Lys til saltvannsakvariet?

Inaktiv bruker
Jeg lurer på om jeg kan bruke vanlige dioder fra ikea til saltvannsakvariet..?
En link til bilde av de:

https://www.google.no/search?q=dioder+ikea&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nb&client=safari#biv=i|0;d|Z1JpU80u5pgktM:
Inaktiv bruker
Nei, det vil jeg ikke anbefale, med mindre det er kun fisk du skal ha.
Men det må også passe på at vann ikke kommer inn i det elektriske, om det skjer kan du få brann, saltvann er svert strømmledende.
Kjøp heller skikkelig lys, det er ikke noe å tjene på å kjøpe billig skrap.
Inaktiv bruker
Takk for svar! ok, da vet jeg det! jeg skal ikke ha noe fisk eller koraller der nå,bare vann og sand...

Jeg har en glassplate som diodene ligger på.

Det er noe jeg lurer på siden jeg skal bestille sand.
Er dette noe bra sand? Link: http://webzoo.net/default.pl?showProduct=23804&pageId=391
Inaktiv bruker
bare sand og vann? hva er da vits med salt i vannet?
Inaktiv bruker
Ååå... Jeg skal til oslo og kjøpe..de har ikke noe saltvanns dyr,utstyr her..
Inaktiv bruker
hæ? hva skal du ha i karet? Koraller krever MYE lys, fisker krever lite i forhold, men så må du ha LS, skummer og god sirkulasjon om du skal ha saltvannskar.
Meld deg inn i saltvannsgruppea på FB mange flinke akvarister der.
Inaktiv bruker
Jeg vet.. Det har jeg. Skal gjøre det i morgen
Inaktiv bruker
Hvilket kar satser du på da? Blir det med sump? Bruker du RO vann?
Inaktiv bruker
160. Tenker det..
Inaktiv bruker
Stilig, gleder meg til å se resultatet.
heisan

LYS, tja, forløpig kan du nok bruke dioder,men de må være sprutsikker og saltkryp må ikke trenge inn i det elektriske på noen måte, kortslutter lett hvis ikke.
når det kommer til hva du skal ha og ikke ha, så kommer det an på hvilken type saltvannskar du vil ha, rev akvarie,med koraller, eller bare fish only kar..

Til et revakvarie er LS(levende stein),er greit å ha, sammen med en stor og god skummer.
osmoseanlegg til vannbytter er et "must" etter mitt skjønn,da saltet man bruker er laget for dette bruket.
Nå skal jeg ikke påstå bastant at du på død å liv skal og må ha et sånt annleg, men det sparer deg for mye problemer med alger og cyanobakterier senere.

Koraller ,anemoner ol,krever forskjellige vannparameter alt etter type korall, mykekoraller, som skiver,knapper,sinularia ol,krever ikke mere en lys og stabile verdier for å vokse.
Anemoner,og SPS/LPS koraller(stein koraller) trenger mye mye lys for å vokse, og stabile verdier, høy og jevn ph og kH og godt med Calcium.

Men du som nybegynner trenger ikke å hive deg på trenden med de vanskligste korallene først, hold deg til knapper,skiver og andre myke koraller.
Når det gjelder fisk,så velg med omhu.

De fleste fiskene i saltvann er territorielle,og de blir ofte store, og noen finner på å spise hverandre om de får sjangsen,og andre igjen er nesten som cichlider å regne( chromis og jomfrufisk,nemoer etc)de graver mye og lager et lurveleven oppi balja om de ikke får nok plass.
velg ikke fisk bare fordi den virker kul og stilig, men ta bilde, spør på forum(FB saltvannsgruppa feks,saltvannsforum ol)Det er ikke sikkert at den fisken er så kul likevel eller er dødsgiftig,eller spiser alle fiskene og blir nesten 1 meter lang så velg med omhu, les spør og grav.Vi hjelper deg mer en gjerne på veien .
Inaktiv bruker
Tusen takk for mye info! har noen en tegning eller noe av et osmoseanlegg?
Inaktiv bruker
er det passe bra å bruke et sånn??

PL-L Compact lysrør 18 Watt 10 000 Kelvin
Inaktiv bruker
filathor
http://reefshop.mystore3.no/categories/osmose-aquatronica

Sånn ja..
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap