Aqua box / cocoon saltvann?

Hei. jeg lurte på om man kan bruke en aquabox eller et cocoon akvarie som de selger på akvariereker.no til saltvann? kan man bruke den pumpe typen som man henger på glasset eller må man ha mer? lurte bare fordi det er jo bilde av saltvanns fisk og koraller inni de;P håper på svar;P
Coocon saltvann
alt går,. men vil ikke anbefale deg alt arbeidet,.
du behøver en skummer, god sirkulasjons pumpe, godt lyst til evt koraller,sinnsykt mye vann testing.
det finnes ferdige "små" saltvanns akvarier hos dyrebutikkene, men regelen jo større jo bedre råder for saltvann som ved ferskvann,.

det er ikke uten grunn at de selger coocoon akvarier hos Akvariereker.no, fordi de nettop egner seg best til reker og små fisk,.
I teorien går det jo an, men jeg ville ikke prøvd det selv. Vannverdiene kan være vanskeligere å holde stabile i et lite akvarium, og etter det jeg har forstått er det enda viktigere med stabilt miljø i et saltvannsakvarum.
Selvsagt går det an. Aner ikke hva som evt. følger med de karene du snakker om, men det man trenger til små saltvannskar er lys, varme og sirkulasjon. I tillegg kan det være veldig lurt å bruke f.eks. et modifisert AquaClear hang on-filter (slik som i linken) hvor man kan gjemme vekk varmekolben i tillegg til at man har plass til forskjellige filtermedier som kull, filtervatt, rowaphos (mot fosfat) og makroalger. Ved å bruke dette filteret får man også ekstra vannvolum i tillegg til sirkulasjon. Skummer trengs ikke til så små kar, men man bør skifte noe vann en gang i uka istedenfor. Man må og være nøye med å etterfylle fordampet vann med ferskvann hver dag ettersom saltnivået endrer seg fort når vannvolumet er så lite.

Jeg startet en 19-liter med saltvann i august, til nå har jeg målt vannverdier én gang (med unntak av saltnivået). Synes ikke det er noe arbeid med karet i det hele tatt. Men, fra før av har jeg et saltvannskar på rundt 250 liter som har vært oppe i snart et år, så det kan være lurt å starte med noe stort først.

Uansett størrelse krever saltvann mye lesing på forhånd.
Tilfeldig bekjentskap
© Kai R. Bakken
Reklame for plussmedlemskap