Saltvann

Har et 860 liter helglass akvarium med sort silikon
har gå\tt som fersk vann men vilo bytte over til saltvann.

hva trenger jeg?
utstyr, lys osv

trenger detaljert liste.

på forhånd takk for all hjelp
Det kommer litt an på hva du vil drive med. Akkurat som ferskvann.
Skal du ha masse lyskrevende og sensitive koraller og masse fisk, må du ha mye lys, kraftig skummer og kanskje fosfat og nitrat-reaktor. Du kan ha veldig enkle saltvannsakvarier med bare levendestein og fisk, skummer og litt lys.
Jeg anbefaler at du setter opp en ønskeliste over ting du har lyst på, så ser du om disse går sammen (fisk,korall, diverse) også setter opp karet med levendestein og det utstyret du trenger.
Husk at du må teste vannet jevnlig, og justere vannverdiene.
Ikke kjøp refraktometer-saltmåler til 900kr , men start med et vanlig enkelt flytemeter.
Mange glemmer at et refraktometer skal kalibreres HVER GANG før bruk.
Akvariet ditt blir ikke bra av å har dyrt utstyr, men at du følger opp vannverdiene skikkelig.
Utstyr
ja si det
vil ha slik at jeg nesten kan velge hva jeg vil ha oppi der.
Siden jeg først skal kjøpe all utstyret

hva ville du kjøpt osv?

på forhånd takk
Dart-Vidar
Ikke kjøp refraktometer-saltmåler til 900kr , men start med et vanlig enkelt flytemeter. Mange glemmer at et refraktometer skal kalibreres HVER GANG før bruk.


er ikke helt enig der, eg brukte et hydrometer før, det sa at saltinnholdet var 1.025, kjøpte et refratometer og fant ut at saltinnholdet var på 1.030.
mangen hydrometer lyger, men det er forsatt mangen som sier sannheten.
eg mistet mye koraller på grunn av det. eg kalibrerer ikke refratometeret mitt hver gong eg tester vannet.

du kan finne mange billige refratometere på ebay.
hvilken lys anbefaler dere?
skummer?
den har jeg lest. det gjelder jo generelt og gode tips.
men forteller ikke noe om hvem utstyr du burde kjøpe
Liker personlig Deltec utstyr. De er ganske gode og lette å ha med å gjøre.
Når det gjelder pumper, så er nok Tunze en av de bedre, spesielt om du går for de med styring.

Finnes sikkert mange andre gode merker også, men disse 2 som jeg har nevt er drift sikre og bra merker, men desverre sånn som med alt annet som er bra, det koster
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap