Saltvannsfora ubrukelig her på akvaforum.

Har prøvd å lese litt rundt her siden eg begynnte å lure på dette og har funnet ut at svarene er enten linker til andre forum eller "at det koster akkurat så mye som du vil legge ut i det" Er det faktisk ingen saltvannsakvarister på akvaforum? Eller holder de seg til andre forum når det er snakk om slike ting?

Kanskje burde de fjerne saltvann fora og bare linke direkte til et saltvannsforum?
Plussmedlem
Det er nok mere å hente for saltvannsakvarister på Saltvannsforum.no
Jeg er her (Og snart Loomis også) Men nå er jeg kanskje litt alt mulig mann.
Men syns saltvann er en av fovorittene. Men man får nok kanskje flere svar på saltvannsforum
Plussmedlem
B. Amundsen
(Og snart Loomis også)

Hehe..."snart"...
Har man lyst, har man lov heter det. Time will show.
Det er nok flere med saltvann her.

Når det gjelder generelle spørsmål som hva koster det med saltvann, er dette ikke helt lett å svare på. Skal du bare kjøre med enkle fisker og kanskje noen koraller, behøver du ikke all verd av utstyr.

I utgangspunktet klarer du deg helt fint med f eks et akvastabil kar med to paraboler og da gjerne T5 rør.

Dette sammen med en innvendig skummer er vel det aller enkleste oppsette du kan få, eller at du kjøper ferdige sett til en pris på +/- 5.000 kr.

Når det er sagt er det ikke noen problem å bruke 5.000 kr eller mere på å kjøpe lys, og så like mye eller mer på skummer, kalkreaktor, kalkvannsblander, osmose, automatisk nivåregulering, balling, fosfat / nitrat filter, FB filter, computere, sump og DSB, returpumper, streamer og wavemaker osv osv...

Fyller du da i tilleg et stort akvarie med SPS og LPs og dye fisker, ja da koster dette fort litt penger..

Begynn med å lese, finn ut hva du skal ha. Når du vet hva du skal ha av fisk, nyttedyr, LS og koraller er det på tide å planlegg den tekniske utrustningen.

Når det gjelder den tekniske utrustningen bør du være klar over at de fleste saltvanns akvarister har ikke prøvde mange ulike skummer, powerheads osv. Dermed blir det mye synsing utfra lite erfaring med de forskjellige produkter. Mange har hørt at andre sier. Dette behøver definitivt ikke å stemme.

Når det da i tillegg er mange ulike retninger som mener mye om hva er nødvendig utrustning til et saltvannskar blir det ikke enklere å veilede noen i denne jungen av utstyr og priser.

Har du konkrete spørsmål får du nok sikkert konkrete svar.
Aquafreaks.no er også et greit saltvannsforum
Underforumet for saltvann er hva AFs medlemmer gjør det til. Så å få liv i det, er vårt felles ansvar. Det er nok mange "skapsaltvannsakvarister" her. Med over 10 000 medlemmer på AF, burde det nok være en del. Jeg tror nok de popper fram hvis noen starter med å spørre om hjelp.
Inger anne tok poenget mitt..

Er ikke meningen å være noen sur grinebiter, men det virker som at enkelte her inne må bli fyrt opp for at fingrene skal starte.

Med så mange akvarister her inne hadde det vert fint å fått et skikkelig underforum for saltvann der man hadde fått skikkelige svar. Og ikke bare blitt sendt avgårde til et annet forum. Det er bare for folk å gidde å svare.

Og hva hadde vel dette forumet blitt med bare spm?
hørte du skulle starte med å starte med saltvann.
har kjempe lyst sjøl, men blir vel kasta på dør eller så flytter anita ut vist eg skaffer fleir kar.
har du lest denne?
Det er vel ganske naturlig at de som har saltvann holder seg mest på rene saltvannsforum istedenfor på forum hvor det er flest ferskvannsfolk. Jeg for eksempel er ikke her så ofte lenger etter at jeg fikk saltvannskar, ettersom jeg ikke egentlig synes det er så givende å lese tråder om guppyer som skal føde eller identifikasjon av planter. Da er det mye morsommere å lese tråder på aquafreaks eller saltvannsforum, ettersom en mye større andel av trådene der er noe jeg kan få noe ut av. Og når i tillegg saltvannstrådene drukner i alle trådene om den syke levendeføderen som egentlig bare holder på å føde e.l. så er det ikke lett for de saltvannsakvaristene som er innom å i det hele tatt registrere dem heller.

Til sist, man sender ikke videre pga at man ikke gidder å svare, men fordi man vet det er større sannsynlighet for å få ordentlige og mange nok svar andre plasser. Og veldig ofte er det man har spørsmål om allerede besvart der, og man får dermed svaret med en gang istedenfor å måtte vente på at en saltvannsakvarist skal stikke innom her og finne saltvannstråden inne blant alle ferskvannstrådene.
Skal ikke starte med det odin.. bare masse tanker :P men vi får nå se
Dersom du finner ut at det skulle bli for dyrt så er kaldt saltvann et alternativ. Dagens snikreklame :p
Jeg og driver med saltvann og KONGEN i ferskvann diskuser.
I den ene stuen min har diskuskarret hovedplassen og i den andre har saltvannskarret hovedplassen.
Kommer aldri til og slutte med diskusene og L mallene fordi om jeg har startet med saltvann(15/9-08 startet jeg saltvannskarret).
Og det går som en "klokke", er faktisk ikke så vanskelig som mange skal ha det til, men det er viktig med rette vannverdier og at disse er stabile, så vet man hvordan man får rette verdier og hvordan man skal holde de stabile, ja da er det bare og kjøre igang med saltvann.
Men ja bruker selv saltvannsforum til mine spørsmål, der er det masse kompetanse, noe som foreløpig mangler her, men ser at flere og flere starter opp saltvann, så kompetansen vil nok stige her med tiden.
Tilfeldig bekjentskap
© kjell begby
Reklame for plussmedlemskap