Mat til eremittkreps?

Hei folkens!

Etter å ha sett flotte saltvannsakvarium på TAM Lade i Trondheim gikk jeg til innkjøp av en Red Sea Max 130 for to dager siden. Jeg er helt fersk i dette gamet, har ikke en gang hatt ferskvannsakvarium før (!), men tenkte at dette så gøy ut! (så det kommer nok flere spørsmål fra meg i tiden fremover).

Karet går tilsynelatende bra (litt plagsomt med støyen). Kjøpte levende stein i går og har fått dandert dem der jeg vil ha de. De har en del vekst på seg, noen lilla alger (?) og noe mer grått/grønt. Har nå tenkt å la saken dure og gå i noen uker før jeg begynner å introdusere dyr. Men sammen med den levende steinen kom en enslig eremittkreps. Koselig det, men ikke helt planlagt å begynne med dyr så tidlig. Spørsmålet jeg nå har er om jeg må mate denne lille krabaten eller om den finner nok mat på steinene? Er det sannsynlig at den vil dø i ukene fremover ettersom den forventete algeoppblomstringen og høye nitrat/nitrii-verdien kommer?

På en av steinen er det også 4 ørsmå blå sjøstjerner. Vil disse overleve?

Trond Erik
Trond Erik Vee Aune
Hei folkens! Etter å ha sett flotte saltvannsakvarium på TAM Lade i Trondheim gikk jeg til innkjøp av en Red Sea Max 130 for to dager siden. Jeg er helt fersk i dette gamet, har ikke en gang hatt ferskvannsakvarium før (!), men tenkte at dette så gøy ut! (så det kommer nok flere spørsmål fra meg i tiden fremover). Karet går tilsynelatende bra (litt plagsomt med støyen). Kjøpte levende stein i går og har fått dandert dem der jeg vil ha de. De har en del vekst på seg, noen lilla alger (?) og noe mer grått/grønt. Har nå tenkt å la saken dure og gå i noen uker før jeg begynner å introdusere dyr. Men sammen med den levende steinen kom en enslig eremittkreps. Koselig det, men ikke helt planlagt å begynne med dyr så tidlig. Spørsmålet jeg nå har er om jeg må mate denne lille krabaten eller om den finner nok mat på steinene? Er det sannsynlig at den vil dø i ukene fremover ettersom den forventete algeoppblomstringen og høye nitrat/nitrii-verdien kommer? På en av steinen er det også 4 ørsmå blå sjøstjerner. Vil disse overleve? Trond Erik



Hei Trond, da vi startet opp fulgte det med mange krabber og noen snegler og eremiter med steinen vår også.
disse har klart seg formidabelt, men vi hadde ikke noe serlig nitrit i starten.(0,1mgl)
Den LS vi kjøpte var god kultur i så vi har hatt lite tull i starten.

Eremitene finner stort sett mat i karet, da av alger på steinene eller i sanden.
Men en fortabellet til cory har mine vært veldig glad i. så om du føler får å gi noe mat, så er noe som synker fort greit. de spiser det meste de kommer over av for.

Men de første ukene er det sikkert mer en nok av ting og tang den vill tygge på.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap