Dumt spørsmål? :p

Jeg lurer på om jeg kan røske ut alt av min 160l ferskvannsakvarium og innstallere saltvannsutstyr i det istedet? beholde karet og benken det står på liksom, og sette inn alt et saltvannsakvarium trenger?

og.. HVA skal jeg kjøpe inn? hva er nødvendig til å starte med?? kostnader? mange spørsmål, og setter virkelig pris på svar!

Det går sikkert bra, men så akkurat at det er en kar som skal selge dette i trondheim ganske billig. Hør med han slik at du kan ha både ferskvann og saltvann
aha, hvor så du det?? jeg kan ikke ha to pga plassen
Vil anbefale en skummer og bra med lys.
Andre ting du kan forberede deg etter kjøp av skummer og lys er Osmose filter, UV filter, doserings pumper til å kjøre feks balling. Etter det igjen ville jeg ha gått for nitratfilter og fosfat filter.
Det er ikke noe problem å bruke et helglassakvarium eller et rammeakvarium med saltvannsbestandig ramme til saltvannsakvarie. Du kan faktisk bruke mye av det samme til saltvannsakvariet som du bruker til ferskvann.

Men de aller fleste med saltvannsakvarie kjører med ekstra lys, skummer og eventuelt en sump.

I motsetning til ferskvannsakvariet som du kan endre og sette inn nye planter/fisk/reker osv uten noen særlig problem, er dette ikke like lett i et saltvannsakvarie. Det betyr at du bør planlegge saltvannsakvarieret nøye.

Skal du kjøre med bare fisker, knapper og skiveannemoner, myk koraller eller stein koraller (LPS og SPS)? Koallrevakvarier er vel kanskje det som krever mest av den tekniske utrustningen, mens du kan klare deg med mye mindre hvis du skal ha noen myk koraller, knapper og noen små fisk osv.

I saltvannsakvariet er det ofte ønskelig med en stor skare av nyttedyr, som snegler, eremitter, noen krabber osv. Levende stein er ofte å anbefale uansett hva du tenker å putte oppi akvariet ditt.

Men begynn med å tenke på hva du vil ha i ditt saltvannsakvarie, så er det mye enklere å veilede deg på hva du trenger.
tusen takk for gode svar jeg ønsker å velge det enkleste jeg vil kjøre meg skikkelig inn før jeg eventuelt bytter ut det til noe mer avansert... er det myke koraller som er enklest så velger jeg å starte med det... så jeg kan bruke samme pumpe også?
er det enklere å veilede etter disse opplysningene? :P
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap