Koralgrus

Er det noen som vet hvor lenge koralgrus kan oppbevares på kanner, det vil si att grusen er våt, før den blir dårlig.
Frakt!! skulle gå helt greit
Er de snakk om dager, så ville jeg tilført oksygen slange, etter et par dager vill de nokk oppstå ammonium og nitritt,
saltvannsforum kan gi deg et mer perfekt svar.
Hvis det er akvarievann og møkk i den, så vil det lukte ganske raskt... det råtner! Ikke sanden i seg selv, men all møkka og akvarievannet vil råtne og gi fra seg en ekkel lukt. Råtne egg og den slags....
Det vil kreve veldig mye rengjøring før du kan bruke det igjen senere, hvis du lagrer brukt grus uvasket.

Jeg anbefaler deg derfor å skylle og vaske all korallgrusen godt i rent vann før den settes vekk til lagring. Du bør tørke den også før den helles på kanner. Tørking kan gjøres ute i sola. Spre en presenning utover bakken i tørt og fint vær, og tøm korallgrusen utover presenningen. Snu på det i blant så alt tørker.

Når det er tørt kan du fylle det på lagringskannene du snakket om.
I utgangspunktet bör du ikke legge ny sand over levde sand i et saltvannsakvarium.

Tar du ut alt sanden å lagrer den i kanner eller bötter ville jeg personlig ikke ha hatt i denne sanden tilbake i akvariet, uten at at du vasker den grundig og beregner en helt ny innkjöring. Selv med grundig vasking må du nok belage deg på en ganske kraftig algeoppblomstring.

Du vil nok allerede i det öyeblikk du begynner å flytte på sanden ödelegge det micro og macrolivet som er i sanden. Etter få noen timer, om det går så lang tid har du nok tatt livet av det meste av "större" levde organismer i sanden.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap