Oppstarten! hjelp?

Velger å starte en ny tråd jeg...
jeg har fra før av er et Pacific akvarium på 165l. Det er to lysrør som dekker fra ende til annen. Pumpa er en AM-TOP extern, og jeg lurer på - kan denne brukes til noe som helst i et saltvannsakvarium?

jeg ønsker det enkleste... f.eks. noen små fisk og enkle koraller til å begynne med... om et år skal vi flytte og lage et innfelt akvarium i en vegg og til da ønsker jeg å få litt erfaring med saltvannsakvarium.. er IKKE interessert i å borre noen ting til slanger til skummer eller sump eller hva det er snakk om her :P (jeg er totalt grønn) har hatt store og små ferskvannsakvarium i mange år så har erfaring med det hvertfall..

og nå det store spørsmålet.. HVA trenger jeg? konkret og enkelt! Jeg har varmekolbe og som nevnt ekstern pumpe om den kan brukes til noe!
haha... glemte å si at jeg vil konvertere fra ferskvann til saltvann :P
tusen takk for innspill har lest mye der, men synes det er så vanskelig å få svar på hva akkurat JEG trenger egentlig :P uforklarlig
Sukk...
nå har jeg lest i to dager rundt omkring for hva jeg trenger ved oppstart.. noen sier man bør ha sump, andre sier man ikke trenger det til å begynne med... ok, hva skal jeg gjøre? jeg blir jo bare mer forvirra av å lese rundt omkring jeg :P hadde satt VELDIG pris på om noen kunne tenke seg å skrive direkte HVA jeg trenger, sånn enkelt og greit, og HVA det skal brukes til... finnes noen alternative løsninger til noe? isf, HJEEEELP! :P
hei på du saltvann,.

har saltvanns kar selv, og kan med hånden på hjertet si velkommen til en spennende og en smule utfordrende hobby..

Saltvannsakvarium, er like mye bite tennene sammen og hoppe i det som lese og lære og vente,
Tolmodighet er et absolutt innenfor saltvanns hobbyen,.

men når det er sagt er det utrolig spennede..

har et 130 L hjørne kar, uten sump, men med en hang on skummer(type red sea prizme deluxe utgave) lysrør(t5) varme kolbe..

syns den fungerer utmerket for min lille pytt,. bare ikke å glemme å tømme den med jevne mellomrom,.

kjører filterbøtte med matrix i stedet for sump, og har 20 kg LS(levende stein i karet, Levende stein er vel et slags must have i saltvanns kar, enten ekte fiji korall LS eller base stein som trenger lang innkjøring)

i tilleg bruker jeg tropic marin bio activ salt, noe jeg fant ut var det beste saltet til mitt bruk..

som belysning har jeg 3 lysrør(T5) noe som viser seg å være litt forlite i forhold til antall liter vann vist nok, så må jeg minst ha ett rør til,.
uten helt å vite hvorfor,. for det ser lyst nok ut.. men men..

kjører selvsagt kjøling på lystoppen(PC vifte som er montert på, slik at vannet ikke blir alt for oppvarmet, i somemr var det nesten 32 grader i karet og dermed ble det en tur på Chlas Ohlson å kjøpe vifte, nå har tempen lagt stabil på 25 grader, perfekt)

noe du sikkert kommer til å stifte bekjentskap med er alt levende som kommer med på LS, meste parten er nyttedyr, mens noen kan bli en sann plage. krabber feks, søte som små, men blir raskt store og rampete. Ikke få panikk om at det dukker op børsteormer ol, de er stort sett harmløse mot dine inbyggere og koraller, det finnes untak, men de fleste er greie å ha med å gjøre8ser ut som en tusenbein,disse lever av å rense bunn og Ls for slamm og døde fisk og smådyr--
Nb, Noen av disse ormene,(bristleworms) kan bite og stikke ganske kraftig og kan være giftige,ikke ta på uten hansker)

Etter at du har fyllt i ferdigblandet saltvann, satt i argonitt grus(carib sea , et svært bra produkt) og lagt I LS, bør du vente i 2-4 uker før du setter inn nyttedyr.. feks eremitter og andre små dyr.

fisk er det siste du kjører i gang med, og det krever sin mann/kvinne ang tolmodigheten på dette,.. erfart og feilet.. :S ble dyrt ,.. da fisk er svinedyrt i saltvann i forhold til ferskvannsfisk.. men så er fiskene mye finere også..

Når det gjelder koraller, så finnes det et uttal av dem som egner seg godt og mindre god for akvarie hold,.
fleste mykkoraller, skive anemoner,ol polypper(knapper) er greie til å begynne med.

feks sarkophyton, cabbage koralls,mushroom anemones er alle enkle og greie,..
steinkoraller og grenkoraller krever en del mere og riktige vannparametere..
og egner seg ikke i et akvarium som er inne i alge fasen, da Algene vokser på alt og alle av koraller,glass, pumper, filtere skummer etc,,

så ta deg tid, og ikke stress med karet ditt,. (kan ikke få sagt det mange nok ganger)

vannbytter er klokt å ha inne rutinemessig, og etterfylling enten daglig eller ved behov.. når Saltvann fordamper ligger saltet igjen, og vannet blir saltere eter hvert som det damper ut( vannet =ferskvannet) og tilsutt blir det dødehavet i karet om man ikke passer på å ettefylle med ferskvann(helst RO vann) bruker ikke det selv men det er absolutt å anbefale, da ferskvann kan innholde noen ekstra doser Nitrat som gir en flott grobunn for Grønne alger, Ikke fint i et akvarium som skal være et rev,. :S er inne i en ny algeperiode etter noen vismenn anbefalte meg å bruke sjøvann fra sjøen,. ikke lurt!..


ta deg en tur på saltvannsforum.no((saltvannspytten er min side der) eller bare spør meg eller andre her inne som har saltvanns dille,. så får du gode tips og hjelp om det trengs..

mvh thor..




Ps Nitrat og phosfat er noe dritt i saltvann !!!



tusen hjertelig takk for et kjempgodt svar og gode tips!! settes STOR pris på det har også vært å snakka med endel på dyrebutikken jeg stort sett handler på og de hjalp meg også greit

ja, tålmodighet er et must ja har jeg skjønt men det må jo bare være fryktelig artig den dagen man føler man kan begynne forsiktig med mer og mer!! får bare glede seg og se fremover da tenker jeg

men ja, jeg gleder meg!!

hvordan er det å kjøpe brukt skummer og sirkulasjonspumpe?

ja, holder på å få godkjent profilen min der inne nå faktisk! mye nyttig der inne!!

Vi snakkes nok mer når jeg har kjøpt inn og skal sette igang

mvh, Ihna
supert ta konatkt på saltvannsforum.no,.


så er det bare å spørre å grave,.

når du spør om brukt ,. kan funke bra, men det er somregel en grunn til at folk selger utstyr, enten at det ikke er bra nok til deres bruk eller at det ikke virker slik det skal, så vær obs på at man kan bli lurt,. da er det bedre med butikk kjøp, der kan man i alle gå på garanti om noe skjer som ikke skal skje,..
ja, tenkte litt på det jeg også!! blir vel sikrest å kjøpe i butikken da ja
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap