Saltvann ed norsk "fauna"?

Kan man i dag kjøpe ett vanlig saltvannsakvarie og fylle dette med vanlig norsk saltvann, for så å ha i f.eks. strandkrabber, reker, småfisk osv?

Vil dette fungere om man f.eks bytter 50 % av vannet hver uke?

Nei, det er lite sannsynlig at du vil få det til å fungere. Det som gjør det komplisert er temperaturen. Norsk fauna og saltvannsliv er tilpasset temperaturer som du overhodet ikke vil greie å etterligne inne i et varmt, norsk hjem. Det skal være ganske mye kaldere vann enn det kan bli innendørs. Og skulle du mot formodning kjøpe en vannkjøler til flere tusen kroner for å få riktig vanntemperatur (det finnes), så vil varmen i lufta hjemme hos deg gjøre at det blir så mye dogg og kondens på glasset til akvariet at du ser ingenting. Det ville sannsynligvis renne kondens konstant nedover utsiden av glasset, så det blir helt vått rundt akvariet. Det er det ingen teknisk løsning på...

Vet om et par stykker som har arrangert et digert utendørsakvarium med norsk saltvann (selvbygde) på terrassen, og bare hatt ting fra sjøen i det i sommerhalvåret. Alt er sluppet løs igjen på høsten før isen kommer. Det er jo en løsning du kan prøve til våren. Husk å ha det under tak, så ikke regnvann oversvømmer akvariet og tilfører for mye ferskvann. Tak vil også sørge for å ha det i skygge, så ikke akvariet står i stekende sol og blir overopphetet.
Skulle ikke være noe problem, for uten om å holde tempraturen lav nok. Men det fikser en med en kjøler og isolere med isopor eller lignende på sidene (tenk kjølebag). Som Mona skrev vil det kunne bli problemer med kondens.
Jeg kjenner flere som driver/har drevet med kaldt saltvansakvarie. man må isolere akvariet så godt som mulig med f.eks. isopor. For å unngå kondens på frontglass, limer man på et ekstra glass slik at det blir dobbelt. Kjøler er det brukt gammer fryseboks med f.eks. rør/kanner som akvarievannet sirkulerer i.
Det går fint an å ha norsk, kaldt saltvanssakvarium. Men det krever noen modifikasjoner på akvariet. For det første bør man ha dobbelt glass på de sidene man skal se inn. Det koster nesten ingen ting, men krever litt fingerferdighet å få til (Det vanskeligste er å rengjøre glasset skikkelig). De andre sidene må isoleres med isopor. Man må ha et skikkelig kjøleanlegg. Billigste kjøleanlegg er på Korallen eller reefshop i Norge eller Fish Street i utlandet. Men det koster noen høvdinger uansett. Det trenger også matepumpe og en fornuftig plassering og løsning med rør/slanger. Men det er i alle fall billigere enn et korallrevsakvarium. Og så blir det en helt annen hobby når man går ut i naturen og finner ting.

P.S. Temperaturen øker fra "ute" til "rom" på noen timer, så det går ikke å holde temperaturen nede med vannbytter. Jeg har aldri sett gode løsninger på kjøling uten å bruke skikkelig kjøleanlegg. Og jeg har leitet i 10 år. Gjør det selv løsningene har ikke nok motorkraft, eller de har for dårlig varmeveksling. Men proffe kjøleanlegg er ikke så dyre lenger. Vi snakker 3 til 8 tusen nå.
Hei, Skarven.

Sent svar men måtte bare kommentere dette. Mye pga mona o sitt utrolig negative svar til deg.

Hadde personlig et lite 150 liters akvarie i 4 år da jeg bodde på vestlandet. Dette var et helt vanlig ferskvannsakvarie som uten modifikasjoner fungerte helt fint med norsk sjøvann og flere norske arter av fisk, snegler, reker, krabber, kreps, anemoner etc som jeg fant i strandsonen. Hadde verken skummer eller kjøler. Brukte ikke deksel og den lille fordampningen som var kunne økes med ei lita vifta og dermed helt fint senke temperaturen på ekstra varme sommerdager med 3-4 grader. Hadde vanligvis temp på 19-20 grader i tanken. Den temperaturen er det veldig mange norske arter som både tåler og trives med. Hadde ikke så veldig store vannskift, kanskje en 10-20% i uka.

Det å kunne ha norske arter på denne måten var høyst interessant og det ble senere min inngangsbillett til tropisk korallrevs akvarie.

Bare tull og tøv at du ikke skulle få dette til å fungere.

Men antall arter du kan ha øker selvfølgelig hvis du isolerer og kjøler tanken som det er sagt her.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap