Er dette en snegle.

Har et saltvannskar som har stått og gått i snart 14 dager. I dag oppdaget jeg en mosegrønn sneglelignende sak. Den har to følehorn fremme og to litt lenger bak. Den har et hull på ryggen som avføringen kommer ut. Den har små hårete greier på ryggen. Den spiser i alle fall alger for steinene var veldig fine så det er nok den som har ordnet karet mens jeg har vært borte.,Den er vel ca 6 cm lang og ganske bred....
Så også et dyr som lignet et tusenbein.
Så har jeg sandsnegler, ser ut som vanlige malaysiske men det er ikke det. Skal få lagt ut bilder i løpet av kvelden. Håper den kan være hos meg og at den ikke er farlig for andre.
Håper noen kan hjelpe...
Skal bli men det tar litt tid....
Inaktiv bruker
ligner det på denne? [External Image]

Bilde fra aquafreaks
Nei, den er mosegrønn og glattere i kroppen. Den har to trompetlignende følehorn foran og to litt lenger bak. Så har den et hull bak på ryggen som avføringen kommer ut fra. Den har noen små tentakler på kroppen også som er litt hvite ytterst. Den er pæreformet. Den spiser alle de brune algene. Den er ganske kul nå som jeg har vendt meg til den. Den heter Doffen....bilder kommer snart , jobber med det nå..
Her er Doffen.
1. Her er den midt i bildet , en stor grønn sak som er på tur nedover steinen.
2. Her er hodet nedover
3. Her er han på tur oppover, og man kan se de trompetlignende følehorn eller hva det er....
Høres veldig ut som denne karen her:

[External Image]
Neida..
Er spent på bildene du skal legge ut!
Høres veldig ut som denne karen her:

[External Image]
Neida..
Er spent på bildene du skal legge ut!
Trippelpost.....
He he den lignet faktisk....
Skulle komme før du postet bilde, og så måtte skolenette trippelposte pga. stabiliteten.. Har dessverre ikke noe peiling på saltvann annet enn lokale arter etc (utdannet fisker)
Her er Doffen på bakveggen, så bildene er ikke så klare, men kanskje bedre å se hva det er for noe....
Kan kanskje se litt ut som en type flimmermark..
Syns ikke det ligner for doffen er ikke flat, den er tykkere og så flater den ut på kantene. Den andre er mørk grønn...
Jeg får ikke laget en tråd på saltvannsforumet enda jeg er meldt meg inn der. Jeg får heller ikke til å se bildene som er lagt ut i trådene. Vet noen hvorfor det er sånn?
Kan også ligne på en nakensnegl som Sølve Gullaksen skrev til deg i en annen tråd.
Har sett igjennom alt der og den ligner ikke på noen av de.....
Tror det er en eller annen nakensnegle

Du kan også sjekke om det er en sjøhare, men ville lagt ut bilde på saltvannsforumet og be om hjelp..

Det er bare å registrer du deg ikke som medlem og du får da tilgang til bilder mm.
Har du saltvann er nesten dette forumet et must.
Jeg har meldt meg inn der og logget meg inn i dag og får ikke laget tråd og ikke sett på bildene der inne...så jeg vet ikke hva som er galt.
Sjøhare av en eller annen art . utrolig bra alge spiser men kan lett sulte ihjel om ikke er nok mat .

Edit
kan være annet enn alge spiser vet veldig lite om sjø harer
spurte litt på saltvannsgruppa på facebook, fikk denne linken, og andre mente det var nakensnegle, eller som tidligere nevnt, sjøhare. Linken henviser vel også til sjøhare.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap