Starte saltvannsakvarie i ferskvannsbrukt

Inaktiv bruker
Har et 120L ferskvannsakvarie som jeg har laget selv, som kunne vært gøy å lage til saltvannsakvarie. Har alltid vært fasinert og saltvanns akvariene men har aldri hatt kunnskapene til det.

Jeg lurer egentlig bare om det går fint å bruke det som saltvannsakvarie og hva jeg trenger å starte med? Hva vil dere anbefale til L50xB60xH40 stort akvarie?

Har lest litt på www.saltvannsakvariet.no, men skjønner at det fortsatt er en del mere å lese, men om noen gidder å hjelpe meg litt i starten så kanskje jeg får kommet i gang rett etter jul

Mvh Martin
du trenger skummer, korallsand, levende stein, sirkulasjonspunpe, refraktometer, temperaturmåler ca 23-25grader og salt "kan hente vann i sjøen"
og vil du ha koraller må du nok ha t5lys med "saltvannslys"

så tror eg du har det, jeg vil anbefale en hang on skummer, som henger innenfor akvariet. deltec MC500 anbefaler eg, en komplett og enkel skummer.

vil du ha fisk og koraller av HØY kvalitet tar du kontakt med Magnar på www.saltvann.no

og utstyr får du kjøpt for en god penge trygt på www.reefshop.no

først tømmer du karet, så det er helt tomt, så må du kjøpe en skummer å sette i, fylle med ferskvann så tester du om skummeren virker, altså at pumpa funker, så starter du varmekolben på 23-25 grader, setter inn en sirkulasjonspumpe.
når vannet er temperert og så må vannet saltes, jeg anbefaler saltet reef crystals, men smak og behag.
du bruker et refraktometer til å måle saltnivået på ca 1022- 1027.
så kan du legge oppi levende stein, og aquascape slik som du vil ha dem.
så legger du corall sand oppi, ca 5 cm tykt lag.
så lar du det stå og kose seg i ca 2 uker så kan du teste vannverdiene.
nitrit, nitrat og amoniakk skal være 0.0.0.
er den det kan du ha oppi en reke eller fisk, men ALDRI ta oppi mage fisk\dyr på en gang. for i de levende steinene bor det bakterier som tar deg av afalet, samt skummeren hjelper til.
så må du måle og måle og måle og gradvis introdusere fisk og dyr til karet =)

jeg er ikke en ekspert på dette faget, så ikke ta denne infoen som om det kom fra en bok bare fra håve mitt :P

og husk at det tar ca 6 mnd før et saltvannsakvarie er godt innkjørt og "ferdig"
Inaktiv bruker
Takk for svar! Veldig utfyllende og bra linker du kom med

Ble utrolig gira på å komme i gang nå, hehe
Leste på saltvannsakvariet.no om det med levende stein. Så det går vel egentlig på samme måte som med ferskvann akvarie at du må "cycle" det før du putter inn dyr som er følsomme?

Jeg bor ved havet, så jeg kan hente vann fra brygga. Men det er litt ferksvann i det og, men går det fint? Må kanskje måle saltnivå eller noe? Finnes det og noen fine grønne planter f.eks. som man kan bruke i saltvann? Tror aldri jeg har sett det før, men tror det kunne vært litt kult.
hvis du vi hente vann fra sjøen må du måle og se om det er nok saltinhold og eventuelt salte.

ja steinene må bygge seg opp med bakterier og små dyr som hjelper til å holde de farlige verdiene i 0.
en god skummer hjelper også til med å holde det i 0.

du kan fks begynne med noen eremittkrepser(blåfot) etter ca 2 uker med innkjøring, så kan du etter noen uker hvis verdiene er fine kjøpe et par pussereker(disse trivs best i par eller flokk).
av fisk er det letteste å begynne med et par oppdrett klovnefisker og en magnifica anemone.
her er min kovner i anemonen sin

her er min pussereke =)

og når det kommer til grønn plante(korall) er green star polypper å anbefale, de er lette å holde, fine og sprer seg som en gressplen over stein og grus.
Inaktiv bruker
Er alt ustyret så dyrt, eller finnes det billigere ting? Noe dere kan anbefale som har litt kvalitet og ikke koster så mye heller? Har ikke noe plass rundt akvariet, så har kun litt plass under. Så håper ikke jeg må kjøpe en skummer som jeg henger på utsiden av kanten.

Gjerne kom med forskjellige anbefalinger til skummer,sirkulasjonspumpe, refraktometer og
vil du ha billig utstyr anbefaler eg brukt, mye som selges på saltvannsforum.no
levende stein er deffentivt billigst brukt.


Hei
Har du fått igang saltvanns akvariumet?
tenkte på at hvis du har alminiumskanter på ditt akvarium så må du IKKE bruke det. Dette er fordi at fisken blir gradvis forgiftet av alminiumet, å du trenger ikke å vente lenge med å få fisk oppi saltvannet, så fort saltinnholdet ligger riktig kan du skaffe deg fisk
man trenger ikke å vente i 6mnd heller halvparten 3mnd, mitt akvarium er ikke mer enn 1,5mnd å der lever det koraller, kråkebolle, reke, klovnefisk og pysjamasfisk og de elsker akvariumet sitt. men lykke til videre
Skotfossfant
å du trenger ikke å vente lenge med å få fisk oppi saltvannet, så fort saltinnholdet ligger riktig kan du skaffe deg fisk :)


Helt feil! Du må vente til nitrogensyklusen er over. I starten vil det bli en stor opphopning av amoniakk, som er svært farlig for fisken. Det anbefales å vente minst 4-6 uker etter oppstart før du setter inn fisk.
[QUOTE=Skotfossfant]Har du fått igang saltvanns akvariumet?
tenkte på at hvis du har alminiumskanter på ditt akvarium så må du IKKE bruke det. Dette er fordi at fisken blir gradvis forgiftet av alminiumet, å du trenger ikke å vente lenge med å få fisk oppi saltvannet, så fort saltinnholdet ligger riktig kan du skaffe deg fisk
QUOTE]

feil og feil , du kan fint bruke akvastabil med de "jern" kantene til saltvann, det ruster ikke og er ikke skadeligt.
og du må vente minst 2 uker før du kan sette oppi fisk men aller helst 4-6 uker, men koraller og eremittkreps kan klare seg etter bare noen dager men anbefales helst å sette de også inn etter 2 uker =)

bare for å rette ikke for å kjefte
Du tenker nok hvis man tar vann fra springen? jeg mente hvis man tar vann fra sjøen eller rett fra ferskvann å tilsetter salt selv. Da skal det være mulig å kunne ta fisk i akvariumet så fort saltinnholdet er riktig
Regal Angel
[QUOTE=Skotfossfant]Har du fått igang saltvanns akvariumet? tenkte på at hvis du har alminiumskanter på ditt akvarium så må du IKKE bruke det. Dette er fordi at fisken blir gradvis forgiftet av alminiumet, å du trenger ikke å vente lenge med å få fisk oppi saltvannet, så fort saltinnholdet ligger riktig kan du skaffe deg fisk :) QUOTE] feil og feil , du kan fint bruke akvastabil med de "jern" kantene til saltvann, det ruster ikke og er ikke skadeligt. og du må vente minst 2 uker før du kan sette oppi fisk men aller helst 4-6 uker, men koraller og eremittkreps kan klare seg etter bare noen dager men anbefales helst å sette de også inn etter 2 uker =) bare for å rette ikke for å kjefte ;)


Da har jeg fått feil informasjon av dyrebutikker rundt i Telemark.. de mente da at sagte så blir fisken forgiftet begrunn av alminiumet.
jeg hadde selv ikke noe problemer med å sette inn fisk etter 4 uker da.. men fått informasjon at man kan ta rett etter saltinnholdet er riktig, men dette er så lenge man har hentet saltvann i sjøen eller ferskvann å blandet inn salt selv.
Skotfossfant
Du tenker nok hvis man tar vann fra springen? jeg mente hvis man tar vann fra sjøen eller rett fra ferskvann å tilsetter salt selv. Da skal det være mulig å kunne ta fisk i akvariumet så fort saltinnholdet er riktig :)

Nei, det har ingenting å si hvor du tar vannet fra. Man må ha igang nok bakterier som omdanner amoniakk til nitritt og så til nitrat før det settes inn fisk, hvis ikke vil det hope seg opp amoniakk som er svært giftig. Har ingenting med selve vannet å gjøre, disse bakteriene blir dannet i LS, sanda og evt andre filtre man bruker. Prossessen med at disse formerer seg tilstrekkelig tar altså 4-6 uker.
Mytola
[QUOTE=Skotfossfant]Du tenker nok hvis man tar vann fra springen? jeg mente hvis man tar vann fra sjøen eller rett fra ferskvann å tilsetter salt selv. Da skal det være mulig å kunne ta fisk i akvariumet så fort saltinnholdet er riktig :)

Nei, det har ingenting å si hvor du tar vannet fra. Man må ha igang nok bakterier som omdanner amoniakk til nitritt og så til nitrat før det settes inn fisk, hvis ikke vil det hope seg opp amoniakk som er svært giftig. Har ingenting med selve vannet å gjøre, disse bakteriene blir dannet i LS, sanda og evt andre filtre man bruker. Prossessen med at disse formerer seg tilstrekkelig tar altså 4-6 uker.

Da lærte jeg noe selv idag å
man kan lett bli forvirret av alt folk sier, ikke alle som er ansatte hos dyrebutikker er til å stole på tenker jeg. men har du en side eller noe hvor du har informasjonen din fra? tenkte å kunne få lest litt om dette
jeg finner info i bøker, internett, i butikken Saltvann as(han sjefen der hjelper til med alt du lurer på) og andre saltvannsakvarister.
du kan jo gå på saltvannsforum.no der er de flinke =)
man lærer så lenge man lever (heldigvis)
Regal Angel
jeg finner info i bøker, internett, i butikken Saltvann as(han sjefen der hjelper til med alt du lurer på) og andre saltvannsakvarister. du kan jo gå på saltvannsforum.no der er de flinke =) man lærer så lenge man lever (heldigvis)


Okei, takker
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap