Hva trengs til saltvannskarr?

jeg har innmari lyst på saltvannskarr. Som jeg har forstått så går det å bruke et vanlig karr til dette? Har et 180 juwel karr stående. Det jeg lurer på er hva trenger jeg å hva gjør jeg for å få til et saltvannskarr? Å hva man kan ha i en 180 liter evt. Er jo ikke så stort, men noe er det vel plass til?
Hei Fiskemilla.
Er ikke så mye du absolutt MÅ ha i et saltvannsakvarie.
Som ved ferskvann må du ha et filter, sirkulasjon og lys.
Med filter i saltvann mener jeg levende stein og en proteinskummer. Her får du mange forskjellige varianter av skummer men til det akvariet ville jeg til å begynne med valgt en intern. Enten en som står helt i karet eller hang-on.
Sirkulasjon KAN du bruke vanlige sirkulasjonspumper men ville heller valgt turbinpumper som sprer vannet mere. Her kan du gjerne ha 50 til 100 ganger volum i L/T. Jeg har ca 30 000 L/T i mitt 375 liter.
Lys er det greit med i en juwel, men lysrøra passer ikke helt. Her ville jeg valgt et blått og et hvitt lysrør. Dette får du nå til juwel. Det vil nok ikke holde hvis du skal gå for krevende koraller men som oppstart fungerer det.
Akvariet du har er veldig godt egnet til saltvann! Jeg har selv hatt 3 juwel som saltvann. En Lido 120, Trigon 190 og Rio 240. Både med og uten sump.
Jeg har tatt for meg kun det tekniske, du trenger jo litt levende og salt feks for å starte opp men planlegging og teknisk utstyr er det første du må tenke på.

Gjerne send meg en pm hvis du lurer på noe så skal jeg svare etter beste evne.
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap