Luft i saltvann

Satt i gang et Clown hotell i går. (Bare vann og salt). Har hatt i en ekstra sirkulasjonspumpe. Det jeg er usikker på er om jeg skal sette på denne luftsuge slangen så det blir luft i vannet?
Har ikke satt i gang skummeren enda.
Er det noen i hele tatt som bruker for eksempel luftpumpe i saltvann.?
Skummeren oksygenerer vannet godt, det samme gjør overflatesirkulasjon og eventuell overrenning til sump/bakkammer om man har det. Jeg har ikke hørt om noen som bruker luftpumpe i saltvann til annet enn luftesteinsskummere. Forøvrig tilfører ikke luftpumper noe luft til vannet annet enn det som tas opp i det luftboblene bryter vannoverflaten, altså har høyt plasserte sirkulasjonspumper samme, om ikke bedre, effekt.
Har en Maxijet PH 600 og syns utblåsninga var så langt nede på pumpa. Litt vanskelig å få den i overflata. Nå hat jeg en luftslange på som er over vann med en sånn sak på toppen. (ingen luftpumpe) Blir veldig mye bittesmå luftbobler i vannet. Lurte vel egentlig på om dette er nra eller dumt.
Det går ikke å vri den på en eller annen måte slik at den peker oppover? Tviler på at det gjør noe med luftbobler i vannet (de som har sump uten boblefelle får gjerne karet fyllt av mikrobobler), men pent er det jo ikke.
Er jo ikke noe problem å ta bort denne slangen.de små luftbiblene blir borte. Blir ikke noe mindre sirkulasjon for d. Kan nok hende det sirkulerer nok. Er jo den orginale pumpa i akvariet også. Får den til å peke oppover, men blir nesten fontene da. Syns også sirkulasjonene. blir dårligere.
Så de små luftboblene er ikke noe særlig. Syns nesten de var litt fine jeg. Blir litt annerledes med Levende stein kansje.

Noen som vet hva som er feil med Saltvannsforum. Har registrert meg, men får ikke tillatelse.
Du merker det nok veldig fort om det er for lite oksygen i vannet, og sannsynligvis blir det nok med skummeren så det er jo opp til deg om du synes det er greit med luftbobler i vannet eller ikke.

Hva mener du med at du ikke får tillatelse på saltvannsforum? Har du fått bekreftelses-e-post?
Nei får ikke e-mail når jeg registrerer meg.
Hmm, jeg kan sende en pm til en av moderatorene. Har du registrert deg med samme brukernavn der som her?

Edit: har du registrert deg som betalende medlem eller bare forumbruker? Det er/har vært noe feil med innmeldingsskjemaet for betalende medlemmer nemlig. Da må man registrere seg som forumbruker først og så sende pm til kasserer om det ikke funker med skjemaet. Men om det ikke funker å melde seg inn som forumbruker så er det jo litt verre.
Eh. Tror jeg er registrert som vanlig forumbruker. Samme Nick som her ja. Vært fint om du kunne gjort det. Sikkert lettere å få svar på saltvanns spørsmål der.
Har sendt pm nå. Det er nok lettere å få svar der enn her ja.
Skywalker
Det jeg er usikker på er om jeg skal sette på denne luftsuge slangen så det blir luft i vannet? Har ikke satt i gang skummeren enda. Er det noen i hele tatt som bruker for eksempel luftpumpe i saltvann.?


Slangen som du setter på diffusoren slik at undertrykket i diffusoren drar inn f eks luft kan du bruke for å skape mere bevegelse i forbindelse med blanding av salt, men jeg ville ikke ha brukt denne i et ferdig oppsatt saltvannskar.

Overflatespenningen større i saltvann enn i ferskvann slik at boblene holder seg lengre, og dette synes jeg ikke er pent. I tillegg vil du kunne få luftlommer i f eks den levende steinen som dermed vil kunne forringe kvalitetene på den LS og ta livet av de organismene som blir tørrlagt.

Du kan bruke luftpumpa i saltvann, men da i all hovedsak til en luft drevet skummer, og så må du ha boblefelle for å fjerne boblene.

Du skal bare sette igang skummeren og sirkulasjonspumpene når du har fått blandet vann og salt. Husk på å blande dette når vannet har fått romtemperatur eller deromkring.
Skywalker
Nei får ikke e-mail når jeg registrerer meg.


Sjekk spam-boksen din. E-post skal være sendt, og problemet er dermed at du ikke har fått bekreftet den.
Nils Vollstad
Overflatespenningen større i saltvann enn i ferskvann slik at boblene holder seg lengre, og dette synes jeg ikke er pent. I tillegg vil du kunne få luftlommer i f eks den levende steinen som dermed vil kunne forringe kvalitetene på den LS og ta livet av de organismene som blir tørrlagt.

Og der fikk jeg også svar på en ting jeg har lurt på lenge: hva er vitsen med boblefelle i sumpa. Tusen takk, Nils.
Skulle jeg ha ventet til vannet fikk romtemperatur før jeg blandet saltet. hmmm. Det skulle jeg ha vist før.(Katastrofe????) Trodde ikke det hadde noe å si.
Lår luftslangen være koblet på i noen dager til da kansje. Til vann og salt er ordentlig blandet.
Virker ellers som at alt fungerer greit. Saltmåleren er på 1.023. tror jeg. Er i hvertfall på grønt omeråde på denne måleren.
Vet ikke hvor lenge jeg skal vente før jeg har i levende stein i. Må i hvertfall vente til Aquamanias får inn. Virker spennende den steinen de skal få inn der. Forhåpentligvis får han inn i Februar.

Har sjekket spam boksen. ikke noe der, men nå tømmer spam boksen seg.
Temperaturen på vannet har ikke så mye å si, annet enn at saltet blander seg dårligere når vannet er kaldt og at saliniteten blir bittelitt feil om man måler mens det er kaldt. Kaldere vann er tyngre, men det er ikke mye feil det er snakk om (0,001 kanskje). Jeg vil forøvrig anbefale deg å skaffe deg et refraktometer (du får det til rundt 150,- på ebay istedenfor 700-1.200,- i butikkene her hjemme), disse er mye mer til å stole på enn hydrometrene og andre billige saltmålere.

LS kan du putte i så snart vannet er rett temperatur og salinitet.

Jeg gir beskjed videre til saltvannsforum om den manglende e-posten.
Ok! Takk for hjelpen Judosola. Håper jeg kommer inn der etter hvert.
Judosola
Temperaturen på vannet har ikke så mye å si, annet enn at saltet blander seg dårligere når vannet er kaldt
Det er ikke først og fremst saltet som løser seg dårligere opp, men calcium. Du risikerer å få en utfelling av calcium'en og da er det vanskelig å løs den opp igjen.
Tempen har lite og si ang.blanding av salt, men ja bl.a kalsium løser seg dårligere i kaldt vann.
Men kjøp deg refraktometer som har tempratur"et eller annet"så du får riktig salinitet uansett temp.
Driver selv litt med saltvann og fant fort ut at refraktometer er nødvendig, "duppen"som mange bruker pga pris er så unøyaktig at det er "søppel".

Man kjører ikke inn luftbobler med diffusor i saltvann, der kjører man nok sirkulasjon så man har nnok o2 i vannet.
Sørg for god overflate bevegelse og mellom 15-30 ganger vannvolumet i timer ang sirkulasjon, da er luftbobler helt unødvendig.
Luftbobler er unødvendig og stykt, så de fleste unngår og ha bobler i vannet i saltvann.

Det som er viktig i saltvann etter min mening er nok sirkulasjon, ofte så bør det ligge 10 ganger høyere eller mer i forhold til ferskvann, ofte så sier vi 10 ganger vannvolumet i sirkulasjon i L malle karr, ganger du det med 2 eller 3 så er det grei sirkulasjon på et "vanlig"saltvannskarr.

Saltvann er kuult, har selv drevet med det i9 noen få år, men selger nå midt 330 l saltvann pga.amazonas inntresserer meg mere.

Men saltvann er mye annerledes enn ferskvann, ikke penere men annerledes.

Lykke til vidre.
Blir jo fullstorm oppi dette klovnhotellet hvis jeg skal ha 20-30 ganger sirkulasjon. Har 600 liter i timen+ filterpumpa nå. Syns det virker for mye.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap