Størrelse på begynner kar?

Hvilken str vil dere anbefale for første kar?
Rundt 100liter...?
Eller gått rett på ett større? 400-700L?
Det anbefales vel å ikke begynne på ett mindre akvarium enn ca. 150 liter. Det er likt i saltvann som med ferskvann. Jo større vannvolum, desto mer stabilt miljø.

Men alt avhenger egentlig av hva du ønsker å ha i akvariet. Ja, også lommeboka da
Blir litt feil og sammenligne saltvann og ferskvann, 2 helt forskjellige ting.
Null problem og holde relativt stabile vannverdier i et ferskvannskarr på mellom 50-100 l, men i saltvann så er det nesten en kunst.
En hvilken som helst nybegynner greier å holde et ferskvannskarr fra 50-60 l og oppover.
Men ja enig råder folk til 0og kljøpe så stort som mulig jeg og, for blir man bitt av basillen så er 50 til 100 l alt for lite.
Ett akvarie i på 160-180 liter er vel ideelt. Det er ikke for stort, og er samtidig stort nok til å huse en del "selskaps fisk".
Mariflyfly
Hvilken str vil dere anbefale for første kar? Rundt 100liter...? Eller gått rett på ett større? 400-700L?


har du mulighet til å skaffe deg et akvarium på 400 eller 700 l anbefaler jeg deg å skaffe deg det. du kommer ikke til å angre på det kjøpet det lover jeg deg...
Har en vegg på 2m ledig til dette formålet.. så så nært 2m langt kar som mulig blir det....pris er egentlig ikke relativt/problem.

Noen erfaringer med AM Percula kar?

Skummer deltec eller tunce?
eller er den som følger med Am karet helt greitt?
Hvis du skal satse såpass, tror jeg det like godt kan lønne seg å få laget til ett akvarium på mål. Du kjøper da alle delene som enkeltkomponenter, og tilpasser selv. Tror du vil kunne komme både billigere og bedre ut da.

Husk bare at ett akvarium med oppimot 2 meter lengde fort blir temmelig dyrt totalt sett. Selve akvariet blir nesten den billigste komponenten Du havner da fort vekk på 800-1000 liter, avhengig av bredde og høyde. Og det betyr at du trenger en lampe/lamper som gir deg tilsvarende watt i lys. Mye sirkulasjonspumper, kraftig skummer osv.

Du må også bestemme deg for metodikk på tilsettning av Ca/Mg/KH og sporstoffer. Har selv ett akvarium med brutto mål på 735 liter, og bruker ganske stor mengde med tilsettningsstoffer. Men det avhenger selvf. av type koraller man ønsker.

Har ikke lagt inn oppsettet mitt her på akvaforum, men her er link til mitt system på saltvannsforum.

Her er en oversikt over mange andre saltvannssystemer, også på saltvannsforum. Vet ikke om det er så mange med saltvann her inne, men regner med de følger med, og viser frem i så fall.

Noen i bergen som driver saltvann?
Noen som kunne tenke seg å hjelpe meg med oppsett av kar/sump?
Mariflyfly
Sump er det ett must?

Ja, vil si det. På ett såpass stort oppsett, så er det greit å ha ett sted hvor skummer og annet teknisk er koblet til.

Det er forøvrig flere saltvannsakvarister i Bergen som sikkert kan bistå deg. Men vet ikke hvor aktive de er på dette forumet.

Hater egentlig å linke til andre forum, men siden det er mere ekspertise på saltvann der, så håper jeg det går greit. Vet nemlig det er en del fra Bergen som er aktive på ett forum som heter Aquafreaks. I tillegg så kan det nok hende du treffer en del på det forumet jeg linket til i en tidligere post.

Her er forøvrig ett par linker jeg kan anbefale deg, for å lese en del generelt om saltvann: http://saltvannsakvariet.no/ og http://korallrev.no/korallrev.no.html

Jeg anbefaler deg også å se på de linkene jeg gav deg i den forrige posten, for da får du se eksempler på oppsett og hvordan det kan gjøres. Er alltid greit å herme litt, slik at du ikke trenger å finne opp alle løsningene av deg selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap