Størrelse på starterkar?

Hvilken størrelse ville dere andefalt til første saltvannskar?
Så stort som du har råd til og plass til.
300 l og oppover er greie karr, men jo større et saltvannskarr er jo vesentlig dyrere er det og starte opp.
Man sier minimum 10% levendestein og det koster jo litt.
Men alt blir smak og behag, noen er fornøyd med 130 l karr, mens andre ikke ville hatt et såpass lite.
Jeg angrer på at jeg ikke startet med et større saltvannskarr enn 330 l(280 l uten sump), hadde kjøpt større i dag viss jeg skulle startet.
Og saltvannskarr er fortsatt vesentlig dyrere enn ferskvannskarr + at både fisker og dyr er relativt dyrt, så igjen alt kommer ann på lommeboken og plassen.
Skal selv starte med saltvann og også lurt på om dette blir lite for en nybegyner. Har søkt litt rund både på div norske og utenlandske forum. ØOg det er som ferskvann. Jo større jo lettere. Problemet med stort akvarium og nybegyner er at hvis det kræsjer blir tar du livet av mere fisk, koraller og anemoner. da kan det bli dyrt.
Har sett vellykede 50 litere, og vellykede 1000 litere.

Støtter Ken. Kjøp så stort du har råd til.

-Tim
Som flere som har vært innom her sier, det er litt mere komplisert og dyrere med saltvannskar og da spesielt med revakvarium med mye steinkoraller.

Det er ikke til å stikke under en stol at tilsetningstoffer, evnt salt osv koster noe og siden dette tilsettes pr liter vann betyr størrelsen mye for kostnader. Det samme er med det tekniske utstyrer, som lages etter volum og belastning i akvariet.

Får du et alvorlig utbrudd med f eks alger er dette noe jeg ikke ønsker at en nybegynner skal starte med i et ferdig oppsatt 1000 liters akvarium.

Derfor men jeg at en passelig størrelse på et nybegynner saltvannsakvarium ofte ligger mellom 100 -200 liter. Stort nok til å beholde en noenlunde stabil vanneverier, og muligheter for eventuelt medisinere osv uten at eieren blir ruinert.
Er igrunn enig med Kent, men 300+ liters saltvannskar med høy kvalitet på møbel, kar og utstyr blir svært-svært dyrt. Har man god råd er det selvfølgelig greit. 120 liter kan man også ha stor glede av. Nanokubekar på rundt 80 liter kan også være spennende, men det er mye færre fiskearter som blir aktuelle.

Er ikke Red Sea Max 130L som Tam selger til 7k en god plass å starte?

-Tim
Tim
Er ikke Red Sea Max 130L som Tam selger til 7k en god plass å starte? -Tim

Jo er vel forsåvidt greit, men blir alikevel noe kostbart. levende stein, fisk og andre dyr. Vanntilsetninger og mye annet kommer i tilleg. Blir fort alikevel mellom 10-15000. På bruktmarkedet finns det mye bra til ok priser. Har man mulighet til å ta en svensketur så kan man virkelig komme bra ut. Så et Res sea max til salgs i Karlstad som var et år gammelt. Hvor i tillegg skummer og belysning var utbedret. Han forlangte 3500,- Og da kommer jo kursen i tillegg. Har selv kjøpt et Clown hotell brukt for 1000,- brukt.
Tålmodighet er jo en viktig ting i akvarie verden, spesielt i saltvann. Er man tålmodig dukker det opp godsaker fra tid til annen i bruktmarkedet.
Kloke ord

Ferskvannsakvarier kan også modifiseres til saltvann, men den økonomiske gevinsten vil som oftest gå på bekostning av kvalitet og estetikk. Det kan også føre til uplanlagte utgifter. Det som frister for meg selv er å bygge et helt møbel og akvariesystem fra grunnen av med glass, pvc, skummer(ferdig) osv. Gode dedikerte saltvannsakvarier har stor dybde(bredde) i forhold til høyde. Dette er viktig.
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje_R
Reklame for plussmedlemskap