Mine dype tanker om saltvann:-) ;-) =-)

er en side jeg har lest mye gjennom og jeg har funnet ut at jeg ønsker meg: (Skriver anntall)

2-4 Foxfaser
4 Blue spooted eagle ray
4 Sjøhester
4 Blå tang
4 Gul tang
2-4 Haukefisker
10 Pussefisker
10 Vanlige klovnefisker
2-4 Papuisk toby kulefisker
4-6 Nålefisker
4 Påfugløyefisker

Jeg vet at kirurger ikke går sammen men det er vel forskjell når de kan he en del ver en når de må krangle om plass. Det er nok noen fisk som jeg ikke vet om som ikke passer sammen så bare gi beskjed...
Leser på at klovnefisker kan bruke akvariet som revir men viss alle blir satt inn samtdig så har de hvert sitt revir...
Hvor mangen anemoner/koraller må jeg ha til 10 klovnefisker?
Tenker å prøve på anemoner selvom de er vanskelige...
Foxface er flotte, og blir store. Giftige er de også, men det går bra bare man er litt forsiktig. Flere sammen i samme akvarium funker dårlig.

Rokker er vel stort sett giftige og blir kjempesvære. Tror du kan glemme det med mindre vi snakker akvarium på mange tusen liter.

Sjøhester krever egentlig egne akvarier, da de er svært sensitive for sykdommer. De bør også ha kjøligere vann enn de fleste andre fisker. Det kan gå an å ha et akvarium med sjøhester, nålefisk og kanskje et par mandarinfisk sammen, men å ha de i et blandet kar med masse annen fisk funker bare ikke. Sjøhester er veldig treige til matfatet og sliter når det blir for mye sirkulasjon.

Skal du ha 4 blå tang bør du MINST ha et par tusen liter til rådighet. Antakeligvis mye mer. Agressjon og svømmeplass er stikkord her.

Gul tang er mindre og trenger mindre plass enn blå tang. Trenger fortsatt svær plass for å ha mange sammen.

Hvilke haukefisk/hawkfish tenker du på?

Hvilke pussefisker tenker du på? Vanlig "cleaner wrasse"? Disse er det få som lykkes særlig lenge med, de har for vane å dø i akvarium ganske fort.

10 klovnefisker fungerer dårlig. De danner par når de blir kjønnsmodne, og blir da svært agressive, spesielt mot andre klovnefisk. De kommer til å drepe hverandre helt til du er igjen med ett par. Det går i noen tilfeller an å holde to par klovner i større kar, men med mindre vi snakker oppimot 1000 liter ville jeg droppet det. Klovnefisker trenger ikke anemoner i fangenskap, og anemoner kan være vriene å holde og krever gode vannverdier.

De kulefiskene du nevner går ikke sammen med koraller.

Nålefisker trenger egne oppsett, liknende det jeg skrev om sjøhester.

Påfugløyefisk? Link til den, evt latinsk navn?

Jeg ville satt meg ned og tenkt nøye over hva slags budsjett du har, evt hvor stort akvarium du har plass til/råd til, og evt om du kanskje vil ha flere. Etter du har gjort det gjelder det å lage en prioriteringsliste over hvilke fisk du er mest fascinert av. Det er stor forskjell på saltvannsfisk og ferskvannsfisk. Saltvannsfisk krever ofte større revir, så man kan som oftest ikke ha så mange fisk i karet som med ferskvann, og det er ikke så mye fiskeslag man kan ha flere av i samme akvarium heller.

Et par alternativer til akvariumsoppsett kan være:

Kar med sjøhester, evt også mandariner og nålefisk:
-Om kun sjøhester trenger du vel ikke mer enn ca 100 liter, men du må ha litt høyde på det. Minimum 50 cm mener jeg det er. Dette karet kan du da f.eks ha gorgonier, knapper og snille mykkoraller i. Ikke så mye sirkulasjon, men du trenger en knallbra skummer. Kjøler også, med mindre du har en kjeller som holder seg under 24 grader på sommeren og. Har du lyst på mandariner og/eller nålefisk bør du ha litt mer plass, og ikke introdusere mandarinene før karet har vært oppe i noen måneder. 2-300 liter bør være greit. Gjerne et kubeformet kar, da sjøhester som sagt liker høyde på karet.

"Mixed reef" med litt diverse fisk:
-La oss si ca 500 liter vannvolum. Her kan du ha for eksempel EN blå tang, EN gul tang, ET par klovner, et par wrasser, en liten stim blå chromis, en algeblenny, og kanskje et par fisker til. Du kan ha både myk- og steinkoraller sammen med disse fiskene. Øker du størrelsen kan du jo ha mer fisk også. Et 500-liters kar som dette med lys, sump, sirkulasjon, skummer osv koster fort 50 lapper. Særlig hvis du skal ha doseringspumper for tilsetningsstoffer (som mange steinkoraller trenger) osv.

"FOWLR" - Fish Only With Live Rock:

-Her kan du ha fisk som er litt agressive, og som eter koraller. F.eks triggere og slikt. Koraller fungerer dårlig, men hvis fisk er det mest spennende så er jo det greit. Kan jo nevne at jeg selv trodde at jeg kom til å være mest interessert i fisk da jeg "konverterte" til saltvann, men det viste seg fort at det var koraller som virkelig ble hovedinteressen nesten med én gang. :P
Rokker går supert... De skal ha et bunnareal på minst 1m*2m*50cm.
På akvariet i bergen har de et fantastisk invid av den jeg ønsker meg...
Kan hoppe opp til 1500 liter men da tar det nok 3 år å spare....
Kjøler går helt fint å spare opp til og de fleste marinefisk går vel i 24 grader.
Så siden jeg skal ha minst 1000 så går det 2 par klovner, 2 blå tang og 2 gul tang.
Tenker og å få meg noen eremittkreps og snegler så algene ikke tar over. Sjøhester og matfat er vel ikke så stort problem... Så på youtube, der var det en sjøhest som spiste og det gikk i passe tempo. , longnosed hawkfish er den jeg leter etter. Litt fornuftige priser her ... Noen pussefisker som er lette å holde og lever noen år er bra....
Hvor mye har du lest om behovene for de enkelte artene, Akvafan?
Hvor stort akvarium mener du at disse fiskene trenger?

Hvordan har du tenkt å skaffe nok fôr til 4 stk Chelmon rostratus? De aller fleste sliter med å holde liv en slik fisk.

Hvilke fisker hadde du tenkt at pussefiskene skulle pusse på? Vanligvis anbefales de ikke å sette inn pussefisk i et akvarium, uten at du har flere store fisk pr pussefisk.

Med andre ord, jeg tror ikke du har lest noe som helst om disse fiskene slik jeg tidligere har anbefalt deg å gjøre.

Jeg har en stor forståelse for at du synes det er artig med spesielle fisker og ikke minst saltvann.

Men nå er det slik at du som 10 åring ikke har lovt til å kjøpe fisk alene uten at du har dine foresatte med.

Dine forsatte skal ha den nødvendige kunnskapen for holde disse fiskene i fangenskap. Selgeren i akvariebutikken skal forsikre seg om de han selg til har kunnskap og ikke minst utstyr for kunne ivareta de dyrene som han/hun selger.

Rokker, discus og saltvann er krevende å holde. I flere av innleggende dine forteller du at du er 10 år, og at du må vente til du er 15 år før du får lovt til å skaffe deg ulike fisker.

Jeg synes at du har fornuftige foreldre som setter disse grensene for deg. I tillegg kan jeg opplyse deg om at du må være over 16 for å få lovt etter norsk lov å ha ansvar får dyr alene.

Nå har du vært innom de kanskje tre vanskeligste oppsett du kan finne innenfor akvariehobbyen, nemlig discus, rokker og rokker i saltvann. Du har fått mange dyktige akvarister til å svare på din spørsmål utfra at dette er aktuelle problemstillinger.
Slik det er nå må jeg moderere en rekke innlegg du skriver som er off topic i en rekke tråder. Du behøver ikke skrive i en tråd om rokker at du har tenk å begynne med saltvann, f eks. Det er av meget liten interesse for de aller fleste 10.000 akvaforums medlemmer om du ønsker deg et større akvarium når du blir større.

Akvaforum er et forum for akvarister, der vi deler erfaringer og kan hjelpe hverandre med konkrete problemstillinger innenfor akvariehobbyen.

Jeg forslår at du istedenfor å skrive om dine drømmer, heller bruker din energi på de fisk og akvariet du har. Har du konkrete spørsmål, så still spørsmålene gjerne i et egnet underforum.

Et annet alternativ er at du oppretter en egen personlig akvarietråd, som du skriver ned dine erfaringer med ditt akvarium og de fisker du har der. Dette kan bli verdifull erfaring for deg hvis og når du f eks begynner med saltvann.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap