Noen spørsmål fra en nybegynner

Hei. Jeg har da skaffet meg Red Sea max 130L satt det opp på fredag den 7 med levene stein.
Har da noen spørsmål.
Her kommer dem

1. Ossen koraller er det grei og starte med når jeg har fått rikige vannverdier
2. Når kan jeg putte inn noen nyttedyr
3. hvor mange fisk
4. hvor mye sirkulasjon

Kos med noen svar =D
Kanskje du bør prøve saltvannsforum for dette. Ikke veldig mange som driver med saltvann her inne foreløpig, men noen er det.


-Tim
Heisann!
Om du finner igjen Alexander Høyer her inne, så er han slik jeg har forstått det, en av landets fremste innen saltvanns ekspertise :P

Jeg prøve og starte opp et lite kar med salt en gang i tiden og fikk veldig god hjelp av han..

Er du heldig så har du sikkert fått med deg noen spennende nytte dyr i den levende steinen du kjøpte!

Masse masse sirkulasjon og lys, det er visst noe man aldri kan få for mye av innen den salt verden hehehe..

Fiske messig, så ville jeg begynt med ett par klovner var jeg deg

Koraller har jeg 0 peilig på..

Flott kar du har kjøpt deg! Lykke til videre!
Er en travel mann, derfor jeg ikke har dratt i gang med ett slikt kar selv, men om du tror det lar seg gjøre med jobb, barn, trening osv så skrik ut! For det hadde vært veldig morro og prøve (igjen)
1. Diverse mykkoraller, knapper/polypper og skiveanemoner er enkle dyr å starte med. Her er ei liste med eksempler, som også inneholder noen relativt enkle SPS/LPS.

2. Jeg puttet inn noen turbosnegler etter ca 3 uker, når nitritt/ammoniakk var null og nitrat ganske lavt. Noen putter inn tidligere, andre senere. Det viktigste er at algeprosessen har kommet i gang slik at det er mat nok til dem, og at vannverdiene er ok.

3. Hvor mange fisk avhenger av hvilke fisker du tenker å ha i. 130 liter er ikke så mye i saltvann, så det er begrenset med plass, men feks et klovnepar, en dvergkeiser og en goby e.l. tror jeg skulle gå greit. Jeg vil anbefale deg å sjekke ut hvilke fisker du kunne tenke deg, for så å spørre hva andre synes.

Husk og at det er vanskelig å få fisk ut av karet igjen etter at de først er sluppet oppi, så impulskjøp kan fort rasere karet om du finner ut at fisken som så såå snill og søt ut i butikken egentlig er et lite monster som spiser korallene dine og jager alt som beveger seg.

4. Hvor mye sirkulasjon avhenger av hva du har tenkt å holde i karet. Sjøhester feks krever rolig vann, mens SPS krever mye strøm. Det anbefales vel noe sånt som minst 20x vannvolumet/timen for korallkar, men det avhenger også veldig av pumpeplassering. Flere små pumper er bedre enn få store da det vil være lettere å regulere strømmen etterhvert som du ser hva som funker og ikke.

Til slutt vil jeg anbefale deg å stikke innom Aquafreaks og Saltvannsforum da det er mange flere saltvannsakvarister og du sannsynligvis vil få en god del flere svar der.
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Mathisen
Reklame for plussmedlemskap