Bambohai perfekt for et 900liter eller mer.

En Bambohai kan leve som voksen i et 900liter saltvannsakvarie. De blir ikke mer enn 70cm. Jeg kunne hatt det i ferskvannsakvariet mitt som er 75x160x60 på 720liter takket være stor bredde på akvariet mitt. Men jeg har tre paroonhaier på 40cm der og en privat viltfanget rokke som er 60cm. (uerstattelig, eneste eksemplar i norge) Men den ligger mest stille og trenger Derfor ikke større plass. Men et 900liter saltvann bør gå selv for en voksen Bamboohai. Noe å tenke på hvis du ønsker deg en ekte hai. De saltvannsakvariene jeg har er for små. Men å bytte 300liter saltvann i uka er dyrt og det er grunnen til at jeg har valgt ferskvann til haiene mine. Er du villig til å bruke så mye penger på salt er Bamboohai noe å tenke på hvis du vil ha en hai som aldri vokser ut av akvariet.
Dascyllus aruanus
Et 900 liters saltvannskar er vel kjempeflott til en Dascyllus aruanus mens den er liten, men siden den vokser raskt, blir dette fort noe lite for en hai som kan bli rundt 100 cm lang i løpet av 2-4 år. Da krever den nok mer et kar 10 -20 m2.

Dessverre er det vel ofte slik at noen kjøper fisk som de ikke har noen som helst mulighet til å holde gjennom hele fiskens livsløp. Ofte ser en alt for store fisk i små kar med heller dårlige vannverdier, som resulterer i små, og svake individer. De har ihvertfall ikke den kraft og virilitet som et velvoksent og vel-foret individ har.

Som kjent er hai en fisk som spiser ganske mye og etter en sund krever den et artskar med en stor og god skummer, hyppige vannbytte osv.

Anbefaler ingen, utenom de som har kunnskap og kar store nok, til anskaffe seg hai.

Når det gjelder paronhai har Nathan Hill i Practical Fishkeeping skrevet det god;

"Pangasius catfish, Why? Just why?

This is the mother of all pitfalls for the new and eager hobbyist. I mean, this is a fish now farmed commercially for food, and we’re keeping these in home aquaria.

They’re popular as food for two reasons. Firstly, they grow big. Secondly, they grow big fast. Two reasons why we as home aquarists would want to avoid a fish, surely?
"


Bob Mehen også i Practical Fishkeeping skrevet om "Seven fish best left in the wild".

"Given that wild P. hypophthalmus have been recorded at over 1.3 metres and 44 kg and P. sanitwongsei 3 metres and 300 kg, you can see that there are probably few major public aquaria that can satisfactorily house these fish as adults, let alone hobbyists.

Add to this massive potential size the fact they are a fast swimming, nervous fish then it's little surprise most of the fish seen in aquaria have damaged noses and eyes from crashing into the aquarium glass. "



Når det gjelder rokke er det en fisk jeg ikke kjenner spesielt godt men som OME sier i denne tråden her på akvaforum.

" En sunn og frisk rokke ligger sjeldent stille."

Har du VF rokke som er 60 cm som ligger stille og ikke trenger mye plass ville ihvertfall jeg ha blitt meget bekymret for den.




Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap