Helglass akvarium

Nå skal drømmen snart gå i oppfyllelse, vi skal sette opp et saltvanns/korall akvarium. Har lest så øyet er stort og vått og selv om de fleste her inne anbefaler nybegynnere som meg å ha et stort kar, så begrenser det seg selv da vi ikke bor i et slott.

Jeg vil gjerne ha et kar i helglass som måler L:80, B:40-45, H:50-60 , dvs sånn ca 160+ liter. Finnes et slikt kar? Må jeg evt. spesialbestille det og går det evt. an å bestille disse målene? Hvis det ikke går med glass, kan det evt. bestilles i akryl fra noe sted?

Tenkte å forsøke med Led belysning for et kar på denne størrelsen og har funnet et oppsett på 120 w (71 Hvit led 14000K og 48 blå 460 nm). Kan dette evt. brukes til ´mitt ´akvarium eller er det for stort/for lite?

Finnes det kirurgfisk som er små nok til et så lite kar?
Hadde ellers tenkt på et par klovner, 3 chromis, en mandarinfisk og en Goby, kanskje en Kardinal, i tillegg til nyttedyr (snegler, eremitt og reker). Noen tips?

Jeg vil gjerne ha en god skimmer, noen som kan anbefale en?

Bare å ta kontakt, for glasspriser.
mariahennes
Jeg vil gjerne ha et kar i helglass som måler L:80, B:40-45, H:50-60 , dvs sånn ca 160+ liter. Finnes et slikt kar?

Imazo har et akvarium, Artnr: 101.1165 165L. AKV.PACIFIC 75x40x55 LxBxH som er det nærmeste jeg har vært borti. Dette kan bestilles i de fleste zoo butikker.

mariahennes
Tenkte å forsøke med Led belysning for et kar på denne størrelsen og har funnet et oppsett på 120 w (71 Hvit led 14000K og 48 blå 460 nm).

Hvis det er disse du tenker på funger de fint, men de første modellene hadde mye støy fra viftene. Om det holder med 1 eller 2 slik lys er litt avhengig av hva du ønsker å holde av levende i ditt akvarium. Unngår du de mest lys krevende SPS'er holder det med et lys.

mariahennes
Finnes det kirurgfisk som er små nok til et så lite kar?
Nei.

mariahennes
Hadde ellers tenkt på et par klovner, 3 chromis, en mandarinfisk og en Goby, kanskje en Kardinal, i tillegg til nyttedyr (snegler, eremitt og reker). Noen tips?
Ville vel unngått mandarin fisken da det er stor sjanse for at den ikke finner nok mat i et 160 liters akvarium, ellers ser fiskevalget greit ut.

mariahennes
Jeg vil gjerne ha en god skimmer, noen som kan anbefale en?
Deltec har gode skummere, ATI det samme og de kinesiske Bubble Magus har også fått mye skryt.

Har du tenkt på sump? Hvis ikke anbefaler jeg deg det på det varmeste.
Takker for tilbakemelding
Det var nesten den samme lampen, same webside, men de ser litt annerledes ut. Jeg klarer ikke å legge inn lenken får bare opp en hel bråta med url....osv.... , men uansett. Ja, jeg har tenkt på sump og lurer på hvordan jeg da skal løse dette da karet skal stå litt kronglete til. Kunne godt tenkt meg avrenning og tilbakeføring på samme kortside. Kan tilbakeføring skje gjennom hull i bunnen av karet? Eller vil det føre til fullstendig krise ved pumpestans?
Takker for tips om glasspriser, men jeg er redd det blir for avansert for meg å bygge akvariet selv. Må nok gå for prefab.
Har uansett ikke dårlig tid. Skal lese masse mer før jeg går igang. Mandarinfisk er nå strøket fra listen.....men, hvis jeg har sump kan jeg da regne med det vannvolumet i akvariets totale volum? Tenker ikke nå på type kirurgfisk som trenger tumleplass men mer på type mandarinfisk som trenger mye tilgang på mat...... Gleder meg til Amazon banker på døren, nye bøker er bestilt.

...og jeg vil gjerne ha korall både myke og harde, og kanskje en liten anemone? Hvis jeg går for de som trenger moderat belysning, holder 120w da? Hvis jeg øker til to lamper blir det da god belysning til korall? Akvariet som noen postet en lenke til var helt perfekt. 165 liter. supert.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap