Saltvann i naust

Hei!
Tenker å skaffe meg et saltvannsakvarium til et naust. Skal bare være i bruk om sommeren, og for å holde hummer/krabber/fisk fersk.

Lurer på et par ting:
Går det ann å fylle det med vann fra havet og bare ha en sirkulasjonspumpe oppi?
Eller må jeg ha annet utstyr også?

Noen som kan feede meg med info?
JonnyB
Hei! Tenker å skaffe meg et saltvannsakvarium til et naust. Skal bare være i bruk om sommeren, og for å holde hummer/krabber/fisk fersk. Lurer på et par ting: Går det ann å fylle det med vann fra havet og bare ha en sirkulasjonspumpe oppi? Eller må jeg ha annet utstyr også? Noen som kan feede meg med info?

Må no være i bruk i vinter/høst med da, når hummer ikke er lov å fange om sommeren

om det er baer det som skal være der, så går det greitt med bare en et filter(pumpe) og ofte vannbytte
lykke til videre.
Det går fint ja. Det beste er å satse på å alltid ha friskt kaldt sjøvann i karet heller enn noen form for filtrering. Du bruker da bare en sirkulasjonspumpe uten noe filter på.

Slik gjør du det:
1. Bor et hull i akvariet høyt oppe med diamantbor fra THK diamond tools. NB, sett deg grundig inn i hvordan du borrer. Bor en test på en glassbit først. Hullet bør være relativt stort, eks 40mm gjennomføring.
2. Sett i en tankgjennomføring, albu og koble til en slange som leder ut. Dette er avløpsslangen der vann skal renne ut av akvariet.
3. Installer en litt kraftig akvariepumpe (eks 50 Watt) nede i sjøen med slange helt inn i akvariet. Dette er litt hassle, men verdt bryet.
4. Programmer en timer som lar pumpen gå ca 15 minutter 4 ganger om dagen. Da har du reint og kaldt vann hele tiden. Ikke forsøk å la pumpen gå hele tiden. Det blir bare tekniske problemer med det.

Les tråden til rognkjeksens akvarium. Den er helt utrolig flott.
Ja,ble det noe akvarium i naustet noda? :
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Mari K. Hindklev
Reklame for plussmedlemskap