Klikkelyder i akvariet

Hver kveld etter at lyset går av kommer det klikkelyder fra akvariet. Er et eller annet som lager lyd oppi der. Noen som vet hva. Har to Klovnefisker noen blå eremitter, en slangesjøstjerne og en reke jeg tror het buffalo pussereke, men ikke sikker. Er uansett ikke reka som lager lyder da dette har foregått lenge før jeg fikk den. Er antaglivis noe som lever i de levende steinene. Er veldig mye liv i de, har sett nakensnegle, en liten svart og hvit ål og en liten krabbe uten at jeg tror noen av disse er synderne. Er masse annet liv i steinene også, men det virker veldig smått for at de skal lage slike lyder. Har prøvd å se inn i karet mens levene pågår, men klarer ikke finne synderen. Mens jeg sitter her å skriver begynner disse klikkelydene igjen så foregår ikke bare om kvelden/natta.
Noen som vet hva som kan være synderen?
Dette kan være skummelt/interessant/spennende osv. Godt mulig du har fått med en mantis-reke på lasset.

Veldig flotte reker, men de kan knuse glass og skade fingre.
Eller det kan være en pistolreke
Trygve Lillefosse
Dette kan være skummelt/interessant/spennende osv. Godt mulig du har fått med en mantis-reke på lasset. Veldig flotte reker, men de kan knuse glass og skade fingre.


De bør vel være godt voksne skal de knuse glass da. Har selv hatt en slik reke i saltvannskaret jeg hadde for en god stund siden. Men den vil også ta andre fisker/dyr i karet da, det merket vi godt. Så en dokumentar på tv'n en gang om mantis reken, fasinerende skapning. Vakker
Jeg hører også disse klikkelydene fra saltvannsakvariet, uten å finne ut hva som lager lyden.
Har klovnefisk, filefish og en firefish. tre kreps og to pussereker.en sjøstjerne.
Om noen har noen svar er jeg virkelig nysgjerrig.:o)))
Fugazy
Eller det kan være en pistolreke


Jeg trodde dette var forskjellige navn på samme tingen. Men der tok jeg tydeligvis feil.

Her er litt fint lesestoff om bl.a. Mantis og pistol reker, som kanskje kan hjelpe.
en voksen mantisk mener jeg hadde samme anslagsenergi som en kal 22. Det er krefter ihvertfall. Ennå her hos meg ble bare fisk og reker borte! og reka holdt til i et hull i den ene levende steinen, klarte å pirke den ut med en tynn skrutrekker. Er vel ikke et dyr man egentlig vil ha i et saltvannskar! I en sump er det ok. der gjør den ikke noe galt uansett.
Hvis jeg har en mantis skal i hvertfall ikke hendene nedi. Foreløpig så har det ikke blitt tatt noe fisk eller annet levende som jeg kan se.

Kan det være noe annet enn en pistolreke? Tror ikke jeg har en sånn i akvariet mitt.
Ingen døde fisk eller reker heller.
Det er ikke hele tiden like enkelt å se mantis reken, jeg opplevde at den var veldig sky, men jeg så den etter at lyset hadde slukket og jeg satt å lyste i karet med lommelykt. Utrolig hvor mye kult man oppdager da, plutselig kom mantisen rundt den ene steinen, jeg satt på lyset og vips...borte. Etter å ha fulgt med han en stund, fant jeg han godt og langt inne i et hull. nesten umulig å få de ut, i tilfellet er det bare å skvisje'n inni hullet istedet fror å prøve å få han ut.
er nok en pistolreke eller en mantis du har..

har selv en pistolreke, som klikker i veg både dag å natt,..

bor i et lite hull inne i en av steinene mine,. artig liten sak, kløpper på å fange krabber
ush. hva er det der? *saltvanns newbie*
det der er en børstemark,. av type bristle worms,.

er ikke spesielt farlige ,og er faktisk et nyttedyr.
Men pass på å ikke ta på dem med fingrene ,da de kraftige kjever å bite med og noen har irriterende pigger på kroppen som gir kraftig kløe..
ush. enkelte ting er bare direkte motbydelig når det kommer til saltvann:P
hehe you would be surpriced,.. der er en del guffent i ferskvann også,.

men alle har sin misjon og oppgaver å utføre selv om de aldri er så guffne,.
hehe. jeg driver jo og planlegger og skal starte opp saltvann:P men når jeg så mantisreka så fikk jeg litt angst:P men etterhvert ble det til fasinasjon og får jeg en slik i karet mitt, ja da fikser jeg en 60l til den som den kan leve i:P
Neeeeeeeiiii !!!!
Jeg har hatt klikkelyder i mitt saltvannskar en stund nå.
Når jeg våknet i dag var det bare 2 av 5 fisk som var å se!!!!
De andre 3 er sporløst forsvunnet..... ikke ser jeg noen dø fisk oppi der heller.
Er det sansynelig at det er denne skapningen som lager klikkelydene som har tatt de??
Den ene som er blitt borte er en Longhorn cowfish. De skal være giftige.
Rart om den spiser giftig fisk... eller er den imun??
Fisene dukket opp... De hadde kommet seg inn i røret ned til sumpen og satt seg fast.. Cowfishen var enda i live merkelig nok, men klovnefisken var død.

Klikkelydene i mitt akvarie har vist seg å være sneglene !
De sitter på glasset og slår skallet mot veggen. ;oP
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap