Vurderer ett lite saltvanns kar

Hei hei jeg vurderer ett lite saltvanns kar tenkte på det redsea max karet på 105 L eller hva det nå enn er( er no rundt der hvertfall ) . Eneste jeg ikke finner noen gode presise svar på er hvordan er det med saltvanns kar dersom man blir nødt til og flytte ?
Er selv student som leier en leilighet og vet da ikke hvor mange år jeg blir boende her. er det EKSTREMT vanskelig og flytte ett saltvanns kar ? eller lar det seg gjøre med litt planlegging ?

Takker for alle svar MVh Ojan Andersen
Det er jo som flytting av ferskvannskar, husk at det biologiske filteret i levendesteinen ikke tørker ut.
Fisk og "planter" fraktes som vanlig i hver sin pose.
Så er det greit og spare på så mye som mulig av det gamle vannet, evnt ha klart til å lage nytt vann med samme saltverdier og slikt.

Men jeg skal ikke si sikkert da jeg aldri har hatt saltvann.
Håper det er noen flere som kan poppe innom og rette på meg om jeg er feil
Det minste RedSea Max er på ca 130 liter. De har også ett på ca 250 liter.

Ang. å flytte ett saltvannsakvarium, så kommer det veldig an på innholdet og hvordan du bygger opp steinformasjonen.

I ett saltvannsakvarium har man jo gjerne ganske mye levende stein. Disse er det noen som fester sammen med rør/strips/epoxy. Og da er det ikke nødvendigvis like enkelt å få fra hverandre igjen.

Om du har en del koraller som vokser over steinene, så kan du også risikere at det ikke er like lett å få korallene av steinene igjen. Du må derfor frakte både stein og koraller under vann.

Dersom flyttingen går over noe tid kan du også risikere at en del liv i steinene kan gå tapt, og du får en viss ny innkjøringsperiode.

Ut over dette, så burde det vel ikke være noe i veien for å flytte ett saltvannsakvarium. Det er jo mange som kjøper komplette oppsett brukt, og lykkes med å flytte disse. Bare du planlegger godt under oppsettet, slik at ikke alle steinene er limet sammen. Samt planlegger flyttingen, så går det nok greit.

Takker for svar
Var det minste red sea jeg tenkte på ja det på 130 L , litt grunnet økonomi / livs situasjon, og ikke minst en frue jeg ikke helt har klart og få like giret på dette som meg . Tusen takk for raske svar
Tilfeldig bekjentskap
© Signe Lill Mørland
Reklame for plussmedlemskap