhenger av hva slags utstyr du ønsker, om du ønsker å gjøre ting selv eller at det skal gå mer automatisk, og ikke minst hva slags dyr du skal ha.
Tenker Sør-Amerikansk biotop vs. klovnefisk o.l.
Mellom 15000-20000kr ca. Kommer også ann på hvilke koraller du skal ha?
kommer ann på mye!
hei på deg
Mellom 15000-20000kr ca.

Jaha? På en 720-liter saltvann? Jeg har brukt mellom 10 og 15.000,- på mitt saltvannskar på 248 liter (+ sump på 80 liter) og jeg har ennå ikke kjøpt noen dyr, ikke har jeg mye teknisk utstyr heller ut over det som er helt nødvendig... Så 15-20.000,- på 720 liter er nok en kraftig underdrivelse.
Sailfish
Tenker Sør-Amerikansk biotop vs. klovnefisk o.l.

Om du kun skal ha et vanlig biotopakvarie uten en masse dyrt ekstrautstyr som CO2, diverse kontrollere eller dyr fisk så blir nok ferskvannskaret å bli mye billigere enn saltvannskaret. Jeg vil anbefale deg å ta en titt på saltvannsforum, korallrev.no og saltvannsakvariet.no for mer info om saltvann, der finner du bl.a. oversikt over hva som er absolutt nødvendig og du kan dermed se etter priser på utstyr og sånt selv.
Har selv nå brukt 10-15000,- på et 280 l karr + sump(kun innhold) og er enda ikke ferdig.
Så du må nok regne med 20-30 000,- til ku n å kjøpe innhold for som bunnsubstrat, LS og div dyr.
Bare levendestein er jo rundt 10 000 til dette karret og da har man kun minimums"kravet".
Så saltvann er dyrt, omtrent som å begynne med diskuser på 18-20 cm.

Så har du mellom 35-50 000,- ja da er du godt i gang med 720 l saltvann.
Og den prisen, ja da må du kjøpe utstyret brukt, ellers så kan du ihvertfall dobble prisen.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap