Fra ferskvann til saltvann??

Har et Juwel 110 liters kar som jeg vurderer å gjøre om til saltvann.

Holder det å bruke orginal innvendig pumpe på 1000 liter i timen, 2 stk T8 lysrør i toppen
og varmekolbe på 150w??

Hva koster evt annet utstyr jeg må ha?
Må ha skummer og flere sirkulasjonspumper og bedre lys.
Du må også sjekket at pumpen du har egner seg til saltvann.


-Tim
..må man ikke benytte egnet silicon til saltvannsbruk? mener "de" snakker om sort kontra hvit silikon...og at "vanlig" ferskvannssilikon kan løsne ved bruk som saltvannskar.
Dette hadde jeg undersøkt grundig om jeg var deg...
Noen som har noe ca pris på skummer og sirkulasjonspumper jeg trenger?
Hva slags lys må jeg ha?
Du må ikke ha bedre lys, og heller ikke skummer. Men lyset blir en begrensende faktor om du ønsker å holde koraller og andre lyskrevende arter som f.eks. muslinger. Men dersom du ønsker kun fisker og levende stein, holder den originale belysningen. Men det kan kanskje fort bli litt kjedelig da....
For å ha lyskrevende koraller anbefales gjerne omlag 1w pr. liter, og da med lysrør beregnet for saltvann. Slike lysrør har høyere kelvin verdi enn for ferskvann. Man kan også bruke metallhalogen eller LED, men det blir kanskje litt overkill for dette akvariet.

Det er også flere som holder skummerløse saltvannsakvarier, men det er vel kanskje ikke noe for en nybegynner. Du bør ihvertfall sette deg godt inn i driften av slike systemer.

Du trenger ikke noen spesiell silikon til saltvansakvarier. Men det anbefales som oftest sort silikon, da det er noen som har erfart at kalkalgene vokser under den blanke. Og de har da fått lekkasje. Men dette vil uansett ta lang tid før skjer, og silikonen der har nok kanskje allerede vært skadet i kantene.

Sirkulasjon er viktig! Du bør derfor få kjøpt ett par gode sirkulasjonspumper, som sprer vannstrålen godt.

Priser er ikke godt å si, da det avhenger veldig av hva/hvor det handles. Men anbefaler å lese mye. Se på forskjellige nettbutikker. F.eks. korallen.no, som er en nettbutikk for saltvann har mye gode produkter til OK priser.

Kan ikke så mye om saltvann, men det kunne kanskje vært en ide å kjøpt dette istedet for å kjøpe alt separat... Kanskje noen kan gi tips om dette er et godt kjøp eller ikke.
Kine Kristine
Kan ikke så mye om saltvann, men det kunne kanskje vært en ide å kjøpt [URLBLOCK1] istedet for å kjøpe alt separat... Kanskje noen kan gi tips om dette er et godt kjøp eller ikke.


Har ikke hatt dette selv. Men har lest om mange som har kjøpt disse. De må stort sett oppgradere skummer og sirkulasjon. I tillegg må de gjerne bytte ut kjøleviftene da disse bråker en del.

Slik at da spørs det om det blir så lønnsomt allikevel...

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap