Spørsmål rundt mitt nye saltvannsoppsett (spesielt skummer)

Holder på å konvertere et Wromak 190 liter hjørneakvarie til saltvann. Men sliter litt, spesielt med skummeren. Kjøpte en Deltek MCE300, og er ikke sikker på om jeg har fått den til å funke slik den skal. Den later til å skumme og det er kommet noe gugg i koppen, men den bråker veldig mye. Og skrur jeg på luftdysen så bråker den enten enda mer eller så faller alle boblene så langt ned at jeg ikke tror de når koppen.

Her er youtube-video

http://www.youtube.com/watch?v=WKTDXm2TkZ8

Den høres 10 ganger verre ut enn på videoen. Har dere noen tips?

Vurderer å returenre den og prøve en intern skummer istedet..(MC500 kanskje). Men kanskje jeg gjør noe galt?
På videoen din ser jeg at det er masse luftbobler på termometret ditt, og det skyldes vel at akvariet er ny-startet og ikke har gått så mange timene enda (?)

En skummer har ingen funksjon så tidlig i prosessen, og vil bare bidra til å lage masse skum av vannet ditt- og ikke gjøre det den egentlig skal - nemlig å fjerne proteinhinnen som legger seg på vannflaten.
En slik proteinhinne vil bare oppstå med belastning i karet (levende stein, dyr, for...) og ikke av seg selv.

At skummeren bråker skyldes nok at den ikke er skikkelig justert, og det får du heller ikke gjort før du har en proteinhinne å skumme... Du kan med god samvittighet slå den av intill du har fått igang nitrogenprosessen - enten med filter eller levende stein.

Regner med at det er sand vi ser i bunnen av akvariet og ikke salt ? Er det salt så må du få blandet det skikkelig ut.

*skrevet av min samboer. Det er han som har peiling på saltvann* :oD )
Hei, takk for svaret ditt

Karet er nystartet og er helt tomt for øyeblikket. Det som vises på filmen er noe salt som enda ikke er løst opp. Siden det var helt tomt så blandet jeg saltet rett i karet. Har stått 2-3 dager nå og nesten alt saltet er vekk.

Litt av problemer med skummeren tror jeg er at den rett og slett er montert for høyt i forhold til vannoverflaten. I dette karet (Wromak) så er det montert en høy plastramme rundt toppen, noe som gjør at alt som måtte henge over kanten blir hengene kunstig høyt (det er hull i denne rammen til ledninger og filterslanger, men disse passer selvsagt ikke til skummeren).

Jeg har nå bestemt meg får å prøve med en intern skummer istedet (prøver meg med en Tunze 9002), tror den vil passe bedre. Da blir det også lettere å få montert det bakre plastdekselet på karet (kutter bare et lite hull til oppsamlingskoppen).

Har montert en ekstra Hydor koralia 2 (to stk totalt) for å få grei strøm i tanken. Målet er å få kjøpt inn noen kg med levende stein denne uken og få igang prosessen. Har også kjøpt en pose med knust korallstein (3l), nok til et tynt lag.

Akkurat nå viser hydrometeret at det er litt mer salt enn hva som er anbefalt, så må nok bytte 10-20 liter med ferskvann før jeg putter noe levende i karet, samt sørge for at alt saltet er helt oppløst.

Var også en tur på clas-ohlson og kjøpte et enkelt LED-kit og en strøm-tidsur. Festet LED-stripen på undersiden av amaturet. Kommer sikkert til å bli ødelagt etter noen mnd pga salt og sånt, men det er billig morro så lenge det varer. Tenkte å la det lyse mørkt blått på morgen og kveldstimene.

Skal komme med oppdatering så snart jeg får kjøpt inn levende stein (lønningsdag på onsdag ).
Sørg for at alt saltet er oppløst før du begynner å justere saltinnhold. Det tar fort en dag eller to før blandingen har stabilisert seg.
Typisk i ny-blandet saltvann kan du måle en egenvekt på 1.025, men etter noen timer kan den være oppe i 1.028.

Mye sirkulasjon og lufttilførsel (f.eks luftestein) vil akselerere prosessen.

Du bør nok få saltinnholdet under kontroll før du kjøper LS (Levende Stein), et for høyt saltinnhold vil kunne ta livet av de organismene du vil ha.

Fint kar, og det blir nok knall-kult med blå led.

Hva er det du ha tenkt å ha i karet ditt da? Bare fisk eller koraller av noe salg?

Mvh Samboer'n som har "peiling" på saltvann.
Tilfeldig bekjentskap
© Rannveig K. Strand
Reklame for plussmedlemskap