Selvsagt går det an. Aner ikke hva som evt. følger med de karene du snakker om, men det man trenger til små saltvannskar er lys, varme og sirkulasjon. I tillegg kan det være veldig lurt å bruke f.eks. et modifisert AquaClear hang on-filter (slik som i linken) hvor man kan gjemme vekk varmekolben i tillegg til at man har plass til forskjellige filtermedier som kull, filtervatt, rowaphos (mot fosfat) og makroalger. Ved å bruke dette filteret får man også ekstra vannvolum i tillegg til sirkulasjon. Skummer trengs
ikke til så små kar, men man bør skifte noe vann en gang i uka istedenfor. Man må og være nøye med å etterfylle fordampet vann med ferskvann hver dag ettersom saltnivået endrer seg fort når vannvolumet er så lite.
Jeg startet en
19-liter med saltvann i august, til nå har jeg målt vannverdier én gang (med unntak av saltnivået). Synes ikke det er noe arbeid med karet i det hele tatt. Men, fra før av har jeg et saltvannskar på rundt 250 liter som har vært oppe i snart et år, så det kan være lurt å starte med noe stort først.
Uansett størrelse krever saltvann mye lesing på forhånd.